Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør ikke Tesla advare om du krysser motgående trafikk?

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 15. april 2023, klokken 10:03

« forrige - neste »

Hjortefot

Sitat fra: OlaM på søndag 16. april 2023, klokken 17:35Hver gang jeg hører argument som dette lurer jeg på, er trafikksikkerhet et argument for å få innført FSD, eller er FSD en metode for å få forbedret trafikksikkerhet?

Det er det siste ikke sant? Det er trafikksikkerheten som er målet, og FSD er en måte å oppnå det på?

Er det kanskje ikke da lurere å se på det letteste først? Hva er den lavest hengende frukten akkurat nå, en faktor som forårsaker ulykker som kan løses med enklere grep enn å finne opp generell AI. Færre distraksjoner for eksempel. Det kan bare monne i positiv retning. Hvor er entusiasmen rundt bedre føreroppmerksomhet?

Jeg mistenker at den entusiasmen mangler i mange tilfeller fordi man er forelsket i idéen om AI og bruker trafikksikkerhet som et påklistret argument.
Det må da være legitimt å være entusiastisk for ny teknologi?

Nå høres det ut som du bruker trafikksikkerhet som en måte å dreie diskusjonen bort fra innføring av FSD, så du kan beskyldes for tilsvarende tankegang.

Nå var temaet her Tesla, trafikkulykker og hvordan den fancy teknologien kan forhindre slike ulykker, så jeg syns jeg er innafor. Vil du snakke trafikksikkerhet generelt blir det en mye større diskusjon. Viktig og legitim diskusjon, det også. Der har jeg også radikale og ikke tesla-relaterte meninger som ville avspore dette totalt.  :angel:
Model 3 LR - 2019

geear

Sitat fra: kaistian på søndag 16. april 2023, klokken 10:48
Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 09:24Varslingen du viser til på YT er jo bare "frontkollisjonsvarslingen", som trår til, fordi man har begynt å svinge over og får bilen foran? I dette tilfellet har vel hun stått på vikepliktsvei og MCen rett fra siden. Det tror jeg ikke er dekket i dag..
Ah, jeg forsto artikkel at det foregikk akkurat som på videoen, at hun skulle krysse vegen og MCen kom i mot. Ser VG nå har lagt den bak betalingsmur så jeg får ikke lest den en gang til.

Om det varsler i slike situasjoner er ikke godt å si, tror ikke Euro NCAP gjør slike tester, kanskje noen av de andre test institusjonene gjør det.

Hmm, ok, da ble jeg usikker på om jeg kan ha misforstått det jeg leste. 😳

daktari

Sitat fra: CorsoDante på søndag 16. april 2023, klokken 07:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. april 2023, klokken 10:03Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende? Ville en selvkjørende bil kræsjet i en tilsvarende situasjon?

Alle FSD-videoer tyder på at FSD Beta hadde håndtert denne situasjonen langt bedre (uten sammenstøt).

I motsatt tilfelle hadde det florert med ulykkes-videoer på nettet, og FSD hadde blitt avskiltet prompte.

Kjedelig sak, som i grunnen bare understreker menneskelig feilbarhet, og hvorfor selv FSD Beta har lavere skadefrekvens enn oss mennesker (som håndterer slike oppgaver mer eller mindre tilfredsstillende, og som i dette tilfellet dessverre feilet).

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-safety-crash-statistics/ (OBS; Mye epler & bananer i disse tallene, må brukes og tolkes med forsiktighet)
Feil og feil.
Det finnes mange FSD-videoer der bilen krysser trafikk og fører må ta over og bråbremse.

FSD er ikke sikrere enn vanlige personer, det har vi ingen tall på. Det som er sikkert er at de som filmer FSD 1) er ekstremt oppmerksomme 2) publiserer akkurat de videoene de selv vil ndre skal se.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på søndag 16. april 2023, klokken 10:32
Sitat fra: Hjortefot på lørdag 15. april 2023, klokken 16:01Skal vi tro FSD-videoene fra Amerika, klarer de slike situasjoner greit. Skal vi tro statistikken, klarer de seg bedre enn mennesker.

Så bør Tesla bare kjøre på med FSD i Europa, så vi kan unngå en del slike tragiske ulykker? Det får være opp til Tesla. Inntil videre har vi jobben med å se oss for eksakt som før.
Her glemmer du noe meget vesentlig. FSD er nemlig maskin PLUSS menneske. Når man ser videoene som er og har vært av FSD, er det svært mange situasjoner hvor menneskets inngripen har reddet FSD fra ulykker.
Og selvsagt, når du har BÅDE menneske OG maskin som sammen observerer og vurderer, vil ulykkesfrekvensen gå ned.

Statistikk for hvordan FSD alene klarer seg, finnes ikke.
Det er derfor det er så viktig å skille tydelig mellom FSD og FSD-beta. FSD finnes ikke, men vil være Autonomi  når det en gang kommer. FSD-beta er et L2 system og altså et samspill mellom bil og sjåfør.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kaistian

Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 23:39
Sitat fra: kaistian på søndag 16. april 2023, klokken 10:48
Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 09:24Varslingen du viser til på YT er jo bare "frontkollisjonsvarslingen", som trår til, fordi man har begynt å svinge over og får bilen foran? I dette tilfellet har vel hun stått på vikepliktsvei og MCen rett fra siden. Det tror jeg ikke er dekket i dag..
Ah, jeg forsto artikkel at det foregikk akkurat som på videoen, at hun skulle krysse vegen og MCen kom i mot. Ser VG nå har lagt den bak betalingsmur så jeg får ikke lest den en gang til.

Om det varsler i slike situasjoner er ikke godt å si, tror ikke Euro NCAP gjør slike tester, kanskje noen av de andre test institusjonene gjør det.

Hmm, ok, da ble jeg usikker på om jeg kan ha misforstått det jeg leste. 😳
Fant dette i ei lokalavis
SitatHan hadde valgt å kjøre gamle E18 - Osloveien via Spydeberg og Knapstad mot Ringvoll, i stedet for motorveien.
I krysset ved Knapstad går det galt.
Martin kjører rett frem, han ligger i rekke bak flere biler - har pappa Arne blitt fortalt av politiet i ettertid. Bremsespor på stedet viser at han skal ha forsøkt å unngå ulykken.
En Tesla skulle svinge av Osloveien og inn på Spydebergveien/Tomterveien ved Kiwi Knapstad. Den måtte krysse Martins kjørefelt for å gjøre det.
Et kryss hvor det har skjedd flere ulykker over årenes løp.
Krysset https://kart.1881.no?lat=59.61991790812735&lon=11.024394035339355&z=16&v=&r=&o=&layer=
Så MCen kjører Osloveien/128 vestover og Tesla kjører Osloveien/128 østover.
Så det blir nøyaktig slik som i Euro NCAP testen, bare at de tester med biler og ikke MC.

geear

Oi, ja, da har hun jo fått ham rett inn forfra, rett og slett kjørt rett i ham, jeg har misforstått denne helt, ikke bra i det hele tatt..

CorsoDante

Sitat fra: daktari på mandag 17. april 2023, klokken 01:09
Sitat fra: CorsoDante på søndag 16. april 2023, klokken 07:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. april 2023, klokken 10:03Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende? Ville en selvkjørende bil kræsjet i en tilsvarende situasjon?

Alle FSD-videoer tyder på at FSD Beta hadde håndtert denne situasjonen langt bedre (uten sammenstøt).

I motsatt tilfelle hadde det florert med ulykkes-videoer på nettet, og FSD hadde blitt avskiltet prompte.

Kjedelig sak, som i grunnen bare understreker menneskelig feilbarhet, og hvorfor selv FSD Beta har lavere skadefrekvens enn oss mennesker (som håndterer slike oppgaver mer eller mindre tilfredsstillende, og som i dette tilfellet dessverre feilet).

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-safety-crash-statistics/ (OBS; Mye epler & bananer i disse tallene, må brukes og tolkes med forsiktighet)
Feil og feil.
Det finnes mange FSD-videoer der bilen krysser trafikk og fører må ta over og bråbremse.

FSD er ikke sikrere enn vanlige personer, det har vi ingen tall på. Det som er sikkert er at de som filmer FSD 1) er ekstremt oppmerksomme 2) publiserer akkurat de videoene de selv vil ndre skal se.

Feil og feil, fru blom. La meg moderere meg; Nært alle FSD-videoer tyder på at FSD Beta hadde håndtert denne situasjonen langt bedre (uten sammenstøt).

Statistikken du leter etter ligger dels tilgjengelig i linken min.

FSD Beta er veldig utbredt, og dersom FSD Beta ikke evnet en slik enkel venstresving, med god sikt, så ville det florert av ulykkesvideoer på youtube, og det som mørkere er. Og FSD Beta hadde blitt stanset umiddelbart.

NHSTA nøler ikke med å tvinge gjennom en recall av FSD Beta, jf. tilbakekallingen som nylig ble effektuert.

Den kjedelige ulykken understreker feilbarheten til menneskelige sjåfører, og alt tyder på at Martin (18) ikke hadde vært handicappet i dag dersom FSD Beta førte den aktuelle Teslaen gjennom avkjørselen. En beslektet diskusjon er naturligvis om ikke alle disse halvautomatiserte systemene gjør sjåfører mindre oppmerksomme, og det er fristende å tro at ulykken heller ikke hadde skjedd i en mer analog bil.
TM3P "FSD"

RJK

Sitat fra: kaistian på mandag 17. april 2023, klokken 09:32
Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 23:39
Sitat fra: kaistian på søndag 16. april 2023, klokken 10:48
Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 09:24Varslingen du viser til på YT er jo bare "frontkollisjonsvarslingen", som trår til, fordi man har begynt å svinge over og får bilen foran? I dette tilfellet har vel hun stått på vikepliktsvei og MCen rett fra siden. Det tror jeg ikke er dekket i dag..
Ah, jeg forsto artikkel at det foregikk akkurat som på videoen, at hun skulle krysse vegen og MCen kom i mot. Ser VG nå har lagt den bak betalingsmur så jeg får ikke lest den en gang til.

Om det varsler i slike situasjoner er ikke godt å si, tror ikke Euro NCAP gjør slike tester, kanskje noen av de andre test institusjonene gjør det.

Hmm, ok, da ble jeg usikker på om jeg kan ha misforstått det jeg leste. 😳
Fant dette i ei lokalavis
SitatHan hadde valgt å kjøre gamle E18 - Osloveien via Spydeberg og Knapstad mot Ringvoll, i stedet for motorveien.
I krysset ved Knapstad går det galt.
Martin kjører rett frem, han ligger i rekke bak flere biler - har pappa Arne blitt fortalt av politiet i ettertid. Bremsespor på stedet viser at han skal ha forsøkt å unngå ulykken.
En Tesla skulle svinge av Osloveien og inn på Spydebergveien/Tomterveien ved Kiwi Knapstad. Den måtte krysse Martins kjørefelt for å gjøre det.
Et kryss hvor det har skjedd flere ulykker over årenes løp.
Krysset https://kart.1881.no?lat=59.61991790812735&lon=11.024394035339355&z=16&v=&r=&o=&layer=
Så MCen kjører Osloveien/128 vestover og Tesla kjører Osloveien/128 østover.
Så det blir nøyaktig slik som i Euro NCAP testen, bare at de tester med biler og ikke MC.
Om det stemmer, ser det altså ut som hun har trodd det var en luke mellom bilene og gitt på for å komme inn i luka. Og der lå altså MC-sjåføren. Da er det i tilfelle enda klarere at sjåføren burde ha sett, og reagert med å stoppe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RuneW

Sitat fra: CorsoDante på søndag 16. april 2023, klokken 07:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. april 2023, klokken 10:03Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende? Ville en selvkjørende bil kræsjet i en tilsvarende situasjon?

Alle FSD-videoer tyder på at FSD Beta hadde håndtert denne situasjonen langt bedre (uten sammenstøt).

I motsatt tilfelle hadde det florert med ulykkes-videoer på nettet, og FSD hadde blitt avskiltet prompte.

Hmm... jeg har set timevis med FSD-videoer, men kan ikke huske en eneste med møte av MC som holder høy hastighet (jeg må bare anta ut fra kommentarene her at MCen holdt høy hastighet). Derfor vil jeg være forsiktig med å påstå noe rundt dette.

Men at det er en utfordring for et kamerabasert system å beregne farten til et objekt som består av så få pixler som en MC på 150+ meter, det er vel ganske klart. Blir nok bedre med HW4 og høyere oppløsning på kameraene riktignok.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

SurSnasen

Sitat fra: CorsoDante på mandag 17. april 2023, klokken 15:45https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-safety-crash-statistics/ (OBS; Mye epler & bananer i disse tallene, må brukes og tolkes med forsiktighet)

Feil og feil, fru blom. La meg moderere meg; Nært alle FSD-videoer tyder på at FSD Beta hadde håndtert denne situasjonen langt bedre (uten sammenstøt).

Statistikken du leter etter ligger dels tilgjengelig i linken min.

Nei, den statistikken ligger ikke i det hele tatt i linken din. Som du sier, den må tolkes med forsiktighet. "Statistikken" til Tesla sier ingen verdens ting om hvor trygg FSD (Beta) er i forhold til "real life". Så ser du også i tweeten til Tesla at de for FSD Beta viser til "airbag deployed crash" versus for generell statistikk "police reported crash". Så om du har kræsjet med FSD Beta, uten at airbag har utløst seg. Men at det ble en disputt slik at politiet ble tilkalt, så vil ikke den kræsjen tas med i Tesla sin statistikk.

Men viktigst av alt: FSD Beta er menneske og maskin som sammen samarbeider om sikkerheten. Hva ville statistikken vist for førerassistansesystemer generelt versus FSD Beta? Eller førerassistansesystemer (hos andre merker) opp mot den samme statistikken for bilen uten tilsvarende systemer?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på onsdag 19. april 2023, klokken 09:58
Sitat fra: CorsoDante på søndag 16. april 2023, klokken 07:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. april 2023, klokken 10:03Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende? Ville en selvkjørende bil kræsjet i en tilsvarende situasjon?

Alle FSD-videoer tyder på at FSD Beta hadde håndtert denne situasjonen langt bedre (uten sammenstøt).

I motsatt tilfelle hadde det florert med ulykkes-videoer på nettet, og FSD hadde blitt avskiltet prompte.

Hmm... jeg har set timevis med FSD-videoer, men kan ikke huske en eneste med møte av MC som holder høy hastighet (jeg må bare anta ut fra kommentarene her at MCen holdt høy hastighet). Derfor vil jeg være forsiktig med å påstå noe rundt dette.

Men at det er en utfordring for et kamerabasert system å beregne farten til et objekt som består av så få pixler som en MC på 150+ meter, det er vel ganske klart. Blir nok bedre med HW4 og høyere oppløsning på kameraene riktignok.

Med "høy hastighet" må en tenke mindre enn 120km/t i hvert fall, siden det var en 125-kubikker han fikk til 16-årsdagen...fy faxn for en skyldfølelse foreldrene må ha - gitt gaven som tar livet...og alt fordi en person ikke er observant nok...

Men jeg har jo sett videoer fra USA at en Tesla kjører helt selv fra ett sted til et annet på andre siden av byen. Og hvis bilen ikke klarer å se motorsykler i 120km/t eller syklister på racer-sykkel så er det rart at det er tillatt.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. april 2023, klokken 13:31Men jeg har jo sett videoer fra USA at en Tesla kjører helt selv fra ett sted til et annet på andre siden av byen. Og hvis bilen ikke klarer å se motorsykler i 120km/t eller syklister på racer-sykkel så er det rart at det er tillatt.
Det er ingen Teslaer som har tillatelse til å kjøre "helt selv". Det er foreløpig et assistansesystem hvor sjåførene er ansvarlig. Det er derfor heller ikke noe krav om at Teslaene skal kunne oppdage en motorsykkel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: Radial på lørdag 15. april 2023, klokken 16:54Jeg opplever vel generelt at sykler og motorsykler oppfattes mye senere enn biler på "skjermen", og det kan nok tenkes at bilen ikke rakk å registrere noe før det ble for sent.
Det du ser på skjermen er ikke det bilen ser i øyeblikket, men det bilen velger å vise deg med en animert tolkning lagt over (som bl.a. utgjør forsinkelsen). Det er ekstremt lite forsinkelser i det bilen faktisk ser og styrer unna/rundt/etter når FSD benyttes. Sjekk ut videoer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

CorsoDante

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 19. april 2023, klokken 12:55
Sitat fra: CorsoDante på mandag 17. april 2023, klokken 15:45https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-safety-crash-statistics/ (OBS; Mye epler & bananer i disse tallene, må brukes og tolkes med forsiktighet)

Feil og feil, fru blom. La meg moderere meg; Nært alle FSD-videoer tyder på at FSD Beta hadde håndtert denne situasjonen langt bedre (uten sammenstøt).

Statistikken du leter etter ligger dels tilgjengelig i linken min.

Nei, den statistikken ligger ikke i det hele tatt i linken din. Som du sier, den må tolkes med forsiktighet. "Statistikken" til Tesla sier ingen verdens ting om hvor trygg FSD (Beta) er i forhold til "real life". Så ser du også i tweeten til Tesla at de for FSD Beta viser til "airbag deployed crash" versus for generell statistikk "police reported crash". Så om du har kræsjet med FSD Beta, uten at airbag har utløst seg. Men at det ble en disputt slik at politiet ble tilkalt, så vil ikke den kræsjen tas med i Tesla sin statistikk.

Men viktigst av alt: FSD Beta er menneske og maskin som sammen samarbeider om sikkerheten. Hva ville statistikken vist for førerassistansesystemer generelt versus FSD Beta? Eller førerassistansesystemer (hos andre merker) opp mot den samme statistikken for bilen uten tilsvarende systemer?

Jeg tviler på at FSD Beta overpresterer kontra andre systemer som krever mer aktiv input fra føreren, hva gjelder sikkerheten. Polestar sin variant på PS2 føltes hakket mer sikker, fordi den krevde større årvåkenhet. Samtidig er ikke dette en grad av sikkerhet som jeg higer etter, fordi jeg mener at man langt på vei er i mål.

Jeg mener Teslas Autopilot / FSD Beta er mer enn trygg nok til vanlig kjøring, basert på statistikk / erfaring. I tillegg er den knallgod på det aspektet som den også må måles på; behag ved pendling & langturer. Jeg kommer aldri til å falle tilbake til assistentsystemer som ikke kan tilby samme grad av assistanse & behag som autopilot, enkelt og greit. Og ja, jeg er klar over at andre har andre preferanser, hvilket er helt kurant.

Jeg snakker sikkert ikke for alle, men mine ca. 15 minutter med pendling (primært motorvei/hovedvei) er en drøm, takket være autopilot (når vindusviskerne ikke løper løpsk, hvilket er relativt sjeldent...). Mulig andre produsenter er på høyde, men varianten på PS2 var milevis unna. Nå håper jeg bare at FSD Beta ankommer Norge snart, for å øke behaget med den dagligdagse kjøringen enda et hakk. Full autonomi er det ikke så farlig med for min egen del, så lenge 95 % av herket med pendling er fjernet, hvilket ser ut til å være godt innenfor rekkevidde. At Tesla (Musk) har oversolgt systemets kapasitet og potensial ser ut til å være hevet over enhver tvil.
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA