Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil etter garanti. Anbefaling

Startet av ARB, fredag 14. april 2023, klokken 22:45

« forrige - neste »

ARB

Det er et hav med elbilmodeller med relativt lavt volum sammenlignet med fosilbiler. Mange modeller har kjente og dyre feil, og verksted har ofte lite kunnskap om bilene og reperasjon eller vegrer seg for skruing. Og enkelte deler er dyyyre. Baklykter til 13-15000kr, syresnekke/tannstang bytte 36000kr pga myyye demontering, støtdemper/ fjærbenslager gjengange4 med maaange timer skruing etc.
Hva er beste/tryggeste elbil å eie/ lavest driftskostnader etter 100000 km/ 5 år?  Erfaringer med biler som fungerer bra/ pålitelig med mange år/ km? Noen en bør styre unna grunnet dyre deler/ tikkende bomber? Røverkjøp?
Blir en nr 2 bil men bør ha rekkevidde på 2-300km eller mer sommerstid for å slippe lade hver dag.
Hva er f.eks erfaringen med leaf, i3, chevrolet bolt/ ampera e, kona etter garanti/ 5år/100 000 km? Kommer det et rush med utgifter?

RJK

Nå ble vel ingen Kona levert ut før høsten 2018, og både e-Niro og E-Soul kom etter denne. Så de har ikke rukket å bli over 5 år gamle. Noen kan riktignok ha kjørt over på km. Men batterigarantien er 8 år/160 000 km. Og var vel og noe om at biler med lav km fikk flere år, uten at jeg finner "papirer" på det nå. Men litt info finner du ihvertfall her:

https://elbil.no/elbiler/hyundai-kona-ev-64-kwh/

Men de andre du har nevnt, har vært lenge nok til at noe erfaring er kommet ut. De første Leaf har hatt endel batteriproblemer, men tror det er mest importbiler som har levd hardt i amerikansk varme slik de opplever i bl.a. California.

Ellers virker det som disse bilene er temmelig robuste og generelt lite feil på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

#2
Blir spennende å se hvordan bilene holder seg med tiden.

Man kan jo se på 1 og 2 gen Leaf, der ruster egentlig bilen opp før batteri og drivverk tar kvelden.
Enkelt å skaffe deler fra enhver online nettbutikk.
Rustbeskyttelse er nok nøkkelen til ett godt bilhold, også på elbiler.


Men jeg har nå sett hvor enkelt det er med Tesla.
En mengde Aluminiumskonstruksjoner, rustfrie bremsedeler (Skjold, caliper), bremseskiver som knapt ruster pga coating, godt med innerskjermer (model Y),
Gratis online delekataloger, gratis service manualer, helt OK delepriser, massevis av ettermarkedsdeler enkelt tilgjengelig spesielt i fra USA.
Trenger ikke levere til verksted for service,kan faktisk gjøre det selv... Helt fantastisk for en kompetent hjemmemekaniker.
Negativt må bli kompleksiteten i selve Varmepumpa, men dette er likt for alle med Varmepumpe i disse dager... Positivt igjen er relativt OK delepriser i systemet, og delene forbedres hele tiden.

Såpass "trua" på Tesla etter de erfaringene med LR Y, at jeg koster på meg å bytte ut ZS'n med en Y RWD... Rett og lett fordi jeg tror denne Y'en kan vare mye lenger.
ZS'n har vist seg å være ett lite helvete å skaffe deler til, flest treff på AliExpress og ebay fra Kina. ruster enormt mye hvis man ikke har vært grundig med understellsbehandling gjør den også. Selv vindusviskere er ett helvete, pga en unik innfesting som Bare MG bruker...eller eventuelt noen flere i kun Kina bruer. Forhandler sliter med å skaffe  deler allerede, og min modell er allerede faset ut av produksjon (mk1)...tror deler blir ett større og større problem fremover på MG, og dette gjør ett problemfritt eierskap etter garantiens utløp svært utfordrende.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trekkoppbil

Jeg har inntrykk av at man kan finne enkle, rimelige og pålitelige elbiler, som bare går og går, hvis man er på utkikk en kortrekkeviddebil til daglig pendling.
Er man kravstor, lite fleksibel, og man kjøpe kompliserte biler som tettpakka hybrider, så kan det bli dyrt og uforutsigbarte.

Er litt usikker på kravet ditt til rekkevidde, om det er 2km eller 300 km.


Moas

Hold deg unna tidlig utgave av Kona etter garantitiden er over. Mye feil og delene er svindyre.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Svk

ja, hyundai deler er dyre. koster nesten 10.000 for ny baklukelås til ix55

RJK

Sitat fra: Moas på tirsdag 18. april 2023, klokken 23:26Hold deg unna tidlig utgave av Kona etter garantitiden er over. Mye feil og delene er svindyre.
Var litt i starten (motor, PTC og batterifeil) som er ordnet på garantien, men har følelsen av at det meste er rettet opp i. Har 2019-Kona, og ser ingen grunn til å bytte den pga redsel for hva som skjer når garantien faller bort neste år.

Det som ev. taler for å bytte, er ønsket om raskere lading, større plass, app-mulighet etc.

Vet flere har hatt problemer med 12V-batteri pga luke som ikke har vært rett justert  (rettet på garanti, men ikke hatt på min) og for endel som kjører mye småkjøring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA