Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salg av Elbil til utlandet

Startet av helges, onsdag 26. april 2023, klokken 21:20

« forrige - neste »

helges

Hei, grunnet rekordsvak norsk krone mot € og DKK så vurderer jeg å selge en helt ny Skoda Enyaq COUPÉ RS 2023 modell til Danmark eller Tyskland. Har satt meg litt inn i regelsett iht eksport med mva og toll ved import  -  til EU. Er selvsagt negativt at vi ikke er med i EU og det tilkommer toll på ca 10 % samt mva i land som importerer. Danmark har Mva på 25 %, Tysland ca 19 % Ukrainia har ingen toll eller Mva og tar imot mange norske elbiler for tiden, men antar dette blir en for dyr bil å sende ned

Men den ekstremt svake kronekursen i tillegg til overflod av elbiler i Norge gjør at salg til Europa er en intressant.

Er det noen som har noen erfaringer med eksport av norske biler til utlandet og tips i prosess for å komme i kontakt med potensielle kjøpere??
Og har kjennskap til Nettsteder for annonsering, importører i utlandet etc?

På flere av de danske bilportalene er det krav at selger har dansk tlf nr og at bilene har dansk REG NR.


chargedup

Vanlige bruktbilnettsider i europa er mobile.de og autoscout24.com. Dette er de to største nettsidene i europa for bruktbilsalg, de fleste tyske bruktbiler som skifter hender går igjennom de. Danske har jeg null peiling på, men er noen danske og svenske biler som annonseres der.

Har sett norske biler annonsert på mobile tidligere. eks https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=365156109&lang=en&utm_source=DirectMail&utm_medium=textlink&utm_campaign=Recommend_DES&vc=Car
For et års tid siden så jeg få norske biler annonsert, men i det siste har det dukket opp flere. Da i kategorien dyre fossilbiler altså (ikke søkt på elbil på en stund). Må normalt sett være dyre biler, gjerne eldre som har steget mer i pris i Tyskland enn Norge (som ofte annonseres på finn på både norsk og engelsk), for at bilene skal selges ut av landet...

Når det er sagt tror jeg ikke det lønner seg å selge den til feks Tyskland. Prisene starter på rett under 46' EUR eks mva (net price), altså ca 536.000, for brukte Enyaq 80 RS coupe. Ny koster den fra ca 627' eks mva i Tyskland.

For å oppsummere: ser ut som de fleste i Norge er priset høyere enn 536', så du skal nok slite lenger i Tyskland enn på finn for å få napp på 536'. Er ikke sånn at bruktbilprisene er høyere enn nybilprisene i EU lenger heller, de lider av akkurat de samme rentene, inflasjonen og model y prising som oss i Norge.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trekkoppbil

#2
Jeg tipper det er leveringstidene, som avgjør hvor lett det er å selge en ny bil, og at lagerbeholdning varierer fra land til land.

Den billigste nye Coupe RS jeg finner på autoscout24, er til €57450, og har forventa levering i 1. kvartal, mens den nest billigste er leveringsklar til €59880. Det kan være forvirrende, da annonserte priser kan være med eller uten moms, og med eller uten subsidier osv.

I Tyskland og mange andre land,  er det ulike intensiver på nye el-biler. Da gjelder det å sjekke om en kjøper får de samme offentlige subsidene, om han kjøper bil fra deg, i stedet fra en offisiell forhandler.

Ellers kan du sjekke om det er ulike utstyrnivåer og ulike garantier i Norge og Europa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA