Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe R5 fra Tesla eller tredjepart

Startet av trulsdd, onsdag 29. mars 2023, klokken 01:22

« forrige - neste »

trulsdd

Hei!

Har en TMY RWM til bestilling. Det er vår første bil. Den vil primært brukes rundt i Stavanger, men også kjøring på vinterstid til hytte i Åseral. På grunn av kjøring i fjellet på vinterstid har jeg lagt inn bestilling på piggdekk, men etterhvert som jeg leser på forumet og hvor mye disse dekkene bråker har tvilen begynt å melde seg. Piggdekkene er helt ubrukelige i Stavanger, det er kun på de 5-6 kjøreturene på vinterstid at de kommer til sin rett - og da vurderer jeg å heller kjøpe kjetting som kan monteres ved behov.

Jeg er ikke noen bil-fyr, men har forsøkt å lese meg opp på dette med dekk, felger og dimensjoner. Noen tester, en del forumposter og noen timer senere har jeg tvilt meg frem til at Nokian R5 eller Continental VikingContact 7 passer meg best.

Mine ønsker til dekk er (i prioritert rekkefølge):
1. Best mulig sikkerhet
2. Minst mulig støy
3. Best mulig rekkevidde

Hvordan de ser ut, og om det er 18", 19", 20" eller 21" er revnende likegyldig.

Mine spørsmål til dere kloke på forumet er:
1. Er det mulig å kjøpe R5 eller Continental VC 7 direkte fra en dekkprodusent rimeligere enn fra Tesla?
2. Tesla leverer med felg og dekk - er det vanlig å få dette fra dekkprodusent, eller må jeg gjøre litt due diligence der?
3. Hvordan er det med disse sensorene - kan 3. partsleverendører også levere med sensorer, eller bør jeg bestille fra Tesla?
4. Er det andre dekk jeg heller burde vurdere?

På forhånd takk for alle gode svar!

olavxxx

Hei,

R5 kan jeg vouche for. Kjøper du dekk selv ville jeg sett på CVC7 eller R5 (evt michelin). Men de er gode dekk, så da ville jeg gått for den som gav best deal i den dimmensjonen du vil ha.

Så er det en ting: Dekk får du med og uten lyddemping inni, de som kommer med bilen er med lyddemping inni.
På ettermarkedet er det ofte slik at de selges med og uten lyddemping, til litt annen pris.

Essensen jeg ville tenkt på:
Synes du de orgininale hjulene er "kule nok"? Hvis så, er det nok lite å spare på å gå på tredjeparethjul.
Skal du ha originalhjul kan du også sjekke finn.

TPMS: kjøper du tredjeparthjul så kan du kjøpe med TPMS, det er ofte ca 800kr/stk for originale TPMS.
Kjøper du brukte hjul, så må du passe på at det er den nye typen TPMS for Tesla Model Y, at du ikke får "gammel type TPMS" til for eksempel model 3.  Dekkforhandlerne skaffer deg nok riktig TPMS.

Kjøper du tredjeparthjul så må du jo tenke litt på dimmensjoner, størrelser, dekkbredde osv.

Kjøper du tredjepart, ville jeg sjekket at man får bra utfylling i hjulbuer og personlig ville jeg tatt square oppsett for å få bilen en anelse overstyrt. Men kommer du fra Toyota og ikke liker overstyrt bil, så er staggered kanskje bedre for deg (bredere bak=>understyring).

trulsdd

Tusen takk for godt og utfyllende svar!

Så lite peiling som jeg har på dette (får jo det bare bekrefta av svaret ditt :P) så går jeg for vinterdekk via Tesla, men jeg kjører på med piggfritt i stedet for piggdekk som opprinnelig var planen.

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA