Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SoH - State of health ved førstegangsservice

Startet av Elbilbjorn, søndag 23. april 2023, klokken 07:43

« forrige - neste »

Elbilbjorn

Da har vi hatt bilen på førstegangsservice. Bilen er fra mai 2021 så dette er vel en av de første som er inne til førstegangsservice, det virker det også sånn fra forhandler ettersom de sitter med utrolig lite kunnskap på elbil her. Vi har etterspurt SoH prosent for å få en indikasjon på helsetilstanden til fremdriftsbatteriet, men får beskjed om at Møller ikke leverer informasjon om dette for noen av VAG bilene.

Noen andre her som har fått samme tilbakemelding?

Sitat elbil.no:
«Hva er batterihelse (SoH)?
Batterihelse er ofte angitt som SoH, som står for State of Health.
SoH blir målt i prosent og er kort fortalt andelen av batteriet som kan brukes til kjøring, sett i relasjon til hva produsentene lovte da bilen var ny.»

Sånn sett er den jo også den viktigste informasjonen fra en service på en elbil.

Rart at de velger å holde tilbake dette når stort sett alle andre merker opplyser om denne prosenten ved service for å kontrollere batterigarantien.

Det vil jo være fallitt for Skoda-elbiler i bruktmarkedet og påvirke annenhåndsverdi når man ved bruktsalg ikke kan dokumentere batteritilstanden på en elbil.

02jan

Enig at det hadde vært fint for ekstra info (for de som er interessert), men for det gjengse tror jeg det er greit at man ikke må tenke på alt mulig.

Så lenge bilen ikke gir noen feilmeldinger, så kan eier av bilen slappe av og slå seg til ro at her er alt i orden ?

Skulle det være fysiske skader, som slag i batteripakka pga "kjørt i grøfta" så ville det vært mitt ansvar å dokumentert og fått teknisk inspisert/reparert.

Når jeg skal selg min elbil, så kan ikke jeg annet gjøre enn å peke på gjettometer eller be kjøper f.eks teste elbilen 5 eller 10 mil for å beregne faktisk rekkevidde  (snittforbruk/ rest % kap.).

For å sammenligne batterihelse, med bensin/diesel motor, er det å sammenligne med å ta ut motoren og sette i benk for å teste faktisk ytelse (HK/NM/KW) som er igjen for å kunne dokumentere hvor mye som er igjen i forhold til da bilen var ny og ubrukt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Elbilbjorn

#2
Tja, det kan hende at SoH ikke er så interessant for mange akkurat nå, men dette handler nok mye om kunnskapsnivå og at elbil fortsatt er relativt nytt for mange.

Jeg tror ikke en sammenligning med gamle hestekrefter på motor er en god sammenligning her. For en elbil som drives av elmotor er det en uinteressant sammenligning ettersom slitasje i hovedsak vil ligge på fremdriftsbatteri, bremser, hjuloppheng etc. Av dette er det bare fremdriftsbatteri som skiller seg fra fossilbil. Sånn sett burde batteritilstand være svært interessant for alle som har elektrisk bil.

Egil S

Nå har vel flere kilder antydet at frykten for redusert kapasitet er noe overdrevet og at batteriene holder bedre enn antatt, i tillegg kan enkeltceller byttes ut noe som kan gi store forbedringer.
Skoda sjekker vel i hovedssak bare etter defekte celler.

Det ser ut til at typen lading har mest å si for slitasjen på batteriet, jo mere lyn/hurtiglading man gjør jo mer sliter det på batteriet.
Selv om det finnes biler som har gått som Taxi som ikke har kapasitetsreduksjon av bekymring.

NAF slapp en artikkel nå denne uka der de tok flere slike tester på samme bil og det var endel sprik i funnene, opp til 9-10% forskjell.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/stor-test-av-batterihelse

Det virker ikke være noen gode standarder på å måle dette.

Når min Enyaq RS (3500km) er ladet til 100%, så sier car scanner at batteriet bare er ladet til 96%, naturlig med tanke på regen kapasitet de første milene.
Car Scanner sier at mitt batteri er ladet med 75,8Kwt når det er 100%. Det er ikke de 77Kwt som er oppgitt som tilgjengelig kapasitet, men bare 1,2kwt unna.

Jeg ser på dette som mitt utgangspunkt, får jeg f.eks 74kwt når jeg skal selge bilen har jeg mistet 1,8kwt kapasitet, ca 2,5%.

Har sett på Facebook at folk har fått 74Kwt ved 100% på sine biler, men vet ikke hvor langt disse bilene har gått.

Spørsmålet er vel egentlig når skal man begynne å regne slitasje og opp mot hva?
Alt under 77kwt oppgitt kapasitet.
Alt under mitt målte 75,8kwt i tilfellet for min bil.
Bør man ta en test når bilen er helt ny for å ha et utgangspunkt for senere tester.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Elbil er ikke nytt, vært på markedet i 20 år.
Videre må dere huske at alle batterier har en buffer. La oss si at det tar 5 år før denne bufferen er oppbrukt, det er ikke før da man får reell rekkeviddetap, dvs man merker det etter garantitiden er gått ut.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Thomas_

Sitat fra: Elbilbjorn på søndag 23. april 2023, klokken 07:43Da har vi hatt bilen på førstegangsservice. Bilen er fra mai 2021 så dette er vel en av de første som er inne til førstegangsservice, det virker det også sånn fra forhandler ettersom de sitter med utrolig lite kunnskap på elbil her. Vi har etterspurt SoH prosent for å få en indikasjon på helsetilstanden til fremdriftsbatteriet, men får beskjed om at Møller ikke leverer informasjon om dette for noen av VAG bilene.

Noen andre her som har fått samme tilbakemelding?

Sitat elbil.no:
«Hva er batterihelse (SoH)?
Batterihelse er ofte angitt som SoH, som står for State of Health.
SoH blir målt i prosent og er kort fortalt andelen av batteriet som kan brukes til kjøring, sett i relasjon til hva produsentene lovte da bilen var ny.»

Sånn sett er den jo også den viktigste informasjonen fra en service på en elbil.

Rart at de velger å holde tilbake dette når stort sett alle andre merker opplyser om denne prosenten ved service for å kontrollere batterigarantien.

Det vil jo være fallitt for Skoda-elbiler i bruktmarkedet og påvirke annenhåndsverdi når man ved bruktsalg ikke kan dokumentere batteritilstanden på en elbil.

Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for førstegangsservice? Bilen ber om service, det er en '21 modell som nå har gått 32 000 ca. Mitt lokale merkeversted skal ha kroner 7500,-. Må si jeg syntes det var i overkant..

Bigdrago

7500? Lever den på hvilket som helst godkjent verksted som tar lavest pris. Garantien gjelder fortsatt.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Elbilbjorn

Sitat fra: Thomas_ på onsdag 26. april 2023, klokken 08:24Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for førstegangsservice? Bilen ber om service, det er en '21 modell som nå har gått 32 000 ca. Mitt lokale merkeversted skal ha kroner 7500,-. Må si jeg syntes det var i overkant..

Du fikk kanskje også med Service og vedlikeholdsavtale i prisen når du kjøpte bilen? Du ser varighet på avtalen i Bilholdappen. I så fall er servicen gratis.

Octogenarian

Thomas, er det ikke 2 års intervall eller 20.000 km, det som kommer først, for å vedlikeholde garantien?

Thomas_

Sjekket nå, jeg har ikke med serviceavtale. Bilen har gått 34k km, og den informerte selv at den måtte ha inspeksjon. Men som det ble nevnt her kontaktet jeg min lokale NAF stasjon som skulle ha 3600,- for samme jobb. Så valget var lett der..

Electric cars in Norway

#10
Sitat fra: Thomas_ på fredag 19. mai 2023, klokken 23:38Sjekket nå, jeg har ikke med serviceavtale. Bilen har gått 34k km, og den informerte selv at den måtte ha inspeksjon. Men som det ble nevnt her kontaktet jeg min lokale NAF stasjon som skulle ha 3600,- for samme jobb. Så valget var lett der..
Thomas :+1:  Smart valg å sjekke med NAF.

i3/RSiV

#11
Jeg har anskaffet ODB adapter av samme type som Bjørn Nyland benytter, og satt opp avlesning med Carscanner.
Min Enyaq Coupe RS har nå gått 23000km på 7mnd. Det jeg leser av er at jeg nå har 73200 Wh tilgjengelig energy i batteriet. Ved 100% lading viser BMS 96% oppladet, og med kun 67850 Wh tilgjengelig.  Dette er jo tall som jeg synes er litt lave allerde nå, men samtidig, så viser bilen rekkevidde på 45-47 mil

vinterdekk

Sitat fra: Elbilbjorn på søndag 23. april 2023, klokken 07:43Da har vi hatt bilen på førstegangsservice. Bilen er fra mai 2021 så dette er vel en av de første som er inne til førstegangsservice, det virker det også sånn fra forhandler ettersom de sitter med utrolig lite kunnskap på elbil her. Vi har etterspurt SoH prosent for å få en indikasjon på helsetilstanden til fremdriftsbatteriet, men får beskjed om at Møller ikke leverer informasjon om dette for noen av VAG bilene.


Om noen andre får lignende svar, kontakt Forbrukerådet. Skoda har oppgitt til Forbrukerrådet at de utfører kapasitetkontroll mot betaling, og da kan de ikke fortelle kunden noe annet!

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/hvilke-elbilmerker-gir-de-beste-batterigarantiene/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Egil S

Jeg har hatt samme verktøy lenge og har sjekket min RS siden den hadde rundt 2-3000km i mars og frem til dagens 10.000km.

Min lader også til BMS 96% og viser 100%. (har gjort det siden mars)

Maks energy content:
75800wh 26.mars
74900wh 1.juni
74700wh 24 juni,
74650wh 12. juli
74700wh 15. juli
74350wh 31. juli
74400wh 26. og 31. august
74600wh i dag (4.sept)

Mulig dette er temperaturavhengig, for det ser ut som trenden nå snur, når jeg tenker tilbake til grunnkurs elektro på tidlig 90-tall, så mener jeg å huske at batterier har høyere kapasitet når det er kjølig (ikke iskaldt), ser derfor ikke bort fra at dette tallet går over 75000wh når utetemperaturen kommer ned på 5-10c. Før i tiden lagret man jo batterier i kjøleskapet.

Men en ting er sikkert, vi har aldri hatt hverken 77000wh eller 82000wh tilgjengelig.


Energy content ved 100%
69675wh 31. juli

Du får ta en sjekk i uka å se om du ser en trend, kan sikkert hende det varierer ut fra om du sjekker før du kjører og når du kommer hjem.
Du har mer enn dobbelt km enn meg og jeg har Total accumulated charge på 2605kWh mot dine 5397kWh.
Vil ikke si tallene dine var avskrekkende i forhold til mine.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EriTom

OT, men: Lenke til en sånn OBD skanner som Tesla-Bjørn bruker?
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA