Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har oppdatert kartet i navigasjonssystemet?

Startet av Martin Eden jr, onsdag 19. april 2023, klokken 08:34

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Jeg har i det siste forsøkt å finne ut når/hvordan man oppdaterer kartet i navigasjonssystemet. Det er jo mange meldinger om at kartgrunnlaget er lite oppdatert. Det kan derfor være bedre å bruke Apple Carplay og Google Maps, men problemet er at dette ikke brukes av bilens ACC-system - og derfor får man mange feil fartstilpasninger etc.

MEN: Jeg har hittil ikke fått avklart hvordan dette oppdateres. I vår Kia Soul bytter man et SD-kort ved hver service (hvert år). I Enyaq er det ikke noe SD-kort. Fikk tips fra forhandler om å gå inn på denne portalen:

https://urldefense.com/v3/__https:/updateportal.skoda-auto.com/__;!!OnYeuGLbwQ!LdEgCM2y9LQqaefvYsSrAe52ukLubnCKk5cHOgd-vxQYAKZroua77B_LD6Obrly_VCj9bRaiEMhFb1LGfEX_nr-iTOWQDQ$

Det gjorde jeg, - la inn VIN-nummeret til bilen og fikk opp en nedlastbar (30GB!!) fil med kart fra oktober 2022. På denne siden hevdes det fortsatt at jeg skal overføre filen til et SD-kort, selv om dette ikke er mulig på Enyaq, men forhandler mente at man i stedet måtte gjøre dette via en USB-minnepenn som man satt inn i USB-C porten i bilen. Jeg har gjort det, men ingenting skjer automatisk i alle fall, så nå venter jeg på nye instruksjoner (det står faktisk at man må kontakte forhandler for å finne ut dette i instruksjonsboka i infotainmentsystemet).

Det tok laang tid å laste ned fila, for så å pakke den ut (mer enn 4000 filer ble pakket ut), og så tok det 5-6 timer å få overført dette til USB-minnet... utrolig tungvindt - og jeg er altså ennå ikke i mål.

Antakelig er dette for store datamengder til OTA-oppdateringer, med mindre man har en "smart update" som kun forholder seg til det som har endret seg. Men jeg ser likevel at i beskrivelsen av versjon 3.2 av infotainmentsystemet så står det vitterlig at denne inneholder oppdateringer for navigasjon (jeg har ennå versjon 3.0 og aner ikke når Skoda har tenkt å dele oppdateringer med oss... - det er neste frekt å reklamere med OTA-funksjon, når det ikke skjer en eneste oppdatering på et helt år)

Noen som har forsøkt dette, og som har tips å dele?
 
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

RJK

Den begynner ikke "automagisk" å installere oppdateringen. Du må gå inn i menyen der den har valget for å oppdatere, så vil den nok søke etter filene, eller du må velge hvilket medium de ligger på.

Forskjellige produsenter har litt forskjellige veier inn, så beste er å lese i dokumentasjonen/brukermanualen hvordan du skal gå frem, så får du det mer steg for steg-forklart.

Mulig denne videoen forklarer stegene greit nok. Jeg har ikke sett den selv:


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Martin Eden jr

#2
Takk for svar. Nei, jeg hadde også forventet å finne et menyvalg som heter "oppdater kart" eller noe i den dur, men det finnes ikke så vidt jeg kan se. Når jeg søker i brukerhåndboka i infotainmentsystemet, står det at man må kontakte forhandler for å få vite hvordan det gjøres... og det har jeg gjort, foreløpig uten at løsning er presentert.

Om noen har gode kontakter til Møller kunne det være greit å spørre dem direkte?

PS Videoen (og oppdaterings-websiden) er tydeligvis laget for fossile Skoda-modeller, og er dessverre ikke til mye hjelp for Enyaq.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

i3/RSiV

Enyaq har vel kun OTA oppdatering av kart. Ingen mulighet for å gjøre dette selv fra USB. OTA oppdatering av kart har fungert hos meg også i min forrige bil som var en 21 mod Skoda Superb, så tror ikke de har gått tilbake til minnebrikker i Enyaq.

Martin Eden jr

Det er jo interessant - og absolutt å foretrekke. Men, hvor ofte fikk du lastet ned nytt kart? Jeg har som sagt hatt bilen i 11 måneder nå uten en eneste OTA-oppdatering. Dessuten, når jeg legger inn VIN-nummeret kommer altså instruksjonen om å laste ned ting på SD-brikke... virker merkelig!

Jeg har også sendt forespørsel til Møller sentralt, men har ikke fått svar på noen dager...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

i3/RSiV

Min navigasjonsdatabase er nå på ver 23.3 , og det er vel mars-23. Det kommer ingen varsler på oppdatering av kart. Så det samme på min gamle Superb, versjonene bare endrer seg underveis uten varsel. Min Enyaq er produsert nov 22, og har sw ver 3.1 (0561 under systemversjoner i bilen)

Martin Eden jr

Ja, ser nå at jeg også har versjon 23.3 - så om det betyr at den er oppdatert per mars er det jo i prinsippet bra. Underlig da at verken forhandler eller importør har kunnet bekrefte at dette skjer OTA. Også underlig at om man legger inn VIN-nummeret på nevnte Skoda-side, så får man beskjed om nedlasting på SD-kort.

Det som verre er: Hvis dette er et oppdatert kart, hvorfor inneholder det så mye feil om f.eks. fartsgrenser - noe som gjør at man får mye "ghost-breaking" om man bruker ACC-systemet. Eksempelvis er det vel 3-4 år siden det ble 110 på E6 et stykke sør for Hamar, mens systemet påstår fartsgrensa er 70. Og det er ikke et skilt i vid omkrets som med rimelighet kan tolkes som en fartsgrense (motorveien har jo godt med avstand til andre veier). Noen som har peiling hvor feilkilden sitter? Er det offentlige databaser som er lite oppdaterte, eller proprietære VW-baser?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Martin Eden jr

Fikk omsider svar fra Møller (importør). De vet faktisk ikke hvordan kart oppdateres på Enyaq - sier de har lite info fra fabrikken om dette! De sier at de ikke har sjekket dette fordi dette skal komme OTA "etter hvert" for Enyaq. Jeg må si jeg blir litt målløs når det gjelder VW-konsernets manglende evne til å henge med i IT-verdenen...

Hadde dette bare dreid seg om "luksusfunksjoner" som fungerte dårlig, så er det en sak. Men stadig mer av bilens aktive sikkerhet henger jo på IT-systemene så dette er ikke bra!
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Martin Eden jr

#8
Da har Møller også bekreftet at versjon 23.3 er siste versjon, så da funker altså OTA. De sier også at kartinfo stammer fra Statens Vegvesen, men at det går via en underleverandør - og at det kan ta lang tid.. Så kan man visstnok melde inn feil via https://mapcreator.here.com/ også... problemet er at jeg ikke vet om det er kartet som er feil, eller om den har feil-lest et skilt...

Men konklusjonen på tråden er altså:
1. At verken forhandlere eller importør visste hvordan dette fungerte da jeg spurte
2. At informasjonen man får om man legger inn VIN-nummer hos Skoda er feil
3. At kartet oppdateres OTA (men at man ikke får noen meldinger om dette)
4. At kartgrunnlaget stammer fra Statens Vegvesen, men bruker lang tid på veien... og er ofte lite oppdatert
5. At det fortsatt er uklart hvordan bilen prioriterer mellom skiltlesing og kartlesing når man bruker ACC

Takk til de som har bidratt!
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

i3/RSiV

Mitt kartsystem er nå på ver. 23.5, men får aldri noen beskjeder om når det kommer oppdateringer, så dette foregår nok i bakgrunnen.

erato

Fungerer dette OTA for hele Europa eller bare for Norge? På Mercedes (min 2018 modell) er det OTA for det som er definert som min hjemmesone (Norden), mens resten av sonene som mitt abonnement dekker må lastes ned på en USB over nettet, og settes inn i en av inngangene i bilen. Deretter starter oppgraderingen av den aktuelle sonen for bilens kart automatisk. Det er særdeles mange Gb (og Europa er delt inn i flere soner). 

CastorFiber

#11
Hele situasjonen rundt dette med kartene i bilen er jo bare rett og slett tragisk.
Jeg vet at de som styrer med kartverk og informasjon i Norge har gått bort fra å oppdatere gratis data for hele landet fra hvert kvartal til hver måned. Det er delvis disse kartdataene kartene i bilen baserer seg på.
Da er det for meg veldig merkelig at bilen tror at det er massevis av 90- soner på E6 mellom Oslo og Hamar, i begge retninger. Slik var det før, men det er mange år siden. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om at dette ikke er oppdatert.
På neste nivå, kan man stole på hvor man kan få seg mat ved å navigere i kartet? Etter min mening, et rungende "NEI!"
På vei fra bosted til hytta får jeg opp "Bobbo's pizza" på Vikasenteret i Stange kommune. Det er bare det at det ble nedlagt i 2016. Jeg vet ikke hva jeg skal kommentere om det.
Totalt sett er dette ikke tragisk. Det er ubrukelig.

eisa01

#12
Hvis ingen klager og reklamerer til forhandler, så vil ingenting skje

Dette er det samme på tvers av bilmerker virker det som:
https://elbilforum.no/index.php?topic=62063
https://elbilforum.no/index.php?topic=64903

Here Maps som ligger under virker å ha gitt opp Norge? Hvis man må rette opp ting i kartet selv kan man forsøke seg med å be om timesbetalt?

Eier ikke bil selv, så litt stuck med å gjøre noe. Har prøvd å melde inn feil i Thorvald Meyersgate uten hell. Ble først avvist og nå som jeg har lagt inn på nytt har det bare vært "under review" i en måned...

Egil S

Min hadde 23.3 den 19.august, så en på Facebook som hadde 23.7 så det var derfor jeg sjekket.
Var ikke imponert at jeg var 4(?) versjoner bak.

Nå i kveld var jeg ute i bilen en tur, nå har jeg fått 23.8, det er bra, men dersom de oppdaterer hver måned så får man håpe man får de fra nå av.

Når jeg hadde BMW tidligere så kom det nye kart 3-4 ganger i året, det varierte litt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på lørdag 02. september 2023, klokken 23:24Min hadde 23.3 den 19.august, så en på Facebook som hadde 23.7 så det var derfor jeg sjekket.
Var ikke imponert at jeg var 4(?) versjoner bak.

Nå i kveld var jeg ute i bilen en tur, nå har jeg fått 23.8, det er bra, men dersom de oppdaterer hver måned så får man håpe man får de fra nå av.

Når jeg hadde BMW tidligere så kom det nye kart 3-4 ganger i året, det varierte litt.

Jeg har i min Coupe RS fått hver mnd. 23.8 dukket opp for ca 14 dager siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA