Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lys

Startet av Vikingo, fredag 21. april 2023, klokken 14:32

« forrige - neste »

Vikingo

På en Tm3 om ein har ei defekt hovedlyspære, vil det vise i skjermen som ei melding a la
"defekt lyspære der og der"?
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

model3pw

Sitat fra: Vikingo på fredag 21. april 2023, klokken 14:32På en Tm3 om ein har ei defekt hovedlyspære, vil det vise i skjermen som ei melding a la
"defekt lyspære der og der"?


Alle lys er led så man bytter ikke lyspærer, men hele lykten om lys ryker. Usikker på hvordan model 3 varsler på det. Vil tro det kommer et popup varsel tilsvarende som «kamera ikke tilgjengelig akkurat nå», men vet ikke.

Klykken

På model S så kunne man se det i visualiseringen av bilen når man kjørte. Altså at kun ene siden hadde "lyskjegle". Mener ikke den gav noen feilmelding, men nå har jeg ikke Model S lenger og hadde heller ingen defekte pærer i mitt eie.

Med LED så stiller det seg annerledes som model3pw sier, altså at hele lykthuset må byttes (typisk 10.000kr+++ i kostnad).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

eDooku

Hele lykthuset byttes, ja, men jeg er i stuss på om bilen faktisk har sensorer som merker om lyktene fungerer eller ikke. Hos oss (2019 Long Range) kom det aldri noen feilmelding da hele lykthuset plutselig bare døde. Skjermen viste fortsatt at lyset fungerte helt normalt. Det ble byttet, og etter mye om og men gikk Tesla med på at det var en reklamasjonssak og refunderte de 7000+ kr som de tok for reparasjonen.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

sjokomelk

LIN-bus er enveiskommunikasjon ut til lykta. Bilen vet ikke om lykta gjør det den faktisk blir bedt om.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. mai 2023, klokken 18:15LIN-bus er enveiskommunikasjon ut til lykta. Bilen vet ikke om lykta gjør det den faktisk blir bedt om.
LIN bus har mulighet for toveis kommunikasjon. Om Tesla benytter det til lyktene vet jeg ikke, men feil på tilhengerlys blir ihvertfall detektert.

SitatThe frame header is always sent by the master. It is received by all connected nodes and they check the frame ID. If a node determines that it is the publisher for this frame ID, it places the data for this frame on the bus. So there is always only one sender (publisher) for the data of a particular frame. The master waits for the data from the slave, these must appear within a certain maximum time.So the master can recognize a missing slave by the missing data.

Of course, there are also frames that transfer data from the master to a slave, e.g. to transmit a command to a slave. In these cases. the master is defined as publisher for this frame. Here the master sends the frame header and the data section.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA