Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det mulig å benytte el motoren fra katta som dynamo/generator?

Startet av Arild Nilsen, torsdag 01. september 2022, klokken 11:08

« forrige - neste »

Arild Nilsen

Hei alle.
Er kanskje ikke helt passende sted å lempe inn dette spm, men prøver meg allikevel.

Har en tilårskommen iMiev som muligens ikke passerer neste EU kontroll i 2024. Den har passert 200 000, og gjør jobben jeg forventer den skal gjøre, men det nærmer seg slutten.

Har også en 15Hk bensin motor på noe hage verktøy hvor motoren er bra, men resten skranter.

I tillegg har jeg et oppdelt iMiev batteri liggende i garasjen, og jeg får ett til når jeg tar livet av katta en dag. Da har jeg i området 30Kwt tilgjengelig. Vurdere også å prøve å få tak i mer batterier.

Kombinerer jeg dette med de strømprisene vi har i dag og litt kreativitet, regner litt på energi mengde pr liter bensin og literpris på bensin så ser jeg at det er mulig å realisere et spennende prosjekt for å lage egen strøm. Om man i tillegg kaster inn solceller på sikt så kan dette bli interessant.

Fokuset er en blanding av å spare penger og å gjøre noe på egenhånd. De som kun regner på kroner og øre og mener at dette er dødfødt pga økonomi kan jo svare meg på hvor mye økonomi det er å pusse opp f.eks et kjøkken for 300 000.

Spørsmålet mitt er om en slik elbil motor egner seg som generator - den brukes jo til å regenerere så jeg vet den kan lade, men er det noe ved kontruksjonen av disse motorene som gjør at de ikke egner seg til å gå i generator modus over lang tid?

Den leverer jo ganske betydelig med krefter ut på hjulene, og man trenger jo ikke så mye andre veien for å hente ut ganske bra med strøm. Med en 15 Hk bensinmotor kan man på papiret levere i området 10-11 KW, med litt svinn i overføringer og varmetap ser jeg for meg effektivt en 7-8 KW - det tilsvarer bil laderen jeg har i garasjen i dag som lader på ca 7,5 KW.
1 liter bensin er jo nesten 10 KWt med energi, så litt grovregning tilsier at man bør kunne hente seg strøm for rundt 3 -4 kr KWt på denne måten.
Ikke noe å se på i normale tider, men med priser opp mot 20 kr/KWt til vinteren så kan jo dette gjøre en forskjell.
I tillegg er det moroa med å få dette til.

Noen innspill på hva man bør tenke på?

engolf

Fin tanke du har, dessutom tycker jag det är alltid bättre att utforska nya saker och lära sig nåt nytt:)
Men tänk på att en bensinmotor är ca 30-35% effektiv, resten av effekten försvinner i friktion och värme, dvs att du inte får ut 10KWtfrån en liter bensin, men kanske en tredjedel.
En 15hästars motor ger 15 hästar i ett väldigt begränsat område (runt 4000-5000 varv per minut), och under last kommer den sluka stora mängder bensin (tror inte det kommer bli lönsamt med dagens bensinpriser).

Andra som har bättre insikt får gärna rätta på mig om jag tar fel:)

TB

Søk på youtube etter Benjamin Nelson. Han testet å generere strøm med en trilling. Men, han bygget ikke bilen om.

Så lenge motor har nok kjøling bør det gå bra. Trolig tenger du en annen styring av motor og BMS, eller må utføre en simulering av signaler til original styringen. Det er en rekke signaler som må være riktig for at bil skal starte og regenere. Ved å sette bilen i B eller bremse litt blir regenereing sterkere.

Teoretisk skal det gå å bygge et kraftverk av dette, men vær forsiktig med oppladbare batterier. Lades de for høyt blir det fort vanskelig å stoppe. Brann må unngås.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


Robotman

Gammelt emne, men hiver inn et innspill.

Jeg forstår det slik at motorene i trillingene er trefase vekselstrøm motorer, induksjonsmotorer. Ulempen med disse er at de trenger å magnetiseres for å kunne begynne å gi strøm. Jeg kan ikke matematikken, men det må inn noen kondensatorer eller så må rotoren ut og det må settes inn permanent magneter som klarer å sette i gang produksjon av strøm. Let på det store nettet etter å bygge om trefase asynkron motor til generator.
Når man kjører og slipper gassen er allerede motoren i rotasjon og det finnes et magnetfelt å jobbe videre med for motoren. Derfor vil den generere strøm når man slipper gassen, men ikke om noen forsøker slepe bilen for å lade batterier. Gir man gass og setter bilen i bevegelse før bilen fremmenfor begynner å trekke er det større sannsynlighet for at man kan lade ved å slepe den lille el-bilen.

TB

Etter det jeg har lest har trillingene en vannkjølt "permanent magnet
synkron motor"
Styrt av PWM controller.

Fra Wikipedia:
PWM = Pulsbreddemodulasjon eller pulsbreddemodulering er styring av et firkantpulstog på en slik måte at de aktive pulslengdene endres, mens periodetiden er konstant.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA