Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SoH - State of health ved førstegangsservice

Startet av Elbilbjorn, søndag 23. april 2023, klokken 07:43

« forrige - neste »

i3/RSiV


Orbit

Merk at den ikke kan brukes med iPhone. Der må du ha Bluetooth 4.0. jeg har bruk denne: https://www.aliexpress.com/item/32807284265.html

Merk: Det er tre versjoner i den annonsen, pass på å velge den med BT 4.0 til iPhone. WiFi skal sannsynligvis også fungere med iPhone, men CarScanner etc vil gjerne også ha nettforbindelse for å kunne slå opp feilkoder etc, så da er det dumt om telefonen er koblet til en WiFi som ikke tar deg lenger enn OBD-porten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil S

Jeg hadde en fra Carly, den fungerte på BMW'ene jeg har hatt men ikke på Skodaen.

Jeg endte derfor opp med å bestille en på finn fra Vgate, denne fungerer utmerket og kostet ikke så mye, de selger samme på Elkjøp til dobbel pris.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=236749290
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

ladet til 100% igjen siden jeg skal på langtur i morgen.

er på 100%, BMS 96% som vanlig.
Max energy content er 74600wh som tidligere.
energy content i batteriet nå er 69675wh, likt som i juli.
Rekkevidde gjettometeret sier 446km, det tilsier et forbruk på 15,6kWh/100km. (69675wh/446km).

Hadde jeg hatt de annonserte 77000wh tilgjengelig, skulle jeg med et forbruk på 15,6kWh hatt en rekkevidde på 493km.

Skal se om noen av tallene endrer seg etter ca 45 mil Stavanger - Kristiansand t/r i morgen.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Turen er gjennomført og jeg er ikke imponert. Det ble forøvrig 424km t/r, noe bilen ikke klarte uten lading, veldig skuffende.
Jeg hadde gått tom 2,5km fra målet etter 422km.

Ved 23% ladet jeg derfor 10kWh. Jeg har klart turen hjem fra denne ladestasjonen på ca20% tidligere, men gadd ikke ta sjansen på å komme frem med 1-2%, jeg hadde forøvrig 94km på gjettometeret og 100km igjen til målet.

Litt tall:

Turen delt opp i 3 deler med følgende forbruk "etter lading":
16,8 (217km) (ankomst Søgne med 50% SoC)
16,6 (325km) (ladestopp etter Søgne - Sira/Ionity 23% SoC)
15,7 (99km) (Sira/Ionity - Forus/Ionity) (km reset pga ladingen)
Kalkulert gjennomsnitt fra disse er 16,4kWh/100km

Car Scanner forbrukstall:
100% SoC 69675wh.
Jeg brukte 69775wh (100wh mer) på turen.
Deler jeg det på 424km blir det 16,45kWh/100km i faktisk forbruk, bilens rapporterte forbruk stemmer derfor veldig bra.

Batteri tall:
100% = 69675wh, dette er et stykke fra de 77000wh vi skal ha tilgjengelig.
50% = 34175wh
23% = 16275wh (det var her jeg ladet)
37,5% = 26425wh (etter jeg ladet 10150wh)
22,9% = 16250wh (toalett stopp helt tilfeldig)
14% = 10050wh (ankomst) trekker jeg fra de 10150wh jeg ladet blir det -100wh, hadde altså ikke klart det.

lynladet til 80% = 56000wh, gjettometeret sier nå 371km noe jeg mener er lite da jeg i vinter lå på 395-415km ved 80%.
Står nå å lader til 100% for å se hva den da sier.

Slik jeg ser det så mangler jeg ca 10% av de 77000wh bilen skal ha, det synes jeg er mye på en bil som bare har 10.700km.

Hadde jeg hatt 77000wh ved 100% SoC og et forbruk på 16,45 er rekkevidden 468km, 44km lengre enn jeg kom i dag.
WLTP rekkevidde når man på 15,5, hadde jeg hatt det forbruket hadde jeg kommet 449km, 50km under oppgitt WLTP.

Jeg er i tvil om jeg skal ta en prat med Skoda om dette eller ikke for det er noe som ikke stemmer.

Andre med carscanner som  har noe målinger på sitt batteri?
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Orbit

Jeg kjenner ikke MEB-biler i detalj, men tipper du også kan lese ut spenninger på celle/modulnivå. Sjekk forskjellen mellom høyeste og laveste spenning når batteriet ikke er belastet. Den bør ikke være mye over 10 mV på et balansert batteri, helst noe under. Dersom en celle er dårlig, vil hele batteriet levere tilsvarende dårligere siden det er mange celler i serie, begrenset av det svakeste leddet. At hele batteriet skal ha tapt seg så mye som du opplever med så lite bruk er mindre sannsynlig.

(Du kan også måle under belastning, men da må det være helt jevn belstning over litt tid. Det kan da fort 30 sekunder å lese fra første til siste celle over OBD-porten. Dersom belastningen varierer pga akselerasjon eller terreng under avlesning, vil spenningen også variere mye etter rekkefølgen cellene avleses i.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Det har jo vært en tilbakekalling på noen MEB-biler pga defekte batterimoduler. Hvordan kan det passe med tallene?
Jeg vil forøvrig gjette at 77 kWh netto er best case på en optimal temperert pakke, inkl. det buffer under 0?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

#22
Har ladet opp bilen til 100% i natt.
Noe småskuffende 449km i rekkevidde på gjettometeret.
Den ladet nå batteriet til 69150wh, ca 500 mindre enn i går altså og max energy content har falt fra 74600wh til 74450wh.

Sitat fra: Orbit på torsdag 14. september 2023, klokken 21:17Jeg kjenner ikke MEB-biler i detalj, men tipper du også kan lese ut spenninger på celle/modulnivå. Sjekk forskjellen mellom høyeste og laveste spenning når batteriet ikke er belastet. Den bør ikke være mye over 10 mV på et balansert batteri, helst noe under. Dersom en celle er dårlig, vil hele batteriet levere tilsvarende dårligere siden det er mange celler i serie, begrenset av det svakeste leddet. At hele batteriet skal ha tapt seg så mye som du opplever med så lite bruk er mindre sannsynlig.

(Du kan også måle under belastning, men da må det være helt jevn belstning over litt tid. Det kan da fort 30 sekunder å lese fra første til siste celle over OBD-porten. Dersom belastningen varierer pga akselerasjon eller terreng under avlesning, vil spenningen også variere mye etter rekkefølgen cellene avleses i.)

Har tenkt på det, logger derfor laveste og høyeste cellespenning, ingen forskjell der, nå ved 100% rapporterer de 4.15v på dem, jeg scrollet gjennom listen og det var ca 80celler i batteriet, 98% lå på 4,15v et par lå å blinket mellom 4,16v - 4,15v.
Når jeg startet lading i går på 14% (18% BMS) var både høyeste og laveste celle 3,5v, dessverre hadde jeg bare èn desimal i loggen, har endret til to nå.
Cellene virker derfor være ok.

Sitat fra: daktari på torsdag 14. september 2023, klokken 22:09Det har jo vært en tilbakekalling på noen MEB-biler pga defekte batterimoduler. Hvordan kan det passe med tallene?
Jeg vil forøvrig gjette at 77 kWh netto er best case på en optimal temperert pakke, inkl. det buffer under 0?

Det høres ut som flere har tilsvarende tall som dette fra Facebook, har vært hos Skoda, fått beskjed at det er OK og at ingen garanti før batteriet er så degradert at det utløser en garanti, vet ikke om det er 70% av kapasiteten.

Mitt er nå målt med batteritemperatur på 20,5c.
Batteriet er jo 82kW, med 77kW for bruk, ville anta det er det som er bufferen.
i følge BMS er SoC 96% når displayet viser 100%, så det er nok enda en buffer.
69kWh er jo et godt stykke unna de 77kWh som er brukbart og ca 82% av 82kWh netto.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Øyvind.h

Glemte å sjekke når bilen var ny, men har nå kjørt ca 1400km og hatt bilen en måneds tid (MEB, men ID4 ikke Enyaq).
Ved 14 grader temp på batteri oppgis max energy content til 76.300Wh.
Om batteritemp hadde vært 25-30 grader ville jeg kanskje forventet at tallet ble høyere, men mulig det er en fast verdi? Får sjekke til vinteren i -15 og se om det endrer seg tydelig da.

Ift buffer vil jeg tro differansen mellom 77 og 82kWh er fullstendig skjult og utilgjengelig. Antakelig mest buffer i bunn, men også noe på topp. Jeg har ikke fått ut mer enn kanskje 74kWh på det meste målt 100% til 0%, så resten ligger nok under 0 før bilen stopper samt noe tap.

Når jeg har ganget forbruk med distanse har jeg stort sett endt på tall mellom 71 og 74, uten at jeg nødvendigvis alltid ser at variablene forklarer resultatene.

Men - kunne du skrevet noe om hvordan du behandler batteriet? Lader du stort sett til 80,90 eller 100%? Antall hurtigladinger i løpet av de 10.000km/året?
Min forrige ID4 skulle egentlig inn for kontroll/bytte av moduler i oktober, men så at jeg fikk ut typisk 71-72kWh av den så det spørs om noen moduler vil bli byttet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil S

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. september 2023, klokken 14:08Glemte å sjekke når bilen var ny, men har nå kjørt ca 1400km og hatt bilen en måneds tid (MEB, men ID4 ikke Enyaq).
Ved 14 grader temp på batteri oppgis max energy content til 76.300Wh.
Om batteritemp hadde vært 25-30 grader ville jeg kanskje forventet at tallet ble høyere, men mulig det er en fast verdi? Får sjekke til vinteren i -15 og se om det endrer seg tydelig da.

Ift buffer vil jeg tro differansen mellom 77 og 82kWh er fullstendig skjult og utilgjengelig. Antakelig mest buffer i bunn, men også noe på topp. Jeg har ikke fått ut mer enn kanskje 74kWh på det meste målt 100% til 0%, så resten ligger nok under 0 før bilen stopper samt noe tap.

Når jeg har ganget forbruk med distanse har jeg stort sett endt på tall mellom 71 og 74, uten at jeg nødvendigvis alltid ser at variablene forklarer resultatene.

Men - kunne du skrevet noe om hvordan du behandler batteriet? Lader du stort sett til 80,90 eller 100%? Antall hurtigladinger i løpet av de 10.000km/året?
Min forrige ID4 skulle egentlig inn for kontroll/bytte av moduler i oktober, men så at jeg fikk ut typisk 71-72kWh av den så det spørs om noen moduler vil bli byttet.

Hei, skal prøve å svare som best jeg kan.

Jeg har målt siden bilen var 3 måneder ganger og hadde 2-3000km, står på side èn i denne tråden.


Maks energy content:
75800wh 26.mars
74900wh 1.juni
74700wh 24 juni,
74650wh 12. juli
74700wh 15. juli
74350wh 31. juli
74400wh 26. og 31. august
74600wh 4.sept
74450wh nå i dag

Jeg tror også dette kan være temperatur avhengig, nå har min bil stått i varm garasje hele tiden i Stavanger hvor det ikke er kalde vintre, så batteriet har stort sett vært 15+ grader når jeg har sjekket selv i vinter.
I dag var det f.eks 20,5c og hadde 74450wh
Etter lynlading til 80% i går var batteriet 40c og hadde da 74650wh.

Jeg behandler batteriet som anbefalt, lader til 80%, 100% når jeg skal på langtur.
Jeg fikk powerpass abonnement i mai og har kjørt 6-7000km siden da, bilen har vært hurtigladet 20 ganger og kun til 80%, (5 av gangene har jeg ladet mindre enn 15kWh), som oftest i forbindelse med langturer, mens i f.eks juni og august ladet jeg en gang bare for å ha gjort det siden jeg betaler abonnement.

Er ikke lett dette, men uansett er jeg litt skuffet over at jeg ikke kom 42mil med et forbruk på 16,5kWh/100km en fin sen-sommerdag med temperaturer på 15-18c.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

daktari

Sitati følge BMS er SoC 96% når displayet viser 100%, så det er nok enda en buffer.
Så 4% av 82 kWh er 3,28 kWh, så da er det den skjulte bufferen i topp.
Så har man ca 2 kWh bricking protection buffer i bunn.

Og det jeg mente var at av de 77 kWh så er det talt med noen kWh fra vist 0% til bilen stopper. Men, ville tro de inngikk i tallet for "de brukbare" kWh, men hvis ikke, f.2ks det var 4 kWh under 0 til man treffer slå-av?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Er i hvert fall en del under 0. Ser NAF kjørte 18km oppover i minusgrader i vintertesten.

Men skjønner at målingene du nevner kan være skuffende. Batterier taper normalt mest i starten, men bør ikke være mer enn noen ytterst få prosent første år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil S

Sitat fra: daktari på fredag 15. september 2023, klokken 18:55
Sitati følge BMS er SoC 96% når displayet viser 100%, så det er nok enda en buffer.
Så 4% av 82 kWh er 3,28 kWh, så da er det den skjulte bufferen i topp.
Så har man ca 2 kWh bricking protection buffer i bunn.

Og det jeg mente var at av de 77 kWh så er det talt med noen kWh fra vist 0% til bilen stopper. Men, ville tro de inngikk i tallet for "de brukbare" kWh, men hvis ikke, f.2ks det var 4 kWh under 0 til man treffer slå-av?

Ja jeg ser at BMS SOC legger til buffer på topp og i bunn.
100% sier den 96%.
Display SOC og BMS SOC er like på 57%
i bunn, f.eks når jeg ladet var display SOC 14% mens BMS SOC var 18,4%, den hadde 4,4% buffer, jeg tipper den er 6-7% når det viser 0% i displayet, men hvor langt ned tillater de at BMS SOC går? 2%.

Så er spørsmål som du sier, om de brukbare kWh tallene til CarScanner er med eller uten buffer, vet ikke om jeg er tøff nok til å teste ut det.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. september 2023, klokken 19:35Er i hvert fall en del under 0. Ser NAF kjørte 18km oppover i minusgrader i vintertesten.

Men skjønner at målingene du nevner kan være skuffende. Batterier taper normalt mest i starten, men bør ikke være mer enn noen ytterst få prosent første år.

Ja siden BMS SOC lager en offset er det nok 5-6% igjen ved 0%. 5% av 77kWh er 4,62kWh, med forbruk på 16,5 utgjør det 28km, med forbruk på 20 er det 23km

Selve målingen er jo det det er, skuffelsen ligger mest i at bilen tilsynelatende ikke klarer 42mil med en oppgitt WLTP på 500km og nå oppgir 449km rekkevidde når jeg hadde 470km rekkevidde i vinter når bilen var ny og forbruket lå på 19-20kWh/100km.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA