Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støydemping

Startet av SolEL, mandag 17. april 2023, klokken 09:43

« forrige - neste »

SolEL

Har noen prøvd å støydempe Enyaq. Ifølge test på elbil.no så er alt premium unntatt støy. Tenkte på å ta av plastdekslene i hjulbuene og isolere de på innsiden med noe fra biltema.
Har noen klart å fjerne dørdekslene inni bilen og sett hvor godt de er støydempet. Ser flere har gjort det på andre biler. Ifølge tester så er dette med støy det eneste ID4 er bedre på en Enyaq, så det hadde vært maks å få det ned på deres nivå. Merket forskjell på nedgang av dekkstøy når jeg skiftet til vinterdekk, men nå skal de store 21" tilbake. Gruer meg litt.

Egil S

Det er ganske stor forskjell på vinter og sommer ja, jeg fikk min på vinterdekk og ble litt overrasket når 21" sommerdekkene kom på.
Den skulle jo til og med ha ekstra støydempende glass.....

Ut fra det jeg ser så virker det være mest dekkstøy, så ekstra støymatter i hjulhusene vil nok hjelpe på endel. De har vel spart vekt og kost der de kan :)

Etter 20 år med BMW før denne så vil jeg ikke kalle resten av bilen "premium" akkurat, det er helt greit.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Vurderer en elbil

Jeg fikk min bil levert med Pirelli. De synes jeg er mye hardere enn Continental og bråker derfor mer.
Fossilbil

Egil S

Det påstås på facebook at Pirelli dekkene støyer mindre enn Bridgestone.
Jeg kjørte langtur og det virket som Bridgestone dekkene støyet litt mindre når de ble varme.

Uansett er det ikke bra.

Jeg vurderer å sprøyte på støydemping i hjulbuene hvis ikke garantien ryker og gjerne legge noen isolasjonsmatter på innsiden, spesielt framme da jeg syntes det var dårlig isolert og endel kuldestråling rundt beina i vinter.
Da tror jeg det blir bra nok, har jeg denne bilen lenge nok til at jeg må kjøpe nye dekk blir det Michelin dekk på meg.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

igniztion

ID.4 er heller ikke noen høydare på støydemping når sommerdekkene er på. Den grove, norske asfalten gjør sitt til at det merkes godt.

Har Pirelli Scorpion Elect 21"
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

EriTom

Jeg tror at, pga tyngden til bilen, understellet er så stivt at underlaget betyr mer enn å støydempe. Kjører jeg min senkede Sportline (med Conti Sportcontact 7 265/40-21) på helt ny asfalt, så er det jo knapt nok lyd inne i bilen, mens på vanlig asfalt så høres det godt inne i bilen 😉
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

eisa01

Sitat fra: igniztion på lørdag 27. mai 2023, klokken 01:59ID.4 er heller ikke noen høydare på støydemping når sommerdekkene er på. Den grove, norske asfalten gjør sitt til at det merkes godt.

Har Pirelli Scorpion Elect 21"
Heller ikke q4 e-Tron om det skulle være en trøst, opplevdes helt lik som ID4

daktari

Sitat fra: eisa01 på lørdag 27. mai 2023, klokken 10:40
Sitat fra: igniztion på lørdag 27. mai 2023, klokken 01:59ID.4 er heller ikke noen høydare på støydemping når sommerdekkene er på. Den grove, norske asfalten gjør sitt til at det merkes godt.

Har Pirelli Scorpion Elect 21"
Heller ikke q4 e-Tron om det skulle være en trøst, opplevdes helt lik som ID4
Jeg har 20" Pirelli Scorpion, og doble sidevinduer, støynivået er lavt i mine ører. Ikke særlig forskjell på de tidligere jeg har hatt - etron til doble prisen er kanskje kneppet bedre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Jeg sammenligner med BMW 5-serie, har hatt to av disse siste 10 årene (2012 og 2014 modell) og jeg har hatt en i3s.

Skodaen scorer bra på vindstøy, men ikke så bra på dekkstøy der er den litt bedre enn i3s.
RS coupè har et glasstak som ikke kan stenges, så i tuneller er det mer støy.
Har montert original solskjermingsgarding i taket da jeg mener denne tar litt av støyen.
Målte uoffisielt på apple watch på håndleddet mitt holdt rett foran fører i går.
hastighet ca 80km/t.
Ny asfalt: 62db
gammel asfalt: 67db
i tunnel gammel asfalt: 70db

Man har altså en dobling i støy i tunneller, og mer enn en halvering på ny asfalt.
Hadde jeg fått senket støyen ned til 62db på gammel asfalt og 66-67db i tuneller hadde det blitt bra, da hadde jeg kanskje vært nede på 58-59db på ny asfalt noe som hadde vært meget bra.

I en SUV, hvor du har mer taktrekk og kan lukke et trekk slik at taket blir "lukket" kan jeg se for meg at det er endel mindre støy, i coupè er jo hele taket glass og kan ikke lukkes.

Hvis ikke påsprøytet støydemping går ut over garantien, så tror jeg at jeg gjør det.
Syntes også det er lite isolasjon rundt pedalene, så vurderer å legge litt ekstra der, det er noen hundrelapper på biltema. Dette er forøvrig det første bilen jeg har hatt hvor de ikke er et deksel over pedalene under dashbordet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Sitat fra: daktari på lørdag 27. mai 2023, klokken 14:39
Sitat fra: eisa01 på lørdag 27. mai 2023, klokken 10:40
Sitat fra: igniztion på lørdag 27. mai 2023, klokken 01:59ID.4 er heller ikke noen høydare på støydemping når sommerdekkene er på. Den grove, norske asfalten gjør sitt til at det merkes godt.

Har Pirelli Scorpion Elect 21"
Heller ikke q4 e-Tron om det skulle være en trøst, opplevdes helt lik som ID4
Jeg har 20" Pirelli Scorpion, og doble sidevinduer, støynivået er lavt i mine ører. Ikke særlig forskjell på de tidligere jeg har hatt - etron til doble prisen er kanskje kneppet bedre.

Hvor tykke er rutene?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

02jan

Har også meget lavt støynivå i min 80X. Tok ny måling i kveld iPhone 8 ,Decibel X dB app. Målt flere biler, samme måte samme strekning. Måler plassert i ratthøyde , mellom fører og passasjer rett over "girspaken".  80 km t , RV4.

Målte 59.0 - 60-0 DB, Inne i tunell (Hagantunellen opp mot Gjelleråsen), 62,5 uten biler ved siden av, 64.0 med møtende trafikk ved siden.

Er kun Porsche Cayenne Hybrid (2020mod) jeg har mål like lavt. I3 jeg hadde lå på 72-75 på RV4, som da var vesentlig dårligere en min 1997 Audi A6 Q, med takstativ piggdekk.  Byttet på min 2016 Passat Alltrack, med 245 x18  til nettop Pirelli for å få ned støynivå på denne også. Fikk den ned i 62.5-63, som er bra.

Har 20" Pirelli på Enyaqen, men jeg kjører bevist med noe lavere lufttrykk, 2.5 bar f/b, ikke pga av støy men tenkte at en familie crossover ikke trenger å være stivere en en 80 talls Porsche med fabrikk oppsatt sports understell.

Erfarer at for mye luftrykk kan øke rullestøy.

30' km, og fortsatt lite slitt og jevnet slitt sommerdekk på alle 4.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Sitat fra: Bigdrago på mandag 29. mai 2023, klokken 20:14
Sitat fra: daktari på lørdag 27. mai 2023, klokken 14:39
Sitat fra: eisa01 på lørdag 27. mai 2023, klokken 10:40
Sitat fra: igniztion på lørdag 27. mai 2023, klokken 01:59ID.4 er heller ikke noen høydare på støydemping når sommerdekkene er på. Den grove, norske asfalten gjør sitt til at det merkes godt.

Har Pirelli Scorpion Elect 21"
Heller ikke q4 e-Tron om det skulle være en trøst, opplevdes helt lik som ID4
Jeg har 20" Pirelli Scorpion, og doble sidevinduer, støynivået er lavt i mine ører. Ikke særlig forskjell på de tidligere jeg har hatt - etron til doble prisen er kanskje kneppet bedre.

Hvor tykke er rutene?
Tynnere enn i etron! De virker omtrent like tykke som andre etter, men det er 2 lag med noe (luft?) i mellom.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Jeg tok måling i min 1990 modell BMW 8-serie, denne har V12 forbrenningsmotor, breie lavprofildekk og et bråkete eksosanlegg, i tillegg vet jeg at noe av støydempingen mangler her og der.

Denne målte jeg til 68db i 80-90km/t, 1db mindre enn i RS Coupè.

Den gamle bilen har jeg også tenkt å få støydempet endel, bla. i bagasjerommet for å få ned støyen fra eksosanlegget og inni dørene da det høres godt at det ikke er noe inni der når dørene lukkes, men det er en 33 år gammel bil som er opplakkert en gang for mange år siden så det er ikke annet å forvente.

Jeg har klokken på armen så jeg måler ca midt mellom rattet og hodet i halshøyde.

Hadde jeg fått samme mål som 02jan, 59-62db, hadde jeg ikke klaget på støy.
Men 9db høyere, det er 10 ganger så høy støy det.
Jeg var ute å sjekket dekktrykket mitt, står det skal være 2,7bar framme og bak med 3 passasjerer og 3,1bar med fullastet. Jeg har normalt pleid å legge meg midt mellom disse på tidligere biler. Min hadde 2,9 framme og 3 bak, det er 0,1bar høyere enn jeg fylte på i mars, men det har jo blitt varmere, senket det til 2,7/2,8bar så får jeg se om det har noe å si på støyen i morgen.

På RS coupe virker det være dekkstøyen som er dominerende samt at taket slipper inn endel støy.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Tesla88

Min EV6 ble levert delbehandlet med Mercasol. Skiftet til full behandling, ble en helt annen verden. Vel verdt pengebruken.

erato

#14
Panoramatak slipper alltid inn en god del ekstra støy og er ikke spesielt morsomt om man ofte kjører lange tunnelstrekk på Vestlandet hvor det heller ikke er særlig sol å nyte gjennom det. Det gjelder både i vår Enyaq og i vår Mercedes 220d 2018. Vi hadde opprinnelig bestilt en iv80x uten panoramatak pga dette, men endte opp med en avbestilt bil med panoramatak pga ufattelig lange leveringstider.

Enyaquen har ekstra støydemping i skjermene (ekstra lag understellsbehandling) og oppleves som meget stille opp til ca 60 kmt, over det, samt på ruglete, vei er Mercedesen i en klasse for seg (den har da også akustikkpakken til Mercedes). Når det er sagt opplever jeg Enyaqen som bra, vi har nettopp kjørt vår første langtur på 180 mil innenlands med den. Men i Mercedesen kan jeg kjøre i 140 km/t på Autobahn og snakke med vanlig talestemme uten at de i baksetet har problemer med å høre hva jeg sier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA