Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruk av angrefrist

Startet av HolyDiver, søndag 02. april 2023, klokken 23:13

« forrige - neste »

HolyDiver

Hei,
Har M3 og bestilte ny MY før helga uten å få med meg at referral-programmet har startet igjen. Kunne kjøpt med Loyalty link i app, og fått 5000 credit.

Prinært ønsker jeg å få referralkode etterregistrert. Utfra hva jeg finner online , så er ikke dette lenger mulig.

Sekundært ønsker jeg å benytte 14 dagers angrerett ved netthandel, for så å bestille pånytt UTEN å miste depositum.

Jeg har lest salgsavtalen om angrerett fra Tesla, og det eneste jeg synes kommer tydelig fram der er at jeg kan angre når bilen tilgjengeliggjøres for meg eller opp til 14 dager etter levering minus kostnad for bruksslitasje. Dette virker utrolig firkanta, også for Tesla ...

Grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å stresse med dette, er at min M3 mangler AP og for 5500 credits kan jeg få det gjennom referral-programmet. Å kjøpe AP for 30.000+ kr er helt uaktuelt.

Noen som har gode råd hva jeg kan gjøre?


RJK

Alle Teslaer leveres med AP som standard. Det du ikke får med, er EAP (Enhanced AP) eller FSD (Full Self Driving "en gang i fremtiden"), og det er ganske stor enighet blant Tesla-eiere i Norge, at nesten intet av det du får i EAP, er verdt prisen.

Du får "Navigate on Autopilot" som for min del høres kjekt ut, men det er visstnok store begrensninger på den i Norge. Du får "Summon", men ikke "Smart Summon", som i realiteten betyr at du mer eller mindre bare kan trille bilen frem og tilbake i en relativt rett linje fra appen. Altså ikke mulighet for at bilen kjører fra garasjen og ut foran inngangsdøra di.

For noen er dette veldig kjekt likevel, spesielt om du stadig føler at parkeringsplassene blir for trang for folk parkerer dårlig rundt deg eller du generelt har for liten plass for en moderne bil, siden norm for parkeringsplasser ikke har utviklet seg med stadig bredere biler. Men for mange blir det en jippo de ikke har bruk for, annet enn å flashe med at man har muligheten.

Du må derfor lese deg opp på hva forskjellene mellom AP og EAP, for å se om du i det hele tatt får noe merverdi av EAP, nok til at det er verdt det, for deg.

Ladekreditt eller kreditt til å kjøpe stuff til lavere pris er selvsagt en greie, men spørsmålet er om det er verdt så mye i reelle kroner at det er verdt bryderiet og det å havne lengre bak i køen.

Dog, angrerettsloven er utformet slik at Tesla har en egentlig dårlig sak når de mener at du må ta i mot bilen før du kan angre deg. En av intensjonene med loven er nettopp at du skal kunne angre deg også i perioden leverandøren bruker på å gjøre varen tilgjengelig for deg.

Dermed har de i realiteten ingen grunn til å holde tilbake depositumet med mindre du kjøper som firmakunde og ikke som ren forbruker.

Og Tesla vet og at de risikerer å tape mer enn gebyret om du tar ut bilen, kjører den litt for å teste, og så angrer deg innen både tid og km-grensen de har satt.

Det er og noe du kan bruke til din fordel, for å få de mer på gli, for de ønsker selvsagt ikke det tapet dette utgjør.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

k1

Konstruerer vi et problem her? Med det mener jeg at man tar for gitt at Tesla vil krangle?

Prøv å bruke angreretten først før det lages til et problem.
Bare husk å bruke ordet angrerett og ikke kansellering e.l.

Jeg brukte den selv før utlevering av bil for 1 mnd siden og det var problemfritt. Pengene tilbake på konto ca 1-2 uker etterpå.

HolyDiver

Sitat fra: RJK på mandag 03. april 2023, klokken 03:04Alle Teslaer leveres med AP som standard.

I 2019 kunne man bestille model 3 uten AP i en kort periode. Er nok en slik bil jeg kjøpte - dessverre.

HolyDiver

Til info, Tesla var serviceorientert og kansellerte ordre, refunderte depositum og jeg fikk legge inn ny bestilling med bruk av lojalitetslenke over telefon.

RJK

Sitat fra: HolyDiver på mandag 03. april 2023, klokken 10:47
Sitat fra: RJK på mandag 03. april 2023, klokken 03:04Alle Teslaer leveres med AP som standard.

I 2019 kunne man bestille model 3 uten AP i en kort periode. Er nok en slik bil jeg kjøpte - dessverre.
Tok utgangspunkt i den bilen du bestilte. Men om tanken var å bruke poeng for å kjøpe AP til den gamle. så er jo det straks noe annet.

Men bra det løste seg, ref siste innlegg.

 :+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA