Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytt fra vanlig stikkkontakt til wall lader

Startet av svg_wallaby, mandag 24. april 2023, klokken 15:30

« forrige - neste »

svg_wallaby

For to år siden fikk vi installert en stikkontakt utenfor for å lade vår plug-in hybrid. Denne har fått sin egen "vanlige" kabel derfra til en dedikert sikring. Nå har vi snart en Tesla og bare lurer på om noen vet om jeg bare kan bytte ut 240V-stikkkontakten med laderen (gjort av elektriker) eller han må bytte ledningen mellom sikringsskapet og laderen?

RJK

Kommer helt an på effekten du ønsker, og om kabelen støtter dette. Du må antageligvis bytte sikringen om du skal ha noe mere enn de 10A som du har nå, som gir deg maks 2,3 kWh/h som du har nå.

Vet du om du har IT eller TN-nett? Teslaen takler begge deler, men om du skal ha mulighet for 3-fas lading, så kan og det avgjøre om kabelen som nå er montert, er rett. Mest sannsynlig vil jeg tro de må dra ny kabel.

Men hør med elektrikeren om hva du har og hva de mener.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hjortefot

For å forvirre litt til: En ting man kan ta med i regnestykket om kabel skal oppgraderes selv om den teknisk sett hadde fungert er nettleie og elektrikerarbeidstimer. Ender man med å lade mens varmtvannstanken varmer seg opp igjen og det skjer et par andre ting, er det en del som bekymrer seg for at man blir dyttet over en grense og må betale mer i nettleie i tillegg til at strømmen koster. Noen velger da å justere ned ladeeffekten fordi de supersmarte funksjonene blir for klønete til å takle avansert norsk byråkrati, men da har man jo kjøpt et dyrt ladeanlegg til ingen nytte.

Hjemmelading har ofte all tid i verden, iallfall med en moderne elbil med stort batteri. "I gamle dager" var det gjerne en problemstilling at man kom hjem fra jobb med nesten tomt batteri, og så skulle man kjøre ungene på håndballtrening over fjellet etter en kjapp runde med tacorester og en halvtimes lading. For vanlig bruk av en vanlig folketesla får du ubetydelig lading mens du sluker middagen nesten uansett hvor kraftig hjemmeladeoppsett du har, men alt du trenger av lading over natta uansett hvor tynn ledning du har, eller om du besøker bestemor og får lov til å lade i stikkontakten der.
Model 3 LR - 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA