Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med lading på Tesla-ladere?

Startet av Martin Eden jr, onsdag 12. april 2023, klokken 10:42

« forrige - neste »

Martin Eden jr

I påska forsøkte jeg lading på Tesla-laderne på Vinstra to ganger. Det gikk fint (fra ca 30% SOC til 90% SOC) første gang. Flott at også appen gir prisinformasjon!

Andre gang ble lading avsluttet på 70%, selv om ladegrensen i bil og app var satt til 100%. Ladet fra 20% til 70% da. En mulig forklaring som jeg ikke har fått verifisert er at det var temmelig fullt denne gangen. Mener å ha lest noe om at Tesla da ikke tillater å lade over 70% for å gi andre tilgang (muligens bare for ikke-Teslaer), men kan ikke finne slik info. Noen som vet?

Noen som har andre erfaringer med lading av Enyaq på Tesla-lader?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Rusalka

Lader nå nesten bare på Tesla sine ladere. Aldri hatt noen problemer.
Største fordelen at jeg vet at det ikke er ladekø når jeg kommer:  Ofte 20 - 30 "pumper" (mulig det kan oppstå kø enkelte steder i utfartstider, men jeg har ikke selv opplevd det.)  Artig å koble på mens andre står i kø på "vanlige" ladestasjoner rett ved siden av.....
Ofte mulighet for å slippe å hekta av hengeren (f.eks. Brokelandheia og Lyngdal (på bortsiden av Biltema))
Stort sett ok priser (ofte billigere enn f.eks. Mer)
Pumpene gir god effekt, uten å ha ført vitenskapelig undersøkelse mener jeg det som oftest lades fortere på Tesla (her kan de andre selskapene lære endel ...)
Ulempe: Noen "pumper" har SVÆRT kort kabel og Tesla har inntaket på bilen på andre siden .... (mulighet for krangling her, lett å måtte oppta 2 plasser....men har ikke opplevd det selv)
Kommer til å fortsette å lade mest på Tesla, men blir jo bekymret når jeg ser salgstallene til Modell Y ....

geear

Sitat fra: Martin Eden jr på onsdag 12. april 2023, klokken 10:42I påska forsøkte jeg lading på Tesla-laderne på Vinstra to ganger. Det gikk fint (fra ca 30% SOC til 90% SOC) første gang. Flott at også appen gir prisinformasjon!

Andre gang ble lading avsluttet på 70%, selv om ladegrensen i bil og app var satt til 100%. Ladet fra 20% til 70% da. En mulig forklaring som jeg ikke har fått verifisert er at det var temmelig fullt denne gangen. Mener å ha lest noe om at Tesla da ikke tillater å lade over 70% for å gi andre tilgang (muligens bare for ikke-Teslaer), men kan ikke finne slik info. Noen som vet?

Noen som har andre erfaringer med lading av Enyaq på Tesla-lader?
Høres rart ut. Noen få veldig trafikerte superchargere har automatisk satt ladegrensa på Teslaer ned til 80% når man kobler på (man får popup/info om dette på skjermen i bilen), men det har da vært mulig å dra ladegrensa tilbake til 100% uten å bli stoppet eller ekstra avgifter dersom man har behov for mer enn 80%. Straffegebyr kommer først når man lar bilen stå tilkoblet mer enn fem minutter etter lading er avsluttet, og kun når mer enn 50% av laderne i bruk. Dette finner du info på i app (og i bil på Teslaer).

Sitat fra: Rusalka på torsdag 13. april 2023, klokken 10:57Lader nå nesten bare på Tesla sine ladere. Aldri hatt noen problemer.
Største fordelen at jeg vet at det ikke er ladekø når jeg kommer:  Ofte 20 - 30 "pumper" (mulig det kan oppstå kø enkelte steder i utfartstider, men jeg har ikke selv opplevd det.)  Artig å koble på mens andre står i kø på "vanlige" ladestasjoner rett ved siden av.....
Ofte mulighet for å slippe å hekta av hengeren (f.eks. Brokelandheia og Lyngdal (på bortsiden av Biltema))
Stort sett ok priser (ofte billigere enn f.eks. Mer)
Pumpene gir god effekt, uten å ha ført vitenskapelig undersøkelse mener jeg det som oftest lades fortere på Tesla (her kan de andre selskapene lære endel ...)
Ulempe: Noen "pumper" har SVÆRT kort kabel og Tesla har inntaket på bilen på andre siden .... (mulighet for krangling her, lett å måtte oppta 2 plasser....men har ikke opplevd det selv)
Kommer til å fortsette å lade mest på Tesla, men blir jo bekymret når jeg ser salgstallene til Modell Y ....
Har hatt Tesla i rundt seks år, supercharget masse, og aldri stått i kø (men har aldri hatt behov for å bruke de 2-3 mest kjente problemstedene i Bergen og nord for Oslo). De er veldig flinke på å utvide kraftig som følge av store leveringstall/høyere belegg på laderne. For eksempel Lyngdal er kjent som et travelt sted her i sør, men der har de utvidet i minst tre omganger og er vel nå oppe i 36 staller. Har ikke sett reelle problem av at superchargerene har blitt åpnet for alle, eller at det er solgt hinsides mange Teslaer i Norge siste par årene. Kanskje noe færre ledige jevnt over, som kompliserer det litt med at jeg mange ganger har blokkert flere ladere med å stå på tvers med henger, men foreløpig minimalt problem. Vikeså har jeg aldri sett full, men er faktisk et av stedene som ikke er åpnet. Lillesand/Kjerlingland er vel heller ikke åpent, og der har jeg vært med alle stallene i bruk, så den hadde nok fort blitt et problem.

Martin Eden jr

OK, takk for gode og utfyllende svar. Jeg vet ikke hva som gjorde at den koblet ut - både i Skoda-appen og Tesla-appen stod det da "not connected" - og jeg måtte skynde meg tilbake til ladeplassen for å unngå straffegebyr. Tviler på at jeg rakk det på 5 minutter, men kan ikke se at jeg har fått "parkeringsgebyr" heller. Ja, min motivasjon er at Tesla nå er rimeligste alternativ først og fremst. Så jeg forsøker igjen etterhvert (hurtiglader kun 2-3 ganger i måneden).
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA