Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plug-in hybrider på ren el-drift

Startet av Kaptein Sabeltann, søndag 24. september 2023, klokken 01:37

« forrige - neste »

Kaptein Sabeltann

Hei,

Jeg har i noe tid vært på utkikk etter en pent brukt elbil, men har den siste tiden begynt å se litt på såkalte hybrider også siden utvalget med tilhenger-feste er betydelig større her enn på rene elbiler.
 
Dessverre har jeg inntrykk av at det er et "virrvar og sammensurium" av ulike teknologier, moduser og at muligheten for ren el-drift varierer både fra merke til merke samt at også årsmodell kan være avgjørende.
Er det noen her som har noen gode forslag til hybrider som kan kjøres i ren el-drift?

Jeg kjører ca 16K km i året, men mesteparten av dette er kortere turer under 50km.
Bor for øvrig på Sørlandet, så er sjelden gradestokken kryper noe særlig under 10 kalde om vinteren.

Kriteriene mine er som følger:

- Minst 50 km ved ren el-drift (kan godta litt lavere tall om vinteren)
- Motoren skal ikke starte når jeg kjører i el-modus (før batteriet er tomt / nesten tomt)
- Tilhengerfeste (men skjønner jo at man bør velge hybrid drift når man trekker henger)
- Ikke eldre enn 2019 modell
- Budsjettet er inntil ca 300K, men gjerne lavere.

Det kan selvsagt være at jeg ender med en ren elbil likevel, men ønsker altså å få en oversikt over hvilke alternativer som finnes på (plug-in?) hybrid.

 

RJK

Her er det så mye info som mangler for at man skal kunne gi deg et godt råd.

Hvilket prisområde er det som er aktuelt? Og typisk distanser kjører du vanligvis, med og uten henger? Og hvilken type henger?
 
Hvilket område eller klima er det mer spesifikt der du ferdes? Høyt i nord, eller varme sørlandet? Mye kupert eller paddeflatt?

Hvor mange folk skal du ha med? Hvilken alder eller vekt er det man snakker om, og er det behov for barnestoler?

Ta forøvrig gjerne med noe om dere er spesielt høye eller mer standard størrelse, da det avgjør hvilke biler man har en bedre formening om passer for din/deres lengder.

Hvor viktig er det med god lasteplass i bilen, eller ser du for deg å få med det meste i hengeren?

Det eneste jeg kan si noe om ut fra infoen som er kjent, er at du må ha en plug-in-hybrid. Altså en som kan lades, for å kunne kjøre helelektrisk mer enn noen få meter eller km.

Vær forøvrig klar over at hybrider er gjerne snille på forbruk når de har strøm i batteriet, mens så snart det begynner å bli tomt, så kjører du kanskje bare på fossilt drivstoff, og da kan forbruket bli godt høyere enn med blandet energiuttak.

Og også det å dra henger etter en hybrid, gjør den fort betydelig tørstere enn hva en greit motorisert bensin eller dieselbil har med samme hengeren.

Kanskje er alternativet å ha en liten elektrisk pendlerbil, og bruke en dieselbil for langkjøring og kjøring med henger. Eller lønner det seg for deg å bruke litt mere for å få ut en ny elbil med greit med batterikapasitet og tilstrekkelig vekt for din/dine henger/hengere?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kaptein Sabeltann

Takker for svar.

Jeg bor som nevnt i første post på Sørlandet (ved kysten) og kjører som regel under 50 kilometer i det daglige.
De få gangene jeg skal på langtur skjønner jeg jo at vanlig hybrid-drift er å foretrekke, men det er ikke så veldig ofte (typisk 1 - 2 ganger i måneden hvor distansen er 20 - 25 mil)

Tilhengeren er en helt vanlig varehenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. Den brukes mye i nærområdet (rundt 10 km totalt) men sjelden over lengre avstander. De få gangene jeg skal på langtur med større hengere har jeg uansett tilgang på store dieselbiler som trekker alt jeg har lov å kjøre med B96.

I baksetet er det primært kun barn som skal sitte, dog uten barnestoler - er heldigvis ferdig med den tiden ;)
Jeg kjører i dag en Golf diesel og får med meg det meste jeg trenger i bagasjerommet på den, så alt over 350 liter burde være greit.

Av rene elbiler har jeg kikket litt på TM3, men er dessverre blitt litt skeptisk til merket grunnet et litt frynsete forhold til norsk forbrukerlovgivning og diverse øvrig negativ medieomtale. Jeg har imidlertid hatt TMS tidligere og likte jo ladenettverket deres.

Jeg har også kikket litt på E-tron som er en nydelig bil å kjøre, men synes rekkevidden er litt snau til tross for at den sikkert er god nok 90% av tiden. Eller sagt på en annen måte; om jeg må stoppe for å hurtiglade eller fylle en skvett bensin de få gangene jeg er på langtur går sannsynligvis ut på det samme rent økonomisk?

Jeg kan bruke inntil 300K (ish) kroner på bil, men vil gjerne slippe unna med mindre dersom det er mulig?
Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til rene elbiler hvor garantien nærmer seg utløp, men har ikke den samme bekymringen rundt hybrider. Rart og irrasjonelt tenker sikkert mange, men det er nå en gang slik jeg er da ;)






 

vinterdekk

*Må* krav om at motor ikke skal starte i en ladehybrid kan være vrien, fordi du må ha en variant med elektrisk varmer som stjeler rekkevidde. Min erfaring er begrenset til en Kia Niro PHEV, problemet med den var at den kjørte motoren brorparten av året. Men her er en stor forskjell på din situasjon og min, jeg bor på ett sted med snittemperatur på 4 grader. Fra 10 varmegrader og opp kjørte motoren stort sett bare noen få minutter om gangen og jeg følte at bilen kom til sin rett. Siste generasjon Kia Niro har PTC varmer og kan kjøres hel elektrisk i nordisk klima, det blir i en helt annen liga og pris enn før-facelift. Sport-modus er essensielt når man trekker henger, da samler bilen mer strøm i batteriet og du får utnyttet drakraft fra elmotoren opp fjelloverganger. Du finner kurrante Niro'er undet 300K, men det spørs om faceliften er for ny?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kaptein Sabeltann

#4
Ja, det er på en måte det inntrykket jeg har fått selv også - altså at motoren starter opp for å drive varmeapparatet og ellers når bilen "mener" det er behov for det. Dette er jo helt greit de få gangene jeg skal på langtur, men synes det er unødvendig når mye av kjøringen min er småkjøring over relativt korte avstander. Dog vet jeg som du sier at det finnes enkelte unntak, men er som sagt usikker på hvilke siden både merke og årsmodell synes å være avgjørende.

Jeg tenker jo også at prisen må være lavere enn for en ren elbil med god rekkevidde ellers er jo mye av poenget med å velge hybrid borte?

Så langt har jeg kikket på en Niro og en Toyota CHR (begge 20 modell)
Har også sett litt på MB 250e og BMW X1 25e, men så var det prisen i forhold til ren elbil da...

RJK

#5
Først, beklager men tross lesing flere ganger, fikk jeg ikke med meg bosted. Er ikke alltid like lett når klokka nesten bikker 02:30 på natta, og man bare skal svare før man bikker nedpå (jobber turnus, så dette er "innkjøring til nattevakter").

Uten å ha sjekket priser først, så får jeg meg til å tenke på Mitsubishi Outlander PHEV. Denne får mye god omtale, og er en bil som passer fint som "hytte-bil" og turbil. Med de kjørelengdene du antyder, virker denne ganske fin. Der har du også god plass til litt større barn.

Ser at prisene er noe over og under, alt etter utstyrsgrad, men burde fint få prutet de dyrere ned i prisleiet ditt. Jeg satte søk på 2020 og 320 K.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Nyere Mitsubishi Outlander PHEV er nok ypperlig, også her ble det ett generasjonsskifte ett år slik at man bør velge den siste generasjonen. Støtter lading på chademo. Men er usikker på brukt-prisene nå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

MG4 Standard får man jo tak i ny for omkring 300K. LFP batteri er jo egentlig kjekt siden man ikke trenger å begrense lading til 80%, men man må venne seg til å rygge uten kamera.

500kg hengervekt kan gjerne gå bra med 750 kilos henger så lenge egenvekt og last i henger ikke overstiger 500 kg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kaptein Sabeltann

Ja, jeg har vurdert den også - har fått et ganske greit tilbud på Luxury utgaven på rundt 330K helt ny, men lurer på om jeg kanskje greier meg fint også med standard utgaven..? Mitsubishi PHEV hadde jeg faktisk helt glemt - til tross for at naboen faktisk har en slik som han er godt fornøyd med til mye samme bruken som jeg selv trenger  ;)


vinterdekk

Var en relevant test av MG4 Standard her. Antar fravær av ryggekamera og kun enfas ombordlader er noe man bør være obs på. Ellers anter jeg det er færre ting som kan gå galt med mindre utstyr.. men 330K for MG4 Luxury høres ut som en god pris.

https://youtu.be/k2hNnzC5FVs
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kaptein Sabeltann

Hei igjen - og takk til alle som tok seg tid til å svare.
Valget er nå tatt og det ble til slutt en rød og fin TM3.

RJK

Sitat fra: Kaptein Sabeltann på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:01Hei igjen - og takk til alle som tok seg tid til å svare.
Valget er nå tatt og det ble til slutt en rød og fin TM3.
Gratulerer med bilvalget, og håper du får et vellykket bilhold, både på kort og lang sikt, eller ihvertfall på den tiden du blir å ha med denne bilen. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA