Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lakkskader / Steinsprut / Chipping på sort Model Y - erfaringer?

Startet av LauritzJ, lørdag 18. mars 2023, klokken 18:00

« forrige - neste »

LauritzJ

Vasket vår bil utlevert i desember i dag og ble overrasket over mengden lakkskader den har bygget opp på 4000 km.
Spesielt foran på panseret, i området ut mot lyktene. På bildet har jeg ringet inn 3 store (2mm i diameter-ish), det er flere små i området. Ser også noen på sidene av bilen. Fortsetter dette med samme tempo har jeg vel Cybertruck-look før året er omme...

Jeg har aldri sett lignende på andre biler jeg har eid, men har heller ikke hatt sort bil før. Men min mørkegrønne 90-talls Toyota mener jeg bestemt at ikke så slik ut.

Hvordan er det med dere andre? Hva gjør man med dette?

Daniel_0007

Hold god avstand men ja den aerodynamiske fronten på tesla gjør nok at steinsprut treffer mer på panser enn når man har en bil med stor grill.
Ulempen med sort bil at det blir mer synlig og, er en grunn til at folie er ganske vanlig på tesla.
Model 3 2019 LR Rwd

heiho

Ville nok lagt PPF på panser og frontfanger med en gang, så slipper du å tenke noe mer på dette. Steinsprut syntes godt på svart bil.

Regn med ca. 10k for PPF på panser og fanger.

Sandvika

Desember sort jeg også. Samme observasjon! Chipping på siden av bilen(!)

k1

Sitat fra: heiho på lørdag 18. mars 2023, klokken 20:37
Ville nok lagt PPF på panser og frontfanger med en gang, så slipper du å tenke noe mer på dette. Steinsprut syntes godt på svart bil.

Regn med ca. 10k for PPF på panser og fanger.

Ppf tar mye men er steinen stor nok, skarp nok kant, feil vinkel, osv så slår det gjennom ppf også... snakker av erfaring med xpel ppf.
Er du dyktig nok så kan du kjøpe lakkstift, pusse, og polere opp igjen med jevne mellomrom- ligger nok av videoer på youtube om emnet. Men det krever jobb. Løsninger er det alltids, det er bare spm hvor mye jobb og hvir mye det koster.

Radial

Har en svart MG ZS og den ser ikke pen ut den heller...årlig tannpirker-pleie på skader fra fronten og helt opo til glasstaket.

Vår Grå Y sjuler disse veldig godt egentlig, men den største ser man selvsagt.
Glad for at Y har alu-panser og dører, samt glasstak... litt mindre som kan akutt ruste, men framskjermene er dog stål.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

heiho

Sitat fra: k1 på lørdag 18. mars 2023, klokken 22:28
Sitat fra: heiho på lørdag 18. mars 2023, klokken 20:37
Ville nok lagt PPF på panser og frontfanger med en gang, så slipper du å tenke noe mer på dette. Steinsprut syntes godt på svart bil.

Regn med ca. 10k for PPF på panser og fanger.

Ppf tar mye men er steinen stor nok, skarp nok kant, feil vinkel, osv så slår det gjennom ppf også... snakker av erfaring med xpel ppf.

Ja, selvfølgelig... PPF er ikke metall.
Har 50kkm på en bil med PPF på hele fronten; ikke mye å sette fingeren på av skader der. Har og en annen eldre klassiker med gammel PPF på sideskjørt og kanaler som fortsatt også ser ganske hel ut, så jeg er fornøyd.

Men mye av dette går på kjørestil også. Ligger man helt oppi endetarmen til bilen foran(som 50% av bilister gjør) så går det utover lakk.

ToWalkOrDrive

Har rundet 42000km med svart Model Y uten annen beskyttelse enn voks, og ser ikke ille ut. Men jeg pleier å holde 3sek avstand. Men de i mot kan sikkert sprute litt stein på min. Men ikke mye strødd der jeg kjører. Aner ikke om voks kan hjelpe.
Tesla Model Y                         2021-

Hoftefest

Har samme erfaringer som poster i første innlegg. Mange steinsprutskader på min sorte 2021-modell som vises godt (virker å være fra møtende trafikk for det meste, holder konsekvent god avstand til bilene foran meg). Irriterende på en så ny bil. Ikke vært bort i lignende på andre biler jeg har eid.

Litt i tenkeboksen på om jeg skal flikke selv eller få et firma til å gjøre jobben.

Lucaria

En stor forskjell er dette idiotiske mote å ikke kjøre med skvettlapper. Før i tiden hade alle det, men hvis du ser framfor deg idag når du kjører så er det nesten vanskelig å finne en eneste en med skvettlapper. Jeg får flere hørbare steinsprut hver dag til jobbet som er 20min vei.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Lucaria på lørdag 08. april 2023, klokken 13:19En stor forskjell er dette idiotiske mote å ikke kjøre med skvettlapper. Før i tiden hade alle det, men hvis du ser framfor deg idag når du kjører så er det nesten vanskelig å finne en eneste en med skvettlapper. Jeg får flere hørbare steinsprut hver dag til jobbet som er 20min vei.
Enig :+1: enda verre blir når store trailere og lastebiler uten skvettlapper spruter stein opp min frontrute på motorveien.....

Lucaria

For morro skyll telte jeg parkerte biler med skvettlapper nettopp på en tur mot mitt hus. Av 51 biler var det 2stk med skvettlapper. Det var en blandning av nye og noe eldre biler.

Nimrad

Gikk over Outlanderen min, som er enda verre enn det ryktet Tesla har med tynn lakk. Det var vel snakk om 20-talls slike skader på både panser og grill. Tror jommen jeg skal spandere på meg PPF på Model Y-en.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

førategangtesla

Nå har jeg ikke kjørt mer enn 7000 km, men jeg fikk lagt full ppf på min MYP, inkludert speil og frontlykter dagen etter utlevering i starten av desember og har da kjørt en hel vinter. Her er alt helt strøkent og bilen ser nypolert ut etter vask. Null antydning til steinsprut.

Så min foreløpige erfaring med PPF er at det er dyrt å legge, men bilen holder seg meget fint.

Nå har jo jeg lagt på hele bilen, men du kommer nok et godt stykke ved å spandere ppf i front, panser og skjermene fremme i det minste.

hawK

Har ikke fått min TMY enda, men noen som har erfaring både fra TM3 og Y?

Jeg hadde en TM3 blå (så litt mindre synlig enn svart) i 2 år, kjørte rundt 40k og ja jeg pyntet litt med en lakkstift før salg men ikke noe verre enn andre biler jeg har hatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA