Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Igangkjøring på snø.

Startet av ENTO, onsdag 19. april 2023, klokken 21:17

« forrige - neste »

ENTO

Fikk en aha opplevelse idag med id4 gtx. Er på hytta på fjellet. Her er det vinter. Kjørte fra Vestfold opp Numedal til Dagali. Bare veier hele veien og varmegrader. Siste stumpen til hytta er slak nedover til parkering, 75 meter. Der var det snø. Det var 10 cm som kom uka etter påske. Greit å rulle ned, men skulle opp igjen idag. Når dette er sagt så har jeg fått på sommerdekk. Bilen ville ikke opp igjen. Har jo firehjulstrekk. Våt kram snø som pakket seg foran hjulene. Esp slo inn, masse pip og bråk i dashen. Etter hvert var det bom stopp. Bilen ville ikke spinne noe mer og reagerte ikke lenger på gasspedalen. Er det slik det skal fungere ? Trodd jeg hadde et velfungerende 4 hjul system jeg ??

hELgenen

Du må velge rett modus. Husker ikke hva det het nå,men mener det var traction. Uten dette valget har du bare RWD med litt assistanse. Har testet dette på vinterføre og dersom du ikke aktivt velger konstant 4WD via det nevnte menyvalget så låser du ikke alle 4 hjul

ENTO

Ååå takk. Skal prøve det imorgen. Selfølgelig har jeg lest om dette. Traction mode ! Takk !!

RJK

#3
Dekkvask!!!

Utrolig hvor mye bedre selv sommerdekk er til å kjøre i snø med, etter å ha fått dritten av dekka...

Kjørt en vintersesong med sommerdekk fordi jeg missforstod og trodde det var vinterdekka som var satt på, da jeg kjøpte bil igjen etter noen år uten. Tenkte det var verdens dårligste vinetdekk, men ble måpende da dekksjappa sa sommerdekka allerede var på.  :o

Var litt mindre missfornøyd med vinterdekka når det faktisk var de som ble satt på. Men fra tidligere erfaringer med å bo i distrikt der det saltes, og så jobbe et sted der det ikke saltes, så lærte jeg viktigheten av å ikke skimpe med dekkvasken.

Jeg bodde i Hamar, jobba et sted nord for Lillehammer, og på den tiden slutta de med saltingen rett før Lillehammer. Obligatorisk med dekkvask ved bensinstasjonen. Den ene gangen jeg glemte det, ble det snurr et sted der mange før har slitt, og det da var ruglete is.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

@RJK Antar at dette innlegget er feilpostet.

RJK

Sitat fra: Trond.m på torsdag 20. april 2023, klokken 11:42@RJK Antar at dette innlegget er feilpostet.
Nei, hvorfor antar du det?

Første innlegg handler om grep (traction), hvor han skal kjøre med sommerdekk på snødekte veier.

Innlegget er spot on på akkurat det temaet, med henvisning til erfaring. Dekkvask er et uvurderlig hjelpemiddel om han skal ta sjansen, og ikke skifte til vinterdekk først.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ENTO

Joda, trykket på traction mode. Mye bedre trekk,dro opp som bare det, men: har hatt både t-roc og skoda octavia med 4 hjul trekk. Der gikk dette av seg selv. Er det å måtte velge traction mode noe særegent for el bil med 4 hjuls trekk ?

geear

#7
Sitat fra: ENTO på fredag 21. april 2023, klokken 19:24Joda, trykket på traction mode. Mye bedre trekk,dro opp som bare det, men: har hatt både t-roc og skoda octavia med 4 hjul trekk. Der gikk dette av seg selv. Er det å måtte velge traction mode noe særegent for el bil med 4 hjuls trekk ?
De aller fleste biler, både el og fossil, har en mode der man reduserer traction control slik at man faktisk får litt bevegelse på hjulene selv om de slipper. Dette er egentlig enda mer prekært på fossil enn med eldrift, fordi motoren kveles helt og har elendig respons og kraftkontroll ved drivstoffkutt.

Høres ut som kanskje du har fått en kombinasjon av svært dårlig grep og merkespesifikk traction control som ikke har fungert så bra. Har aldri opplevd at pedalen har sluttet helt å respondere med mine AWD elbiler, men hender jeg skifter modus for å få litt skikkelig hjulspinn allikevel.

biggern

Sitat fra: ENTO på fredag 21. april 2023, klokken 19:24Joda, trykket på traction mode. Mye bedre trekk,dro opp som bare det, men: har hatt både t-roc og skoda octavia med 4 hjul trekk. Der gikk dette av seg selv. Er det å måtte velge traction mode noe særegent for el bil med 4 hjuls trekk ?

Programeringen er vel slik at en sparer energi ved ikke å ha begge  motorene aktivert hele tiden.

El-inor

Sitat fra: ENTO på fredag 21. april 2023, klokken 19:24Joda, trykket på traction mode. Mye bedre trekk,dro opp som bare det, men: har hatt både t-roc og skoda octavia med 4 hjul trekk. Der gikk dette av seg selv. Er det å måtte velge traction mode noe særegent for el bil med 4 hjuls trekk ?

ENTO - sjekk ut traction-systemet på Nissan Ariya e-4orce! I say no more.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

ENTO

Sitat fra: El-inor på søndag 23. april 2023, klokken 18:56
Sitat fra: ENTO på fredag 21. april 2023, klokken 19:24Joda, trykket på traction mode. Mye bedre trekk,dro opp som bare det, men: har hatt både t-roc og skoda octavia med 4 hjul trekk. Der gikk dette av seg selv. Er det å måtte velge traction mode noe særegent for el bil med 4 hjuls trekk ?

ENTO - sjekk ut traction-systemet på Nissan Ariya e-4orce! I say no more.
Fortell ! Jeg kommer aldri til å sette meg i en slik bil !

biggern

#11
Sitat fra: ENTO på søndag 23. april 2023, klokken 22:55
Sitat fra: El-inor på søndag 23. april 2023, klokken 18:56
Sitat fra: ENTO på fredag 21. april 2023, klokken 19:24Joda, trykket på traction mode. Mye bedre trekk,dro opp som bare det, men: har hatt både t-roc og skoda octavia med 4 hjul trekk. Der gikk dette av seg selv. Er det å måtte velge traction mode noe særegent for el bil med 4 hjuls trekk ?

ENTO - sjekk ut traction-systemet på Nissan Ariya e-4orce! I say no more.
Fortell ! Jeg kommer aldri til å sette meg i en slik bil !

LOL. Godt svar. Veldig bra 4x4 på GTX, om en velger 4x4 på skjermen, ved behov. Nb! Ikke normalt konstant pga energi forbruk.

ENTO

Har lest et sted at traction mode ligger inne til ca 25/30 km/t. Når jeg legger inn traction mode så kobler den ikke ut. Dvs jeg kjører opp både til 50/60/70 km/t og flere kilometer. Stopper/låser meg ut og låser meg inn igjen. Traction mode ligger inne fremdeles. Er dette riktig ??

igniztion

Slik jeg har forstått det er det kun opp til en viss hastighet at den faktisk drar på alle fire hjulene. Over det, vil den bruke normal modus som i hovedsak bruker bakhjulsdrift. Det er ikke slik at man ser dette i innstillingene i bilen.

Det står litt om det i dokumentet som kan lastes ned her: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/the-new-id4-gtx-from-volkswagen-7256 , men så vidt jeg kan se står det ikke noe videre om dette i brukermanualen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Electric cars in Norway

Sitat fra: igniztion på mandag 08. mai 2023, klokken 15:23Slik jeg har forstått det er det kun opp til en viss hastighet at den faktisk drar på alle fire hjulene. Over det, vil den bruke normal modus som i hovedsak bruker bakhjulsdrift. Det er ikke slik at man ser dette i innstillingene i bilen.
Det stemmer det. Og det funger helt perfekt, spør du meg. Går veldig bra på vinterføre, er min erfaring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA