Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade til 80% eller 100%

Startet av Hikkas, søndag 12. mars 2023, klokken 14:09

« forrige - neste »

Hikkas

Når jeg fikk min bmw i4m50 sa selger at det var bare å lade til 100% hver gang, men bilen sier at det går utover levetid på batteriet å lade over 80%. Hva er riktig?

Hårek

Det er et velkjent råd å stort sett lade til 80%. https://www.motor.no/forbruker/hvorfor-kan-vi-ikke-lade-elbilbatteriet-til-mer-enn-80-prosent/221882
Det kan være at du ikke vil merke degraderingen. Men har man bruk for 100% kapasitet hver gang? Om man har tilgang til hjemmelading så er det jo enkelt å holde seg til 80%.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

hanche

Lad til 100% før du skal på langtur. Ellers er det et godt råd å stoppe på 80% eller deromkring. Hvis du kjører veldig langt hver dag blir det en avveining hva som teller mest: Hensynet til batterihelsen, eller å måtte ta en ekstra ladestopp underveis.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Hikkas

Jeg lader til 100% kun når jeg skal på lengre turer. Men synes det var rart av selger å komme med den påstanden når bilen selv komenterer det når man stiller ladingen til over 80%.

hanche

Bilselgere har, snurrig nok, som oppgave å selge biler. Det er all mulig grunn til å ta det de sier med en passe porsjon salt. Bilprodusenten har litt motstridende interesser her: På den ene siden vil de og selge biler, men på den annen side vil de ha færrest mulig batteribytter på garantien. Det siste kan være en grunn til at bilen advarer.

Det er også kjekt å vite at temperatur spiller en stor rolle. Noe av det verste du kan gjøre, er å lade til 100% og la bilen stå noen uker i sommervarmen mens du er på ferie. Og generelt er det større grunn til å være forsiktig med batteriet når det er varmt ute. Skal bilen stå ubrukt over lengre tid, er det uansett anbefalt å ha batteriet sånn omtrent halvfullt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Jeg vet ikke hvilke valg BMW gir deg, men det er ingen magisk grense på 80%. Altså man sparer mye degradering på å redusere fra 100% til 90%, sparer en del på å redusere videre fra 90% til 80%, sparer litt mindre på å redusere fra 80% til 70%, etc.

Jeg lader stort sett til 70% i hverdagen fordi det holder for mitt bruk. Skal jeg på tur lader jeg til 80%, 90%, eller 100% avhengig av hvor langt jeg skal. Det blir gjerne oppunder 10 ganger i året at jeg lader til 100%, og de andre 200 ladingene holder det med mindre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA