Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med å lade på Tesla supercharger

Startet av kjellrt, tirsdag 11. april 2023, klokken 17:24

« forrige - neste »

kjellrt

I helgen forsøkte jeg å lade min I5 på en "åpen" Tesla supercharger. Jeg fikk maks. 43 kW selv om laderen skal kunne levere 250 kW. Og etter noen minutter fikk jeg teknisk feilmelding fra laderen og lading ble avbrutt. Jeg forsøkte flere ganger med samme resultat.
Noen som har opplevd det samme?

AndersT2

Tesla gir maks 400V, og mener å huske 43kW er det som bilen maks tar når den får 400V, og ikke 800V som bilen kan ta.
Bilen må omgjøre fra 400V til 800V før det når batteriet, og bruker en av motorene til det så vidt jeg har skjønt.

Har vel også hørt at Ioniq 5 ikke funker på V3 versjonene, men på V2 versjonene av Superchargers, men det er forhåpentlgivis fikset siden du fikk ladet. V3 er vel den med 250kW.

Husk også at 2 og 2 stolper hos Tesla deler strøm, slik at man får halvert hvis noen lader på samme "lader" hos de.

geear

Det er kun på gamle v2 (maks 150 kW, de med både CCS og type 2-kabler) at to og to staller deler likerettere/supply, og da skal du uansett få minimum 70 kW. For noen år siden så fikk førstemann ta så mye han klarte, men det er endret til at den nå deler likt.

Taycan er vel også egentlig maks 50 kW på 400V, men tror alle norske er levert med oppgradert DC-DC på 150 kW.

RJK

Sitat fra: AndersT2 på onsdag 24. mai 2023, klokken 07:37Tesla gir maks 400V, og mener å huske 43kW er det som bilen maks tar når den får 400V, og ikke 800V som bilen kan ta.
Bilen må omgjøre fra 400V til 800V før det når batteriet, og bruker en av motorene til det så vidt jeg har skjønt.

Har vel også hørt at Ioniq 5 ikke funker på V3 versjonene, men på V2 versjonene av Superchargers, men det er forhåpentlgivis fikset siden du fikk ladet. V3 er vel den med 250kW.

Husk også at 2 og 2 stolper hos Tesla deler strøm, slik at man får halvert hvis noen lader på samme "lader" hos de.
Ioniq 5 og KIA EV6 har et "2x400V"-system, og gir i utgangspunktet "full pupp" på 400V lynlader så lenge temperaturer og forhold ellers er til stede, eller man har fått nødvendig forvarming.

Du finner mer info i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=55716.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

agoks@me.com

Har kjørt med ny Ioniq 5 og ladet uten problemer på Tesla Supercharger på Hokksund, men fikk ikke ladet verken på Vestby eller Rygge. Det sto mange andre modeller og ladet begge steder. Noen som kan forklare problemet?

AndersT2

Det har med kommunikasjonen mellom ladestasjonene og bilen som Tesla og Hyundai ikke har løst. Husker ikke hva som er hva, men de funker på Versjon 2 og ikke 3, eller omvendt av superchargerene.

Versjon 2 er vel de laderne til Tesla som har 2 kabeler på laderen, og Versjon 3 er den som har 1 kabel.
I Hokksund, hvor mange kabler var det på laderen der?, og hvor mange var det i Vestby?

eisa01


Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: eisa01 på torsdag 04. januar 2024, klokken 10:17Er det fortsatt problemer på Ioniq 5 / EV6 her?
HI5 lader på Tesla-lader den, men ligger på 45-60-ish kW.
Vet ikke hvordan det er på V4.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Chilton


HI5 lader på Tesla-lader den, men ligger på 45-60-ish kW.
Vet ikke hvordan det er på V4.
[/quote]

Er dette gjengs på alle I5 mot alle Tesla ladere, sommer som vinter ?

Noen ladere som er betydelig raskere enn andre ?
På strekket vi kjører mye, er det overvekt av Tesla ladere i begge retninger og ikke minst pga pris.
Skal bli spennende å få bilen og se hvordan den egentlig er.

Elbil er bedre enn sex

#9
Sitat fra: Chilton på fredag 05. januar 2024, klokken 12:00HI5 lader på Tesla-lader den, men ligger på 45-60-ish kW.
Vet ikke hvordan det er på V4.

Er dette gjengs på alle I5 mot alle Tesla ladere, sommer som vinter ?

Noen ladere som er betydelig raskere enn andre ?
På strekket vi kjører mye, er det overvekt av Tesla ladere i begge retninger og ikke minst pga pris.
Skal bli spennende å få bilen og se hvordan den egentlig er.

[/quote]
Jeg vet ikke. Men én ting vil jeg si: sats på teslaladerne.
Jeg hadde brukeropplevelser på ladere fra Mer i Sverige og på ladere fra Recharge i Vestby nå i nyttårshelgen samtidig med to andre håpefulle som heller ikke fikk det til. Det er noe av det mest komiske jeg har opplevd når det kommer til noe så naivt og enkelt som å få lastet ned strøm på bilen. Nei, ikke Ioniqen som var problemet, og ikke Audien eller BMW'n til de to andre heller. Når vi spurte andre som faktisk fikk strøm så visste de ikke helt hvordan de fikk det til etter at de også hadde knotet med apper.
Tesla-lader bare startet etter to trykk i mappen, og koster uker halvparten jf Mer og Recharge.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA