Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vibrasjon ved svak akselerasjon

Startet av TeslaK, mandag 17. april 2023, klokken 21:18

« forrige - neste »

TeslaK

I USA er det flere som har slitt med vibrasjon foran ved svak akselerasjon fra ca. 65 km/t og oppover. Dette er visst primært på Plaid men ikke alle.

Jeg har en Raven Performance og har fått utført nyeste bulletin for bytte av drivaksler. Jeg har også en slik svak vibrasjon ved pådrag i hastigheter over 65 ca. Det kan virke som det er noe temperatur avhengig siden det ikke alltid er like merkbart.

Noen som har noe slikt på sin Plaid eller Raven? Tesla mener det ikke er noe vibrasjon..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Dank

Hei,

Jeg har den vibrasjonen på min Model S Plaid (fra des 2022).
https://driveteslacanada.ca/model-s/tesla-model-s-vibrations-legacy-acceleration-shudder/?utm_content=cmp-true

Når bilen har stått parkering i flere timer, så merker jeg kraftige vibrasjoner i hastighet mellom 50-60 km men dette fenomenet forsvinner som regel etter noen minutter.

Utifra beskrivelsen til den lenkede artikkelen, så gjelder denne feilen/dette fenomenet kun  Paladium(S+X) bilene og det er pr i dag ingen fix på det.

Det er mange tråder i TMC hvor denne vibrasjonen er diskutert men ingen har kommet med noe løsning foreløpig.
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

TeslaK

Ok, snodig at vibrasjonen forsvinner. Hos meg blir det mindre merkbart når været er varmt. Mulig det er noe helt annet på Raven siden vibrasjonen er ganske svak.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Thomas-no

Jeg har Model S Plaid, men samme problem. Vibrasjoner fram, men som blir borte etter 5-10 minutters kjøring.
Jeg har i tillegg vibrasjoner i ratt hvis bilen er kald og kupevifte på høy, virker som disse er fra vifte eller varmepumpe. Har ikke meldt det inn enda, da jeg har lest om flere som rapporterer at det ikke er noen løsning enda.
2023 Model S Plaid Blå.
2021 Model Y Rød. (solgt)
2017 Model S 90D blå. (solgt)
2014 Kia Soul EV grå (kjøpt brukt i 2017)

TeslaK

#4
I hvilke hastigheter merkes vibrasjonen best? Hos meg er det rundt 70 km/h, gjerne i oppoverbakke.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Dank

#5
Sitat fra: TeslaK på mandag 01. mai 2023, klokken 07:29I hvilke hastigheter merkes vibrasjonen best? Hos meg er det rundt 70 km/h, gjerne i oppoverbakke.

Vibrasjonen merkes best rundt 50 km/h på Palladium biler i starten av hver kjøretur når bilen har stått parkert en stund, dvs. > 1 time. Som Thomas-no sier, så forsvinner den helt etter noen minutter.

For bilen din, kan det høres ut som denne service bulletin er løsning for deg :
SB-19-39-001

Mer info kan du f.eks. lese om her :
https://insideevs.com/news/508319/tesla-acceleration-shudder-service-bulletin/

Noen har påstått at denne "Raven"/halfshaft vibrasjonen er mindre merkbar når bilen er senket til low.
Siden bilen din fortsatt er under garanti, er ikke det enkleste å ta kontakt med SC og be dem sjekke nærmere ? Eller har de sagt at de ikke har funnet noe feil/dette er helt normalt ?
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

TeslaK

Sitat fra: Dank på tirsdag 02. mai 2023, klokken 00:50
Sitat fra: TeslaK på mandag 01. mai 2023, klokken 07:29I hvilke hastigheter merkes vibrasjonen best? Hos meg er det rundt 70 km/h, gjerne i oppoverbakke.

Vibrasjonen merkes best rundt 50 km/h på Palladium biler i starten av hver kjøretur når bilen har stått parkert en stund, dvs. > 1 time. Som Thomas-no sier, så forsvinner den helt etter noen minutter.

For bilen din, kan det høres ut som denne service bulletin er løsning for deg :
SB-19-39-001

Mer info kan du f.eks. lese om her :
https://insideevs.com/news/508319/tesla-acceleration-shudder-service-bulletin/

Noen har påstått at denne "Raven"/halfshaft vibrasjonen er mindre merkbar når bilen er senket til low.
Siden bilen din fortsatt er under garanti, er ikke det enkleste å ta kontakt med SC og be dem sjekke nærmere ? Eller har de sagt at de ikke har funnet noe feil/dette er helt normalt ?

De har sagt det ikke er noe feil. Men supert at jeg får denne SBen. Kanskje de da gjør noe?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

TeslaK

Har nå gjort noen flere tester og vibrasjonen forsvinner på min Raven 2019 Model S også etter ca 5 min. Når bilen er kald de første 5 minuttene kommer vibrasjonen fra 50 km/t og oppover. Over 80 så kjennes det ikke så godt fordi bilen generelt rister mer pga hastigheten. Godt å endelig få bekreftet at dette er samme feil. Da er det bare å håpe at Tesla kan komme med en fiks snart..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Mobileum

#8
Trodde dette var velkjent, og noe som forekommer på alle tyngre biler. Dekkene får en annen form når bilen er parkert med varme dekk, men retter seg etter noen minutter med kjøring. Har hatt dette fenomenet på flere biler.

ps. Dette blir kalt "flat-spotting", og skjer spesielt på dekk som er beregnet for høye hastigheter.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Dank

Sitat fra: Mobileum på torsdag 01. juni 2023, klokken 10:39Trodde dette var velkjent, og noe som forekommer på alle tyngre biler. Dekkene får en annen form når bilen er parkert med varme dekk, men retter seg etter noen minutter med kjøring. Har hatt dette fenomenet på flere biler.

ps. Dette blir kalt "flat-spotting", og skjer spesielt på dekk som er beregnet for høye hastigheter.

ja, mulig dette skyldes av flat-spotting, men synes det er litt merkelig at når jeg kjører hjemmefra, så slutter denne vibrasjonen alltid på samme sted, uansett utetemperatur, sommer- eller vinterdekk, regn/snø/tørr asfalt...

Altså temperatur og underlag har ingenting å si for bilen min, kun hvor langt den er kjørt.

Jeg får vente til over sommeren, og hvis problemet fortsatt er der, så prøver jeg å booke en service for det.
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

sjokomelk

Sitat fra: Dank på fredag 02. juni 2023, klokken 15:32Altså temperatur og underlag har ingenting å si for bilen min, kun hvor langt den er kjørt.
Korrekt. Det er akkurat sånn "flat-spotting" oppleves. Det går over når du bare får rullet et lite stykke. Og derfor opplever du også at det går over på samme sted uansett vær og føre.
Litt dårlig analogi er at du er stiv i hofta når du reiser deg fra sofaen, men du blir fin når du bare får gått noen skritt og kommer til døra til gangen. Spiller ingen rolle om du har på deg gul eller grønn genser. Bare kroppen som må bevege litt på seg for å komme i gjenge.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TeslaK

Det kan absolutt være flat-spotting. Takk for info, jeg hadde aldri hørt om dette fenomenet før.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

geear

Flatspotting forekommer definitivt, men hvor lang tid har den stått når dette kommer?

Syns det høres rart ut at det skal skje akkurat likt om det er sommer eller vinterdekk, og det er veldig rart at det er så fremtredende på Model S. Har og har hatt tunge biler, og aldri opplevd det på den måten. Jeg har det alltid på kosebil som gjerne står i 3-4 uker mellom hver gang den blir kjørt, men det er noe helt annet enn å stå noen timer eller dager.

Vil du være sikker, løft den opp på bukk (går jo med manuelle jekker/bukker også, men mer knot) og se om du har samme problem når den har stått uten hjulene i bakken. I så fall er det ikke flatspots.

Bjørn Nyland har akkurat testet Plaid på autobahn, og på 200 km/t rekkeviddetesten (Youtube) sliter han voldsomt med vibrasjoner, skylder på ubalanse i dekkene, men spørs om det ikke er samme som "alle" sliter med...

Mobileum

Jeg har ofte flat-spotting på min S. Gir seg på omtrent samme sted hver gang, noe som er like for første rundkjøring. Jeg er så vant med det fra andre biler jeg har hatt, så har aldri "notert" meg tid og temperatur for forutgående parkering.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA