Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støydemping

Startet av SolEL, mandag 17. april 2023, klokken 09:43

« forrige - neste »

Egil S

Jeg har kjørt litt med senket lufttrykk, dessverre kan jeg ikke teste på samme strekning som første gang da den er ca 5 mil unna huset og jeg ikke kjører der hver dag.

Men jeg har på forskjellige veier med alt fra 1år gammel asfalt til 3+år gammel slitt asfalt målt 64-66db i 80-85km/t, det er kanskje en forbedring på 2db. 3db tilsvarer en halvering, så 2db er merkbart.
Det oppleves stillere, men ikke lett å si, tunell er ikke blitt bedre, ligger fremdeles på 70db

Jeg mener Enayq'en ennå har litt å gå på, så satser på jeg kan få på Mercasol støydemping, hvis det gjør at jeg får 2-3db til begynner det å ligne på noe.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

elektro

Mitt beste tips er å aldri, på noen bil, gå for største dekkdimensjon. Gå for mellomste eller minste. Og gjerne samme dimensjon på sommer og vinter, da sommerdekk støyer mer enn piggfrie vinterdekk. Hvorfor skal man da gå opp i dimensjon? Elbiler har også ofte stiv fjæring for å klare vekten. Litt mer gummi vil da hjelpe både på støy og comfort.

I den grad man kan velge, finn også det sommerdekket som scorer best på støy. Da helst på grov, norsk asfalt i moderate sommertemperaturer. Alle dekk er stille i Spania.. De fleste premium sommerdekk har gode nok kjøreegenskaper, er min erfaring. Det skiller ofte bare noen cm. i bremselengde. Men støyen kan variere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Supernullet

 
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:52Mitt beste tips er å aldri, på noen bil, gå for største dekkdimensjon. Gå for mellomste eller minste. Og gjerne samme dimensjon på sommer og vinter, da sommerdekk støyer mer enn piggfrie vinterdekk. Hvorfor skal man da gå opp i dimensjon? Elbiler har også ofte stiv fjæring for å klare vekten. Litt mer gummi vil da hjelpe både på støy og comfort.

I den grad man kan velge, finn også det sommerdekket som scorer best på støy. Da helst på grov, norsk asfalt i moderate sommertemperaturer. Alle dekk er stille i Spania.. De fleste premium sommerdekk har gode nok kjøreegenskaper, er min erfaring. Det skiller ofte bare noen cm. i bremselengde. Men støyen kan variere.

 :+1:
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

erato

Største dekkdimensjon er også klart mer kostbare, og sporer mer ved ujevn asfalt. Ren forfengelighet, og ganske ufornuftig sådan.

Egil S

Etter snart 30år som bilist er dette med sporing på breie dekk et mye mindre problem enn for 20+år siden, kan ha noe med at biler har blitt større og hjulsporene og sporvidden er blitt breiere.

Når jeg kjørte min -97 BMW 320 med 215/245 dekk for 23år siden var denne et mareritt.
samme var BMW 850'n min i 2007 med 245/275 dekk, nå har jeg ingen problemer med sporing på den bilen lengre med samme dekk, kan ha noe med at SUV andelen har økt betraktelig siste 15 årene.
For to år siden solgte jeg en BMW M5, den hadde 265/295 og hadde ingen problemer med sporing.

Så at sporing skulle være et problem på en Skoda med 235/255 er lite sannsynlig.

Men støy.
Spurte Skoda, de aksepterer KUN Dinitrol, for det er det samme som fabrikken bruker, Techty, Mercasol osv gjorde at rustgarantien røyk.
Så da er nok påsprøytet støydemping noe jeg personlig ikke blir å gå for.
Blir nok heller en runde på Biltema å kjøpe inn noen støydempematter og legge de på utvalgte steder.
Kommer uansett bare til å ha denne bilen i maks 2 år til, selger den når den er 2,5år eller rundt 30-35.000km, så kanskje jeg kan leve med det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Sitat fra: Egil S på fredag 09. juni 2023, klokken 23:35Etter snart 30år som bilist er dette med sporing på breie dekk et mye mindre problem enn for 20+år siden, kan ha noe med at biler har blitt større og hjulsporene og sporvidden er blitt breiere.

Når jeg kjørte min -97 BMW 320 med 215/245 dekk for 23år siden var denne et mareritt.
samme var BMW 850'n min i 2007 med 245/275 dekk, nå har jeg ingen problemer med sporing på den bilen lengre med samme dekk, kan ha noe med at SUV andelen har økt betraktelig siste 15 årene.
For to år siden solgte jeg en BMW M5, den hadde 265/295 og hadde ingen problemer med sporing.

Så at sporing skulle være et problem på en Skoda med 235/255 er lite sannsynlig.

Men støy.
Spurte Skoda, de aksepterer KUN Dinitrol, for det er det samme som fabrikken bruker, Techty, Mercasol osv gjorde at rustgarantien røyk.
Så da er nok påsprøytet støydemping noe jeg personlig ikke blir å gå for.
Blir nok heller en runde på Biltema å kjøpe inn noen støydempematter og legge de på utvalgte steder.
Kommer uansett bare til å ha denne bilen i maks 2 år til, selger den når den er 2,5år eller rundt 30-35.000km, så kanskje jeg kan leve med det.

Merkelig. Fikk utført rustbehandling på min med mercasol via forhandler for å få det momsfritt:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Egil S

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 18. juli 2023, klokken 19:06Merkelig. Fikk utført rustbehandling på min med mercasol via forhandler for å få det momsfritt:)

Var det svaret jeg fikk på Skoda i Stavanger, kun samme type som fabrikken brukte var det som ikke hadde innvirkning på garantien.
De sa de brukte litt mindre av det på fabrikken enn de la på her i Norge, men det var ikke noe vits å legge på en helt ny bil, de sjekket tilstanden på dinitrolen på service og var det begynt å bli litt tynt ville de anbefale meg å ta en behandling, men før det trengte jeg ikke tenke noe på det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA