Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Ioniq 2020-> godt kjøp?

Startet av Jarv!s, fredag 31. mars 2023, klokken 09:01

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei,
Skal ha meg en pendler bil, og har lenge vurdert en Ioniq.
Jeg har pendlerveie på rundt 55km hver vei, totalt rundt 110km hver dag. Det vil også være noen dager jeg må kjøre litt ekstra utenom den vanlige pendlerruta.

Jeg lurer på om Hyundai ioniq 2020--> fortsatt er godt kjøp?
Fulgt med på finn, og ser det varierer veldig i pris. Ville du/dere vurdert en ioniq som bil 2 eller ville du valgt noe annet i denne prisklassen?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Zimon

Ioniq 1 og 2 versjon er gode biler. Har selv første versjon og veldig fornøyd. Såfremt ikke batteri blitt herpa pga kun hurtigladinger hele tiden etc så har man rekkevidde på ca maks 240 på sommer og 160+ på vinter, avhengig av hvor kaldt det er, snø/slaps/regn, motvind etc. Stort sett 180-210 på vinterstid her etter min erfaring, kun på de verste dagene. Versjon 2 har større batteri, men også litt tyngre og litt sterke motor etc, så man får endel lengre rekkevidde når starter med 100% batteri enn versjon 1 Ioniq, men det er ikke 100% av de 10kWh man har ekstra, men vil nok si 80-90% av de 10kWh'ene tenker, men har ingen egen erfaring og ikke lest erfaringer. For bilen er stort sett den samme, bare annet batteri type, større batter og litt større motor, eller er det meste facelist. Men Versjon 2 har dårliger hurtiglading hastigheter enn versjon 1, så versjon 1 lader fortere på hurtigladere, men for pendler bil og en og annen lengre tur så har nok ikke det så mye å si.

Så ioniq v1 og v2 vil nok gjøre jobben mer enn godt nok som pendlerbil og mer til.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Jarv!s

Takker for svar :) Driver og titter, så kan fort hende det blir en Ioniq 2020--> da jeg ikke vil lade andre steder enn hjemme.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Model Y

#3
Har en IONIQ 38kWh fra 2022.
Vi har den som bil nr. 1!

Har vært en utrolig bra bil for vår del så langt.
Den er ekstremt effektiv, vi oppnår nærmere 350km rekkevidde på sommerturene, selv med oppgitt 311km.

Om vinteren varierer det med hvor kaldt det er, og hvor varmt du vil ha det inni bilen, og selvsagt hvor høye hastigheter du kjører i.
Men bilen har varmepumpe, så det gir effektiv oppvarming.

Jeg vil anta et absolutt minimum på 250km om vinteren, men vi får typisk nærmere 270km. Det blir lavere hvis man kjører mange småturer og forvarmer hver gang osv.

Jeg kan egentlig ikke se at det finnes mange alternativer til denne under 300k som gir såpass mye funksjon for pengene.

Vi har Premium-modellen, og jeg vil anbefale at du ser etter den. Her er det varme og kjøling i setene også, og subwoofer etc.
Adaptiv cruisecontrol og lane assist osv er faktisk veldig bra. På pendling her holder jeg bare i rattet, så gjør bilen resten. Den justerer seg rolig og fint og ligger midt i kjørefeltet hele veien.

Ved full stopp og kø, så trenger du ikke en gang å holde i rattet under 10-12km/t, da kjører den helt selv.

Sammenligningene jeg har gjort mellom IONIQ, Volvo, Tesla, VW og flere tilsier at akkurat der er faktisk Hyundai veldig langt foran konkurrentene. Ryggekamera og parkeringssensorer er nøyaktige, og gjør det enkelt å få oversikt bakover, selv med skrå og skitten bakrute.

Og ikke minst - bilen har knapper til ALT!
Ingenting må justeres på touch-skjermen, akkurat det er noe jeg verdsetter høyt. Touchknappene på klima trenger jeg heldigvis sjeldent å bruke, da jeg setter den på Auto.

Knappene på rattet funker veldig bra, ikke sånn touch-tull som VW nå har på ID-modellene.

Lang post her, men jeg ville bare understreke at dette faktisk er et bra valg. Bilen er gjennomtenkt bygget og bra.
Det er ingen Audi/BMW/Mercedes, men så er der jo 1/3 av prisen.
Alt i alt helt fantastisk mye for pengene.

Prøvekjør den og kjenn litt på det. Jeg tror du vil bli positivt overrasket.

(Edit: Vi har sett oss nødt til å selge vår, men det er på ingen måte enkelt å skille oss fra denne bilen).

Jarv!s

Tusen takk for svar! :D Titter på finn daglig, så håper jeg lander et kjøp snart :P
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

RJK

"Glemt" perle...! (ikke her inne ihvertfall).

https://www.tv2.no/broom/dette-er-en-glemt-godbit-pa-bruktmarkedet/15652052/

I reportasjen klarer han først å si det er frunk på denne. Men nevner intet om ladehastighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA