Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på rekkevidde

Startet av VegLars, onsdag 12. april 2023, klokken 13:59

« forrige - neste »

VegLars

Heisann

Jobben har kjøpt en ec4 og opplever at strømforbruket er helt hinsides. Dette er en firmabil som ingen vil bruke.
Oppgitt rekkevidde i displayet og reell rekkevidde stemmer overhodet ikke overens.
Ved oppstart står det at rekkevidden er 30 mil. På en liten tur på 6 mil har den forbrukt nesten 20 mil. Dette er bare et eksempel på én av mange turer hvor rekkevidden stuper veldig kjapt.
Det er forferdelig å ikke vite hva den reelle rekkevidden er når man kjører.
Andre som har opplevd lignende?

RJK

Nå er det ikke uten grunn at denne kalles "gjettometer". Den "gjetter" på rekkevidden basert på tidligere forbruk, og dette baserer seg både på vær, temperatur og føre. Dessuten og lengden på turene, hvor mye "tomgangskjøring" (spesielt i ulden) og sist men ikke minst kjørestilen.

Skal man hele tiden utnytte kreftene og aksen, så tømmes batteriet langt raskere.

Egentlig er det det samme på icebiler, men der har du mye mer energi med deg, samtidig som du om vinteren klarer å utnytte endel av varmetapet til å varme kupéen.

Elbilen er så nøysom, at den ekstra energien som brukes til varme, er energi du ellers skulle brukt på kjøring/fremdrift. Derfor straffes du spesielt på masse småturer om vinteren der bilen rkker å bli kald til neste tur eller neste strekke.

Altså helt normalt det du opplever. Men mye spares altså inn på å være litt mykere bilist. ;) 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

e-C4 har som de andre PSA/Stellantis bilene "GOM" som gjetter rekkevidden etter forbruket de siste kjørte km.  Estimatet kan derfor endre seg fra 50 km gjenværende rekkevidde med halv batterikapasitet etter en lang oppoverbakke til 250km rekkevidde på vei ned igjen fra fjellet.

I tillegg er disse bilene ganske grådige med strømmen i kaldt vær, så det kan anbefales å sette klimanlegget på 14-15 grader og bruke jakke på småturer vinterstid.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

VegLars

Sitat fra: RJK på onsdag 12. april 2023, klokken 14:56Nå er det ikke uten grunn at denne kalles "gjettometer". Den "gjetter" på rekkevidden basert på tidligere forbruk, og dette baserer seg både på vær, temperatur og føre. Dessuten og lengden på turene, hvor mye "tomgangskjøring" (spesielt i ulden) og sist men ikke minst kjørestilen.

Skal man hele tiden utnytte kreftene og aksen, så tømmes batteriet langt raskere.

Egentlig er det det samme på icebiler, men der har du mye mer energi med deg, samtidig som du om vinteren klarer å utnytte endel av varmetapet til å varme kupéen.

Elbilen er så nøysom, at den ekstra energien som brukes til varme, er energi du ellers skulle brukt på kjøring/fremdrift. Derfor straffes du spesielt på masse småturer om vinteren der bilen rkker å bli kald til neste tur eller neste strekke.

Altså helt normalt det du opplever. Men mye spares altså inn på å være litt mykere bilist. ;)

Takk for svar.
Privat kjører jeg en Ioniq og opplever ikke dette med rekkevidde slik som på denne Citroenen. Dersom det er kaldt ute, reduseres rekkevidden deretter. Og rekkevidden påvirkes av min kjørestil.

Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.

syklisten

Sitat fra: VegLars på torsdag 13. april 2023, klokken 09:02Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.

Det blir jo noe annet enn problematikk med GOM. Hamar-Lillehammer er jo bare 6 mil, så her er det helt klart noe galt med bilen. ë-C4 kom vel i 2020, så her har dere nybilgaranti. Bare å dra til forhandleren med den i mine øyne.

RJK

Sitat fra: syklisten på torsdag 13. april 2023, klokken 09:31
Sitat fra: VegLars på torsdag 13. april 2023, klokken 09:02Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.

Det blir jo noe annet enn problematikk med GOM. Hamar-Lillehammer er jo bare 6 mil, så her er det helt klart noe galt med bilen. ë-C4 kom vel i 2020, så her har dere nybilgaranti. Bare å dra til forhandleren med den i mine øyne.
Ja, er det et reelt problem at dere får så kort rekkevidde, og ikke bare at GOM sier det, så må det helt klart være feil ute og går. Kan faktisk høres ut som defekt celle/pakke i hovedbatteriet.
Bosted Oslo

StigErik

Jeg har hatt eC4. Er det kaldt så er strømforbruket ganske drøyt, og batterikapasiteten tilsvarende dårlig. Har opplevd å bruke 50% av batterikapasiteten på en 4,5 mils tur, med snittfart på 60 km/t. Men da i -24 C. Rekkevidde på vinteren er ikke denne bilens beste egenskap akkurat.

Jalmar

Jeg velger å bruke denne tråden istedenfor å starte en ny, selv om tråden er gammel.

Jeg har nå hatt en Citroen e-C4 (50 kw/136hk) i ett år og 23000 kjørte km. Mine erfaringer så langt er at dette er en elbil laget for land uten vinter. Den første sommeren og høsten var bilen en drøm. God komfort og veldig stillegående. Rekkevidde varierte fra 330 km til 370 km, og bilen ladet rimelig kjapt. Jeg har vært «citronist» i over 40 år, og byttet ut min Kia Soul 30 kw til e-C4en. Endelig tilbake i Citroen tenkte jeg...

Første nedturen ble når vinterhjulene kom på. Hakapelitta piggfritt av ypperste modell. Forbruket, under ellers like forhold, økte fra ca 1,2 kw/mil til 1,8 kw/mil. Dette syns jeg var en stor økning, sett i forhold til min Kia, der jeg aldri reagerte på noen særlig økning ved overgang til vinterhjul.

Neste nedturen kom da vinteren gjorde sitt inntog. Riktignok var forrige vinter av det tøffe slaget, men allikevel... Rekkevidde i praksis gikk ned til 80 - 130 km, og ladetiden fra 10% til 80% var sjelden under 1 time. Jeg er klar over at mine målinger ikke er vitenskapelig korrekte, men vil tro de er som målinger tatt av folk flest. Kjørte f.eks fra Oslo til Notodden i -4 grader og tørrt vintervær, og hadde 4% batteri igjen når vi kom fram. Det er 110 km. Koblet på lading på Teslaladerne, og sto i 1 time og 35 minutter for å nå 80% lading... På en normal sommerdag kjører jeg tur/retur Notodden uten å lade i det hele tatt.

Løsningen for min del ble å kjøpe en billig gammel Suzuki Liana som har gjort jobben på de faste turene i vinter.

Med Kiaen jeg hadde var normal rekkevidde på sommeren med sommerhjul sånn rundt 180 - 200 km, og på vinteren ca 140 - 160 km.

Så jeg vil si at jeg er skuffet over Citroenens rekkevidde på vinterhjul og i vinterhalvåret. Det er veldig synd, for bilen er en drøm å kjøre og virker ellers godt sammenskrudd.

Så mitt råd til de som lurer på om de skal slå til på en e-C4 (før facelift) må være at hvis de ønsker rekkevidde om vinteren er det bare å styre unna. Den lader i tillegg så tregt at man må belage seg på lange økter ved laderne på vinterstid.
2023 Citroen e-C4 som dessverre kun egner seg til sommerbruk
2003 Suzuki Liana for å ha noe å kjøre med om vinteren...
1986 Citroen 2 CV Dolly fra den gang Citroen var Citroen...

RJK

@veglars, har dere funnet ut noe mere om den bilen? Har de sjekket bilen og funnet noen feil?

@Jalmar, kan det være at det er veldig stor forskjell på rullemotstand (og lufttrykk?) mellom sommer og vinterdekk som kan føre til forskjellen? Hvilke dekk har dere på bilen?

Kanskje andre med samme bil og andre dekk har forskjellig opplevelse, mens folk med de samme vinterdekkene har lignende opplevelse?
Bosted Oslo

Jalmar

@RJK Sommerdekkene på bilen er Michelin e-Primacy 195/60 - 18. Vinterdekkene er Hakapelitta i samme dimensjon, men jeg vet ikke eksakt modell da dekkene er lagret på dekkhotell. Hadde tilsvarende vinterdekk på Kiaen, og der merket jeg ikke like stor forskjell.

Bilen var på service like etter at vinterhjulene var lagt på, og da nevnte jeg den store økningen i forbruk. Men ingen feil ble funnet hverken på bil eller dekk. Dekktrykk er som spesifisert av produsent.

Jeg hadde selvfølgelig forventet en nedgang i rekkevidde om vinteren, men var ikke forberedt på at rekkevidden bare skulle være 25% av sommer-rekkevidde  :o  Når da ladingen tar 1 time lenger tid i tillegg, begynner det å bli veldig skuffende.

Kan også nevne at forbruket nå er nede på ca 1,2 kw/mil igjen etter at sommerdekkene ble lagt på.

Har, som sagt, vært «citronist» i alle år, og har/har hatt min andel av både gamle og nye citroener opp gjennom de siste 40 årene. Regner meg derfor som ganske tilgivende på feil og mangler som oppstår, men med e-C4en er skuffelsen stor  :-\

RJK

25 % tap er nok det man kan forvente, 75 % tap er ikke bare litt i overkant mye, men ekstremt mye.

Men er jo definitivt forskjell på småkjøring med mye oppvarming fra kald bil vs en langtur der bare de første milene blir "tørste", før den går over til vedlikeholdsvarme.
Bosted Oslo

Jalmar

@RJK. Enig med deg. Og min bilbruk bør egentlig være drømmebruken. Bilen blir mest brukt til langkjøring i helgene, da med forhåndsvarming og det hele. Og det er de samme «rundene» som blir kjørt både sommer og vinter.Ikke er det særlig vektbelastning heller, som regel er vi 2 personer i bilen. Klima er som regel innstilt på 22 grader og auto.

Jeg håper dette har blitt bedre på de nye modellene etter de fikk litt større batteri og sterkere motor. Ikke at det hjelper meg noe særlig  >:(

daktari

Høres ut som en feil i batteriet, dvs en celle eller to som ikke funker lenger.

Litt enkel matte: 50 kWh batteri
Med 1,5 kWh/mil i forbruk så bør du få 30 mil 100 til 0.
Med 2 kWh/mil 25 mil
Med 3 kWh/mil 15 mil (etron-forbruk på motorvei vinterstid. Eller omtrent der jeg ligger i ID.4 motorvei 120 km/t med skiboks vinter)
4 kWh/mil gir 12,5 mil.

Vanligvis er vinterpåslaget 30% i forbruk.

Så når du får 10 mil 100 til 4% på småveiene til Notodden er noe galt. Det er 100 til 150% økning i forbruk. Legg til at ladingen har gått i dass.

Ergo: batteriet er halv-kaputt, bilen må på verksted.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-Trond

Kan det være feil på varmepumpe?

Fra Tv2 sin test.

Våre tester i kaldt vintervær, tilsier at du kan forvente et snittforbruk på drøyt 18 kWt per 100 kilometer. Skal du ut på motorveien, med fart på rundt 100-110 km/t, bikker det fort både 20 og 21 kWt per 100 kilometer.

Ved vanlig kjøring, kan du beregne mellom 200-220 kilometers rekkevidde på vinteren.

https://www.tv2.no/broom/test-av-citron-c4-skal-gi-enorm-salgsvekst/11902418/
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Moas

Hvis ts er happy med rekkevidden om sommeren så tipper jeg det ikke er nødvendigvis noe teknisk feil, men sånn bilen er laget. Alle elbiler sliter om vinteren. Min tm3 med minibatteriet i sr+ utgaven var nede i 250km i -17'c i 110 sonen. Det er tragisk med tanke på sommerrekkevidden, men man får som kjent ofte det man betaler for.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA