Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisutvikling på elbiler fremover

Startet av bmw2002, tirsdag 25. april 2023, klokken 22:09

« forrige - neste »

bmw2002

Hva tenker folk om prisutviklingen på nye elbiler de neste 2 årene?

Det er jo momenenter som taler for at priser skal opp:
- Kan ikke utelukke økt mva og avgifter fremover
- Norske kroner er snart verdt ingenting med dagens regjering

og ned:
- Bruktmarkedet stuper og stuper sikkert mer etterhvert som folk får enda dårligere økonomi fremover
- Høy rente gjør det dyrt å kjøpe bil
- Sterk konkurranse fra Kina
- Overproduksjon (se bare hva det gjør med prisene til Tesla)

ToWalkOrDrive

Jeg tror nybilpriser skal opp siden inflasjonen generelt i Europa fortsatt er høy, og den norske kronen fikk et nytt skudd i baugen denne uken. Se bare på Tesla - senket Model Y LR priser i andre land, men måtte øke i Norge pga svekket krone.

De andre faktorene du nevner tror jeg vil føre til lavere bruktpriser på elbiler enn vi er vant til, men ikke lavere nybilpriser da marginene for de fleste produsentene/ importørene/ forhandlerne må begynne å bli lav, og eventuelle valutabindinger utløper.
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Jeg tror prisene skal ned.
Se på feks Tesla som satt ned prisen på Y P med 35 000 i Norge nylig.

Husk at den høye inflasjonen er med på å redusere bilprisene.
En modell som kostet 800.000 i 2020 skulle kostet 917 000,- i dag justert for inflasjon. Gjør den det?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på onsdag 26. april 2023, klokken 09:45Jeg tror prisene skal ned.
Se på feks Tesla som satt ned prisen på Y P med 35 000 i Norge nylig.

Husk at den høye inflasjonen er med på å redusere bilprisene.
En modell som kostet 800.000 i 2020 skulle kostet 917 000,- i dag justert for inflasjon. Gjør den det?


Performance gikk ned i pris og Long Range gikk opp....føler begge er veldig lavt priset....at du får utrolig mye bil for pengene.

En elbil som kostet 800.000 i 2020 koster mye mer enn 917.000 i dag. Mye pga moms på det over 500.000. AP-regjeringen er truende til å øke denne avgiften mer og mer. En e-tron 55 kostet f.eks. et stykke under 600.000 i 2019, mens nå er startprisen 720.000 for Q8 50, som har ca likt batteri som en e-tron 55. Dersom en går på dagens "55", så starter den på 834.000, men den har jo større batteri enn e-tron 55 hadde. En skulle tro at det ble billigere å lage batterier, men virker ikke som det er tilfelle, eller har hatt effekt på bilprisen.

Den høye inflasjonen øker kostnadene ved å produsere bilene da innsatsfaktorene blir dyrere.
Men viktigere er at når Norge får 5,2% lønnsøkning så ser bilselgerne sitt snitt til også å øke bilprisen med 5,2%...siden det sånn ca og er inflasjonen. Mange forhandlere må og betale så mye mer for husleie, personal osv...
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Tesla kjører nye rentekampanjer ser jeg. Fått mail,men at det frister noe særlig i dagens marked tviler jeg på.

Prisen må ned for å lokke flere ut i markedet. Nå sitter flere stille i båten...Finanseringsløsninger er lite i interessant...

cstromme

Sitat fra: hELgenen på onsdag 26. april 2023, klokken 10:28Tesla kjører nye rentekampanjer ser jeg. Fått mail,men at det frister noe særlig i dagens marked tviler jeg på.

Venter på en ny bil som kommer neste måned, og jeg har ikke fått noen epost fra Tesla om rentekampanje. Kunne du videresendt den du fikk? christian.strommen@me.com
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 26. april 2023, klokken 10:28Tesla kjører nye rentekampanjer ser jeg. Fått mail,men at det frister noe særlig i dagens marked tviler jeg på.

Prisen må ned for å lokke flere ut i markedet. Nå sitter flere stille i båten...Finanseringsløsninger er lite i interessant...

Kan virke som at folk flokker rundt Model Y. Det er solgt 4,8 ganger så mange Model Y i år som nr 2 på listen over mest solgte modeller. Hver 3 og en halv bil er en Model Y....og nå setter de renten til 1,99% i 3 år (før den settes opp til markedsrente). Riktignok har Model Y LR steget med en del, men hvis du finansierer hele beløpet i 10 års nedbetaling tilsvarer det over 30.000 i rabatt, som er mer enn prisstigningen....så de andre sliter nok enda mer....
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

#7
https://www.tv2.no/broom/rekordmange-kunder-gar-fra-kontraktene-sine/15691756/

Mange som sliter ser det ut som og viljen til å ikke sette ned prisen ser ut som er høy, ser ut som man vil heller prøve å lokke folk med rentekampanjer eller vinterhjul/service kampanje.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

#8
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 26. april 2023, klokken 11:56https://www.tv2.no/broom/rekordmange-kunder-gar-fra-kontraktene-sine/15691756/

Mange som sliter ser det ut som og viljen til å ikke sette ned prisen ser ut som er høy, ser ut som man vil heller prøve å lokke folk med rentekampanjer eller vinterhjul/service kampanje.

Ja, er nok som han sier at Tesla har stukket av med mange kunder og...i tillegg til mange kanselleringer av Toyota.

Kan jo være at de andre bilfabrikantene tenker at f.eks. en 10% prisreduksjon ville gjort at de måtte hatt 60% mer salg for å sitte med det samme igjen på bunnlinjen, og at de dermed bare aksepterer lavere salg i Norge, og prioriterer land som ikke er så Tesla-elskende.

_
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

#9
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. april 2023, klokken 10:14En elbil som kostet 800.000 i 2020 koster mye mer enn 917.000 i dag. Mye pga moms på det over 500.000. AP-regjeringen er truende til å øke denne avgiften mer og mer. En e-tron 55 kostet f.eks. et stykke under 600.000 i 2019, mens nå er startprisen 720.000 for Q8 50, som har ca likt batteri som en e-tron 55. Dersom en går på dagens "55", så starter den på 834.000, men den har jo større batteri enn e-tron 55 hadde. En skulle tro at det ble billigere å lage batterier, men virker ikke som det er tilfelle, eller har hatt effekt på bilprisen.

Vi finner historiske prislister og dagens prislister på nett.

2019: https://oslo-vest.audi.no/siteassets/audi-e-tron/prisliste-audi-e-tron-pr-20190124.pdf
2023: https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-Audi-Q8-etron.pdf

En Audi e-tron 55 Advanced Plus startet på 740 380,- Justert for inflasjon 864 341,15,-

En Audi Q8 e-tron 50 Advanced Plus starter i dag på 729 700,- eks mva, 780 100,- inkl mva og vektavgift.

En Audi Q8 e-tron 55 Advanced Plus starter på 822 700,- eks mva, 896 300,- inkl mva og vektavgift.

Det koster 85.000,- mindre for samme bil med samme batteri...

Eller sagt på en annen måte, tar man bort lovpålagte avgifter så tar Audi/Møller 134 640,- mindre for samme bil, og 41.000 mindre for samme modell med større batteri.

Sitter vi på samme data??

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på onsdag 26. april 2023, klokken 14:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. april 2023, klokken 10:14En elbil som kostet 800.000 i 2020 koster mye mer enn 917.000 i dag. Mye pga moms på det over 500.000. AP-regjeringen er truende til å øke denne avgiften mer og mer. En e-tron 55 kostet f.eks. et stykke under 600.000 i 2019, mens nå er startprisen 720.000 for Q8 50, som har ca likt batteri som en e-tron 55. Dersom en går på dagens "55", så starter den på 834.000, men den har jo større batteri enn e-tron 55 hadde. En skulle tro at det ble billigere å lage batterier, men virker ikke som det er tilfelle, eller har hatt effekt på bilprisen.

Vi finner historiske prislister og dagens prislister på nett.

2019: https://oslo-vest.audi.no/siteassets/audi-e-tron/prisliste-audi-e-tron-pr-20190124.pdf
2023: https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-Audi-Q8-etron.pdf

En Audi e-tron 55 Advanced Plus startet på 740 380,- Justert for inflasjon 864 341,15,-

En Audi Q8 e-tron 50 Advanced Plus starter i dag på 729 700,- eks mva, 780 100,- inkl mva og vektavgift.

En Audi Q8 e-tron 55 Advanced Plus starter på 822 700,- eks mva, 896 300,- inkl mva og vektavgift.

Det koster 85.000,- mindre for samme bil med samme batteri...

Eller sagt på en annen måte, tar man bort lovpålagte avgifter så tar Audi/Møller 134 640,- mindre for samme bil, og 41.000 mindre for samme modell med større batteri.

Sitter vi på samme data??

Sitat fra: Marzo på onsdag 26. april 2023, klokken 14:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. april 2023, klokken 10:14En elbil som kostet 800.000 i 2020 koster mye mer enn 917.000 i dag. Mye pga moms på det over 500.000. AP-regjeringen er truende til å øke denne avgiften mer og mer. En e-tron 55 kostet f.eks. et stykke under 600.000 i 2019, mens nå er startprisen 720.000 for Q8 50, som har ca likt batteri som en e-tron 55. Dersom en går på dagens "55", så starter den på 834.000, men den har jo større batteri enn e-tron 55 hadde. En skulle tro at det ble billigere å lage batterier, men virker ikke som det er tilfelle, eller har hatt effekt på bilprisen.

Vi finner historiske prislister og dagens prislister på nett.

2019: https://oslo-vest.audi.no/siteassets/audi-e-tron/prisliste-audi-e-tron-pr-20190124.pdf
2023: https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-Audi-Q8-etron.pdf

En Audi e-tron 55 Advanced Plus startet på 740 380,- Justert for inflasjon 864 341,15,-

En Audi Q8 e-tron 50 Advanced Plus starter i dag på 729 700,- eks mva, 780 100,- inkl mva og vektavgift.

En Audi Q8 e-tron 55 Advanced Plus starter på 822 700,- eks mva, 896 300,- inkl mva og vektavgift.

Det koster 85.000,- mindre for samme bil med samme batteri...

Eller sagt på en annen måte, tar man bort lovpålagte avgifter så tar Audi/Møller 134 640,- mindre for samme bil, og 41.000 mindre for samme modell med større batteri.

Sitter vi på samme data??


Jeg mener du ikke kan justere vekk inflasjon og avgiftsendringer siden det er hovedgrunnen til at "prisutvikling på elbiler fremover" (som tråden heter) kommer til å bli dyrere, etter min mening, og alle de store partiene har jo sagt at de vil innføre mer og mer avgifter for å kompensere for avgiftsinnteksfall fra bensin/diesel-biler. Så denne utviklingen vil jo bare forsterke seg.

For øvrig så snakket jeg om den billigste bilen du kunne kjøpe, og ikke Advanced. Ser nå at den billigste kostet 652.860 som listepris i 2019. Når jeg sjekker nærmere var det i 2018 jeg reserverte bil, mener jeg, og da mener jeg den kostet under 600.000. Dessverre så gikk måned etter måned uten at de kunne si noe om når de ville begynne å levere bilene, så det endte med at jeg kjøpte en Tesla Model 3P i stedet for i 2019....
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. april 2023, klokken 08:57Jeg mener du ikke kan justere vekk inflasjon og avgiftsendringer siden det er hovedgrunnen til at "prisutvikling på elbiler fremover" (som tråden heter) kommer til å bli dyrere, etter min mening, og alle de store partiene har jo sagt at de vil innføre mer og mer avgifter for å kompensere for avgiftsinnteksfall fra bensin/diesel-biler. Så denne utviklingen vil jo bare forsterke seg.

Hvis prisen på en vare øker med mindre enn inflasjonen, blir den da dyrere eller billigere?

hELgenen

Sitat fra: Marzo på torsdag 27. april 2023, klokken 12:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. april 2023, klokken 08:57Jeg mener du ikke kan justere vekk inflasjon og avgiftsendringer siden det er hovedgrunnen til at "prisutvikling på elbiler fremover" (som tråden heter) kommer til å bli dyrere, etter min mening, og alle de store partiene har jo sagt at de vil innføre mer og mer avgifter for å kompensere for avgiftsinnteksfall fra bensin/diesel-biler. Så denne utviklingen vil jo bare forsterke seg.

Hvis prisen på en vare øker med mindre enn inflasjonen, blir den da dyrere eller billigere?

Det er vel et definisjonsspørsmål. Dersom man har fått MER i %-vis reallønnsøkning enn prisstigningen på bil har økt - så kan man vel si at bilen har blitt billigere. Men dette er jo også veldig indviduelt - noen har hatt negativ reallønnsutvikling i mange år (jeg er en av de) - mens noen andre har fått økt sin reallønn - og noen sikkert mer enn prisstigning på f.eks bil også.  Så hvordan man skal tolke dette vil nok variere. Momsen som ble innført gjorde det i alle fall vesentlig dyrere for de aller fleste å handle ny bil fra nyttår. Tesla kompenserte jo prisene mye - men det var vel nesten bare der man så slike utslag...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. april 2023, klokken 12:38
Sitat fra: Marzo på torsdag 27. april 2023, klokken 12:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. april 2023, klokken 08:57Jeg mener du ikke kan justere vekk inflasjon og avgiftsendringer siden det er hovedgrunnen til at "prisutvikling på elbiler fremover" (som tråden heter) kommer til å bli dyrere, etter min mening, og alle de store partiene har jo sagt at de vil innføre mer og mer avgifter for å kompensere for avgiftsinnteksfall fra bensin/diesel-biler. Så denne utviklingen vil jo bare forsterke seg.

Hvis prisen på en vare øker med mindre enn inflasjonen, blir den da dyrere eller billigere?

Det er vel et definisjonsspørsmål. Dersom man har fått MER i %-vis reallønnsøkning enn prisstigningen på bil har økt - så kan man vel si at bilen har blitt billigere. Men dette er jo også veldig indviduelt - noen har hatt negativ reallønnsutvikling i mange år (jeg er en av de) - mens noen andre har fått økt sin reallønn - og noen sikkert mer enn prisstigning på f.eks bil også.  Så hvordan man skal tolke dette vil nok variere. Momsen som ble innført gjorde det i alle fall vesentlig dyrere for de aller fleste å handle ny bil fra nyttår. Tesla kompenserte jo prisene mye - men det var vel nesten bare der man så slike utslag...

Når denne tråden handler om "prisutvikling på elbiler fremover" så tolker jeg det litt slik at en kanskje vurderer å kjøpe elbil nå, eller vente noen år, og at den avgjørelsen blant annet er avhengig av hvordan prisene utvikler seg fremover. Dersom en har 500.000 i banken nå, og forventet inflasjon er 40% neste 12 måneder, og en kanskje forventer at bilene stiger med 39% til neste år, så vil jeg påstå at bilene blir dyrere til neste år....at bilene har blitt dyrere...så da kan en velge å kjøpe bilen til 500.000 i dag, eller betale 695.000 neste år. Da kan det være lurt å kjøpe nå, om en uansett vil kjøpe bil i løpet av de neste to årene, og en ikke betaler 40% rente...

Dette er bare eksemplifisering med 8-dobling av verdiene for å vise poenget mitt.
Tesla Model Y                         2021-

Trekkoppbil

#14
Jeg trur det blir volatile markeder i mange år framover:
  • Etterspørselen etter helektriske biler er stigende.
  • Det tar tid å skalere opp produksjon, til den blir rimelig og bærekraftig.

Makroøkonomisk ustabilitet:
Flere land har bobleøkonomier med myndigheter som lever på høyt forbruk, og som har større og større forbrukslån, og man kamuflerer det meste med fine ord som tiltakpakker. Boblene sprekker før eller siden, med høy inflasjon, ustabile valutakurser, og ustabile skatter. Kortsiktige forbruksfester gir redusert kjøpekraft på sikt. Og vi har krig og fred og sånn. Siden våren 2020 har mange globale bransjer pendla mellom mangel og overskudd på varer og tjenester, hvor utgangspunktet var dødelig biopolitikk.
Kort sagt: Verden preges av statlig juks og bedrag.

Skalering av produksjon:
Tesla er flere år foran resten av bransjen. Innen resten av bransjen kommer etter, vil man slite med tidkrevende skalering.
  • Oppskalering av lithiumutvinning er krevende
  • Bruk av sjeldne mineraler til katoder, er ikke skalerbart
  • Batteribransjen har vært ensidig fokusert på utvikling av Lithiumceller, mens teknologier for bruk av andre salter, blir ikke så godt utvikla. Zebra-batteriene i Think brukte havsalt, og det finnes teorier om at man kan bruke veisalt, men videreutvikling av disse enkle løsningene er stoppa litt opp.
  • Mange bilprodusenter har ikke fulgt med i timen, i kampen om å utvikle katoder av lett tilgjengelige råstoffer.
  • Tidkrevende utvikling av effektive bilkomponenter, som er billige i bruk, rimelige i produksjon, og som passer for flere bilmodeller
  • Eksempel: Model 3 har en silisumbasert inverter med høy virkningsgrad. En kinesisk model3-etterligning som er populær i Norge, har 50% høyere forbruk. Det virker litt rart å kjøpe bil med stort batteri, hvis man velger model med høyt forbruk. Forbruk kan være viktigere enn ladefart.
  • Det er dyrt å produsere eksperimentelle batterier, med høy risiko for tilbakekallinger eller garantisaker. Skalerbar produksjon krever trygge batterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA