Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiltlesing igjen (sorry, not sorry)

Startet av Hjortefot, mandag 03. april 2023, klokken 16:41

« forrige - neste »

Hjortefot

Sitat fra: Mobileum på søndag 21. mai 2023, klokken 16:35Hva er forskjellen, og hva kan Tesla da gjøre?
Min Tesla KAN gjøre alt dette, muligens på en måte som omgår det juridiske språket på en teknikalitet, eller så har Tesla så mange patenter og advokater at det ikke er vits i å prøve seg. Vi er altså ikke i den situasjonen som vi var i for noen år siden, de Teslaer ikke kunne lese skilt på grunn av bruddet med Mobileye. Nå kan de lese skilt. Patentet er på en eller annen måte omgått allerede. Men kan måten de har kommet seg rundt problemet ha gitt oss andre problemer?
Model 3 LR - 2019

ronnynilsen

Sitat fra: Hjortefot på søndag 21. mai 2023, klokken 21:14
Sitat fra: Mobileum på søndag 21. mai 2023, klokken 16:35Hva er forskjellen, og hva kan Tesla da gjøre?
Min Tesla KAN gjøre alt dette, muligens på en måte som omgår det juridiske språket på en teknikalitet, eller så har Tesla så mange patenter og advokater at det ikke er vits i å prøve seg. Vi er altså ikke i den situasjonen som vi var i for noen år siden, de Teslaer ikke kunne lese skilt på grunn av bruddet med Mobileye. Nå kan de lese skilt. Patentet er på en eller annen måte omgått allerede. Men kan måten de har kommet seg rundt problemet ha gitt oss andre problemer?

Hele denne saken viser ganske tydelig hvorfor patensystemet ikke virker for programvare og er til hider for innovasjon og utvikling. Spesielt i USA er SW patenter horrible. Burdte ikke være mulig å ta patent på genereiske prinsipper (bilen bruker et kamera til å lese skilt) som hindrer andre fra å kunne lage sin egne implementasjoner av nettop det.

Mange av disse patentene er så genereiske og opplagte at de fleste her ville kunne funnet de på selv. Innen programvare burdet det bare vært beskyttelse på en implementasjon, ikke på ideen.

Så det er kjipt at bilene våre ikke fungerer bra nok til skilt lesing, men at Tesla ikke lar seg presse til å betale for tullepatenter kan være til det beste for hele samfunnet i det lange løp.
Tesla model Y LR 2022

Mobileum

Tesla må intensivere utviklingen, og da med hjelp av egne data. Jeg har en strekning som går fra 60 til 40 km/t. Der har skiltvarsling virket hele tiden, og endrer fartsskiltet på skjermen. Men den endrer ikke bilens innstilte hastighet. Så da kjører jeg i 60 km/t i en 40-sone.

Dette oppstår også i andre soner hvor farten skal senkes til 30-40 km/t over en kortere strekning (100-200 meter). 

Men: I månedsvis kan alt fungere riktig på denne strekningen.

Hvis man leser patentet, så er det oppdelt. En del er lesing av fartsskilt med kamera. Så er det: Prosessoren er programmert for å utføre detektering av trafikkskiltet og for å utføre en annen førerassistansefunksjon. . Hos meg er det dette som ofte fungerer dårlig.

Altså: Lesing av skilt fungerer delvis, reduksjon av hastighet under innstilt hastighet fungerer av og til, lesning og endring av hastighet på nye veier og motorveier fungere som oftest ikke, hastighetsendring på korte soner fungerer tilfeldig.

Konklusjon: ??

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

sjokomelk

Ikke-amerikanske skilter og fartsgrenser står nok ikke øverst på prioriteringslista hos Tesla. Mistenker det aller meste av ressurser går med til FSD-utviklingen nå. Og siden kodebasen derifra skal overta for dagens Autopilot, så tror jeg heller ikke at de vil sette mye ressurser på å gjøre ting med den gamle koden. Så får vi bare håpe at jo raskere de kommer videre med FSD-betaen, jo raskere vil innmaten i denne komme til oss i Europa også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hjortefot

#49
Sitat fra: Mobileum på mandag 22. mai 2023, klokken 13:22Konklusjon: ??
Som jeg skulle sagt det selv. Får se i 2024(?) med FSD i Europa? Litt bekymret for at FSD kløner ting til på lignende måte selv med amerikanske fartsgrenseskilt. Om de får til FSD omtrent halvparten så fort som Elon håper, så blir jo fartsgrense-rør fort et av de viktigste irritasjonsmomentene, så vi får vel kanskje bare krysse fingrene.

Om det kommer en kneblet og bakbundet FSD-versjon som direkte avløser Autopilot vet jeg ikke. De selger nye biler i Norge i dag med Enhanced Autopilot (30 kkr) eller Fremtidig selvkjørende funksjoner (60 kkr) (Uten MVA).
Model 3 LR - 2019

Mobileum

Sitat fra: sjokomelk på mandag 22. mai 2023, klokken 13:31Ikke-amerikanske skilter og fartsgrenser står nok ikke øverst på prioriteringslista hos Tesla. Mistenker det aller meste av ressurser går med til FSD-utviklingen nå. Og siden kodebasen derifra skal overta for dagens Autopilot, så tror jeg heller ikke at de vil sette mye ressurser på å gjøre ting med den gamle koden. Så får vi bare håpe at jo raskere de kommer videre med FSD-betaen, jo raskere vil innmaten i denne komme til oss i Europa også.

Fungerer ikke særlig godt i USA heller (kanskje bortsett fra California). Ref. Google-søk på "fsd wrong speed limits".



Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

ronnynilsen

Kjørte akuratt en strekning jeg kjører ofte, som er 60 sone. Kjørte den så sent som i går, og bilen sier helt alltid riktig at det er 60 der. Tydelig at både skilting og kartdata er korrekte.

I dag var det pga. veiarbeid merket med midlertidig 50 skilt der, og bilen leste og visualiserte riktig, og satte så fartsgrensen til 50 som den bør gjøre. Så bilen er i stand til å håndtere dette korrekt.

Men ofte går det galt av en eler annen grunn. Jeg skulle ønske at leste skilt hadde prioritet, da det er det som oftest er riktig, hjelper ikke at bilen ser et 80 skilt og så bruker kartdata til å sette 100....
Tesla model Y LR 2022

Alfa Bergen

For min del er det mest irriterende at bilen ikke forstår at den er i tunnel og alltid legger til grunn fartsgrensene i veiene over tunnelen. Dvs fra 100 km/t direkte til 30 km/t
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Mobileum

Én ting som kunne ha rettet mye var om Teslas navigasjon brukte veikategorier som er nasjonale. I Norge har vi riksveier inkl. Europaveier, fylkesveier, og kommunale veier. I tillegg har vi Hovedveinettet som i Norge er organisert langs 8 korridorer. Vi har også en forunderlighet som er kategorisert som henholdsvis motorvei og motortrafikkveier (!). Ikke enkelt for noen da flere av disse kategoriene også er knyttet til fartsgrenser. For eksempel en motorvei til 110, og en motortrafikkvei til 100.

Derfor har ofte nye motorveier som ikke er kategorisert i Teslas database en fartsgrense på 80 km/t til tross for at skiltene viser 110 km/t. Og enn annen merkelighet er at AP i Tesla ikke lar seg overstyre på noen strekninger, mens det på andre strekninger ikke er slike restriksjoner.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på mandag 22. mai 2023, klokken 20:36Og enn annen merkelighet er at AP i Tesla ikke lar seg overstyre på noen strekninger, mens det på andre strekninger ikke er slike restriksjoner.
Dette går jo på hvordan Tesla klassifiserer veiene. Alt som er klassifisert som motorvei får man overstyre fartsgrensen på.

Men de tilfellene hvor fartsgrensen endres fra 100 til 30 kunne vært unngått. Fartsgrensen går vel aldri ned med mere enn 20km/t om gangen, så endringer fra 80 til 30 eller 100 til 50 kan man trygt ignorere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Jeg kjører daglig på en 80 km/t-vei hvor jeg på deler av den kan regulere hastigheten høyere, men ikke på hele veien. Kan neppe kategoriseres som motorvei.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

kaistian

Sitat fra: Mobileum på mandag 22. mai 2023, klokken 20:36Én ting som kunne ha rettet mye var om Teslas navigasjon brukte veikategorier som er nasjonale.
Noe som hadde løst "alt" er om de bruke dataene fra Nasjonal vegdatabank (NVDB), disse er riktignok under en litt håpløs nasjonal lisens, Norsk lisens for offentlig data (NLOD).

Men prinsippet i lisensen er at man kan bruke dataene til det man vil så lenge man krediterer med «Inneholder data under norsk lisens for offentlige data (NLOD) tilgjengeliggjort av Statens vegvesen.»

Mobileum

Absolutt. De har også APIer https://api.vegdata.no som burde forenkle implementering. Men jeg er litt under 100 % sikker på at Tesla ikke vil bruke dette.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

sjokomelk

Sitat fra: Mobileum på mandag 22. mai 2023, klokken 21:13Jeg kjører daglig på en 80 km/t-vei hvor jeg på deler av den kan regulere hastigheten høyere, men ikke på hele veien. Kan neppe kategoriseres som motorvei.
Fysisk midtdeler ser ut til å være det som gjør det i mine øyne. Jeg får også lov til dette enkelte steder hvor veien er tegnet inn som to separate veier med kun trafikk i én retning. Gjerne noen få meter før/etter rundkjøringer før veien samler seg igjen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

Trafikkreglene er heldigvis de samme i hele EU, men nesten alle EU-land har nasjonale regler om fart på motorveier. Så dette må integreres. Nå kommer det krav om lesing av fartsskilt for alle nye biler som nå må få Intelligent Speed Assistant (ISA). Hvordan Tesla løser dette kan bli spennende?

En "artighet" fra 2020: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OpLAlE/teslaer-faar-endelig-skiltgjenkjenning
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA