Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading fra stikkontakt

Startet av Andreas84, fredag 21. april 2023, klokken 21:30

« forrige - neste »

Andreas84

Hvor trygt er det i lengden? Kan det være en permanent løsning hvis man skrur ned litt på inntaket til bilen? Hva er grensen?

Ingeniøren

#1
Sitat fra: Andreas84 på fredag 21. april 2023, klokken 21:30Hvor trygt er det i lengden? Kan det være en permanent løsning hvis man skrur ned litt på inntaket til bilen? Hva er grensen?

Det er ikke lov å lade på stikkontakt permanent, kun tilfeldig. Skaff deg en ladeboks.

https://www.nrk.no/trondelag/nye-regler-for-el-bil-lading-fra-nyttar-_-ikke-lenger-lov-a-legge-opp-til-lading-i-stikkontakt-1.16234565
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Andreas84 på fredag 21. april 2023, klokken 21:30Hvor trygt er det i lengden? Kan det være en permanent løsning hvis man skrur ned litt på inntaket til bilen? Hva er grensen?
Dette er umulig å svare på uten å vite tilstanden på anlegget, hvor mange koblingsbokser, stikkontakter, brytere og lamper kablingen går via, hvordan disse koblingene er utført og hva slags produkter som er benyttet. Går det rett fra jordfeilautomat med tilstrekkelig dimensjonert kabling, og til en enkelt stikkontakt av kvalitetsmerke, ladekladden ikke henger i stikkontakten, og du lader med 10A, så vil jeg påstå at faren er minimal. Alle via-punkter øker risikoen.

Men - er ikke stikkontakten lagt opp av elektriker for elbillading (som var lovlig før 2023, og også å fortsatt bruke), så er det ikke lov å bruke som fast ladepunkt.

kvakkster

Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
Hyundai Coupe 2007
Audi A4 B8
BMW E90
BMW E46
Porsche Boxter 2008
BMW E87
BMW E91
BMW F11
VW Egolf 2016
BMW F48
Audi A4 B8
TMY LR 23' i bestilling

RJK

#4
Sitat fra: kvakkster på mandag 12. juni 2023, klokken 21:41Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
Svarer selv om jeg ikke er elektriker.

Reglene som gjelder om lading, sier definitivt lite om midlertidighet, så man må nesten definere litt selv hva som går som nødlading. Konsensus her inne er at dette faller inn under reglene for nødlading, siden du ikke får ordnet lader før renoveringen er over, ihvertfall om dette er pågående. Er dog planene å starte om 6 måneder, så tror jeg du kommer til kort.

Men om det ikke er du som har fått satt opp den blå CEE-kontakten (industrikontakten), så kan du sjekke med forrige eier om den er satt opp med formål om elbillading, og når dette skjedde. Reglene er ikke tilbakevirkende, men det er en klausul om "bruksendring".

Så om den er satt opp med formål å lade elbil, mens dette fremdeles var innen reglene, kan du lovlig lade der med en original Tesla-adapter til din Tesla UMC, da den adapteren er spesifikt laget for din UMC. En løs adapter fra Jula/Clas/Biltema/Thansen etc, vil kun falle inn under nødlading-unntakene.

Tesla sin ladeboks er laget for å kunne gi strøm fra 3-fas til bilen, selv når man har IT/TT-Nett der man bor. Dette støtter/støttet også Easee, men den får du nok ikke satt opp, og sannsynligvis ikke kjøpt heller. Ikke før de ev. kommer med V2-versjonen (med god nok dokumentasjon).

Tesla sine biler er og satt opp til å takle 3-fase lading over IT/TT, som en av svært få, og så er det noen biler som klarer det, men forhandlerne/importørene er ikke helt samstemt på om bilene tåler det på sikt, og det anbefales derfor å følge de råd du får.

Sier de det er OK, så få det i en epost eller sms eller noe som rettslig kalle skriftlig form, Just in case du får problemer i ettertid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kvakkster

Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 00:26
Sitat fra: kvakkster på mandag 12. juni 2023, klokken 21:41Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
Svarer selv om jeg ikke er elektriker.

Reglene som gjelder om lading, sier definitivt lite om midlertidighet, så man må nesten definere litt selv hva som går som nødlading. Konsensus her inne er at dette faller inn under reglene for nødlading, siden du ikke får ordnet lader før renoveringen er over, ihvertfall om dette er pågående. Er dog planene å starte om 6 måneder, så tror jeg du kommer til kort.

Men om det ikke er du som har fått satt opp den blå CEE-kontakten (industrikontakten), så kan du sjekke med forrige eier om den er satt opp med formål om elbillading, og når dette skjedde. Reglene er ikke tilbakevirkende, men det er en klausul om "bruksendring".

Så om den er satt opp med formål å lade elbil, mens dette fremdeles var innen reglene, kan du lovlig lade der med en original Tesla-adapter til din Tesla UMC, da den adapteren er spesifikt laget for din UMC. En løs adapter fra Jula/Clas/Biltema/Thansen etc, vil kun falle inn under nødlading-unntakene.

Tesla sin ladeboks er laget for å kunne gi strøm fra 3-fas til bilen, selv når man har IT/TT-Nett der man bor. Dette støtter/støttet også Easee, men den får du nok ikke satt opp, og sannsynligvis ikke kjøpt heller. Ikke før de ev. kommer med V2-versjonen (med god nok dokumentasjon).

Tesla sine biler er og satt opp til å takle 3-fase lading over IT/TT, som en av svært få, og så er det noen biler som klarer det, men forhandlerne/importørene er ikke helt samstemt på om bilene tåler det på sikt, og det anbefales derfor å følge de råd du får.

Sier de det er OK, så få det i en epost eller sms eller noe som rettslig kalle skriftlig form, Just in case du får problemer i ettertid.

Takk for svar.

Jeg hadde elektrikeren innom nå og han frarådet til å lade via industrikontakten.
Da får det bli supercharger frem til vi får montert opp en lader.
Rør og kabler ligger klart, men sikringsskapet og resten av huset er under full renovasjon om dagen så toppen 1-2 uker så er det klart for han :)
Hyundai Coupe 2007
Audi A4 B8
BMW E90
BMW E46
Porsche Boxter 2008
BMW E87
BMW E91
BMW F11
VW Egolf 2016
BMW F48
Audi A4 B8
TMY LR 23' i bestilling

Handyman

#6
Sitat fra: kvakkster på mandag 12. juni 2023, klokken 21:41Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
Årsaken til at det ikke er tillatt å bruke schuko på fast ladested, er risikoen for varmgang. Denne faren unngår man ved å lade fra CEE-kontakt med originalt Tesla adapter. Det dog et krav til jordfeilvern Type B. Dersom Type B er montert kan du bruke dette som permanent lading. Et vanlig jordfeilvern fungerer helt fint, men kan (i nærmest teoretiske tilfeller) settes ut av funksjon dersom det er feil på laderen i bilen. Derfor er det krav til Type B.
Som midlertidig lading ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter, men du må vurdere dette selv.
Problemet er at Teslas originale blå adaptere er enfas (32 eller 16A).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Orbit

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:16Årsaken til at det ikke er tillatt å bruke schuko på fast ladested, er risikoen for varmgang. Denne faren unngår man ved å lade fra CEE-kontakt med originalt Tesla adapter. Det dog et krav til jordfeilvern Type B. Dersom Type B er montert kan du bruke dette som permanent lading.
Varmgang kan også skje andre steder enn i kontakten, for eksempel i koblingspunkter og på grunn av forlegning av kabel. CEE-kontakt er bedre enn Schuko, men ikke noe frikort for permanent bruk til lading av elbil. Til det kreves det en kurs som er tiltenkt formålet, dvs i praksis en dedikert kurs (fortrinnsvis uten koblingspunkter), og som er dimensjonert for samtidighetsfaktor 1 (dvs kontinuerling last over mange timer). Samtidighetsfaktoren kan også kreve oppdatering lenger inn i det elektriske anlegget, f.eks. større hovedsikring.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

#8
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:16
Sitat fra: kvakkster på mandag 12. juni 2023, klokken 21:41Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
Årsaken til at det ikke er tillatt å bruke schuko på fast ladested, er risikoen for varmgang. Denne faren unngår man ved å lade fra CEE-kontakt med originalt Tesla adapter. Det dog et krav til jordfeilvern Type B. Dersom Type B er montert kan du bruke dette som permanent lading. Et vanlig jordfeilvern fungerer helt fint, men kan (i nærmest teoretiske tilfeller) settes ut av funksjon dersom det er feil på laderen i bilen. Derfor er det krav til Type B.
Som midlertidig lading ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter, men du må vurdere dette selv.
Problemet er at Teslas originale blå adaptere er enfas (32 eller 16A).
Finnes 3-fas 16A som er blå men da med 1 ekstra pinne, da denne fargen kun indikerer at det er 220-240V i stikket. 32A er normalt en fysisk større kontakt.

Rød CEE skal vise at det er 400V (støtter og 230V) i anlegget, og også der er 32A fysisk større enn 16A. Disse har da 5 pinner i sokkelen.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-industrikontakt

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:53
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:16
Sitat fra: kvakkster på mandag 12. juni 2023, klokken 21:41Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
Årsaken til at det ikke er tillatt å bruke schuko på fast ladested, er risikoen for varmgang. Denne faren unngår man ved å lade fra CEE-kontakt med originalt Tesla adapter. Det dog et krav til jordfeilvern Type B. Dersom Type B er montert kan du bruke dette som permanent lading. Et vanlig jordfeilvern fungerer helt fint, men kan (i nærmest teoretiske tilfeller) settes ut av funksjon dersom det er feil på laderen i bilen. Derfor er det krav til Type B.
Som midlertidig lading ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter, men du må vurdere dette selv.
Problemet er at Teslas originale blå adaptere er enfas (32 eller 16A).
Finnes 3-fas 16A som er blå men da med 1 ekstra pinne, da denne fargen kun indikerer at det er 220-240V i stikket. 32A er normalt en fysisk større kontakt.

Rød CEE skal vise at det er 400V (støtter og 230V) i anlegget, og også der er 32A fysisk større enn 16A. Disse har da 5 pinner i sokkelen.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-industrikontakt

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Ja jeg er fullstendig klar over at det finnes allverdens uoriginale overganger, men som jeg skrev så finnes ikke dette originalt til Teslas Mode2-kabler. Mode 2 dekker kun enfas på 230V. På 400V dekker Mode 2 trefas. Det er nok grunnen til at Tesla kun leverer enfas-adapter på 230V.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Orbit på tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:51
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:16Årsaken til at det ikke er tillatt å bruke schuko på fast ladested, er risikoen for varmgang. Denne faren unngår man ved å lade fra CEE-kontakt med originalt Tesla adapter. Det dog et krav til jordfeilvern Type B. Dersom Type B er montert kan du bruke dette som permanent lading.
Varmgang kan også skje andre steder enn i kontakten, for eksempel i koblingspunkter og på grunn av forlegning av kabel. CEE-kontakt er bedre enn Schuko, men ikke noe frikort for permanent bruk til lading av elbil. Til det kreves det en kurs som er tiltenkt formålet, dvs i praksis en dedikert kurs (fortrinnsvis uten koblingspunkter), og som er dimensjonert for samtidighetsfaktor 1 (dvs kontinuerling last over mange timer). Samtidighetsfaktoren kan også kreve oppdatering lenger inn i det elektriske anlegget, f.eks. større hovedsikring.
Det er riktig. Det er i også krav til overflatespenningsvern. Problemet med å forenkle er nettopp at man ikke kan ta med alt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. juni 2023, klokken 11:18
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:53
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:16
Sitat fra: kvakkster på mandag 12. juni 2023, klokken 21:41Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
Årsaken til at det ikke er tillatt å bruke schuko på fast ladested, er risikoen for varmgang. Denne faren unngår man ved å lade fra CEE-kontakt med originalt Tesla adapter. Det dog et krav til jordfeilvern Type B. Dersom Type B er montert kan du bruke dette som permanent lading. Et vanlig jordfeilvern fungerer helt fint, men kan (i nærmest teoretiske tilfeller) settes ut av funksjon dersom det er feil på laderen i bilen. Derfor er det krav til Type B.
Som midlertidig lading ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter, men du må vurdere dette selv.
Problemet er at Teslas originale blå adaptere er enfas (32 eller 16A).
Finnes 3-fas 16A som er blå men da med 1 ekstra pinne, da denne fargen kun indikerer at det er 220-240V i stikket. 32A er normalt en fysisk større kontakt.

Rød CEE skal vise at det er 400V (støtter og 230V) i anlegget, og også der er 32A fysisk større enn 16A. Disse har da 5 pinner i sokkelen.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-industrikontakt

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Ja jeg er fullstendig klar over at det finnes allverdens uoriginale overganger, men som jeg skrev så finnes ikke dette originalt til Teslas Mode2-kabler. Mode 2 dekker kun enfas på 230V. På 400V dekker Mode 2 trefas. Det er nok grunnen til at Tesla kun leverer enfas-adapter på 230V.
Jeg tenkte mest på hvilke CEE-kontakter man kunne komme ut for, ikke hva Tesla støtter i adapterne, som de vel forøvrig har flere av enn bare de som er mest vanlig.

Men den 4-pin 3-fase 16A-kontakten er vel mer som et norsk særfenomen å komme ut for, for har du 3-fas med jord, har du nesten alltid 400V på anlegget. Og det er lettere å "steppe ned" med godkjent utstyr, så derfor ser man vel gjerne mer av rød CEE i f.eks. Sverige og andre land.

Tenker at det er en god grunn til at du ikke finner original Tesla-adapter til denne. Sjekket forøvrig shopen nå, og virker som det er flere adaptere som de ikke lengre har, sannsynligvis fordi de var litt for sære,  og dermed solgte for dårlig. Om jeg ikke husker helt feil... Er jo og en mulighet. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA