Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

El bil nr 2. 50-80k

Startet av Nypåelbil, tirsdag 28. mars 2023, klokken 21:00

« forrige - neste »

Nypåelbil

Hei dere!
Etter flott hjelp her flere ganger, prøver jeg lykken på ny!

Denne gangen til en elbil nr to pris mellom 50-80 tusen.
Den vil bli brukt til små kjøring 40km daglig.

Ønsker også en plass til barnesete. Har sett litt på leaf.  Noen gode forslag fra dere med kunnskap om dette?

Gjerne send linker, kan være andre merker også. Vet budsjettet er lite, men blir ikke hovedbil kun jobb pendling og henting i barnehage med korte avstander.

Elektro12

Har Leaf 2015 24 kw til det bruket selv. Fungerer helt nydelig, romslig og lettkjørt, aldri feil på den.

Rosstopher

Har selv en 2016 Kia Soul til det bruket. Romslig og velutstyrt (bortsett fra lite bagasjerom). Den viser ca. 100 km rekkevidde nå om vinteren. Plass til meg som er 1,90 med bakovervendt barnesete bak.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trekkoppbil

En gammel Leaf kan passe bra til den bruken.

Det jeg synes er viktig med bruktbil, er at batteriet ikke er aller værst, da tilstanden på batteriet kan variere mye etter hvordan bilen er holdt. Det første man kan se på, er antall kapasitetsbarer. Så kan man gjerne lese av State of Health med Leaf spy, og det bese kan være å fullade batteriet og lese av hvor mange kwt man da har, med f.eks Leaf Spy Pro.
Det er nyttig å forstå Battery aging model:
https://www.electricvehiclewiki.com/battery-capacity-loss/
Det har vært utviklng med litt forskjellige batterier opp gjennom åra.

Eldre biler kan ha antydning til rust. Det kan være greit å ha en bil som er holdt tørr og rein. Bra dekk, kan være en fordel.

2011- og 2012 har vannbåren varme med uisolerte slanger. Batteriene tålte ikke så høye temperaturer. Men jeg har mistanke om at pionerene som kjøpte bilene nye i Norge, behandla batteriene skånsomt. De 2 eldste årgangene var nok litt påkosta, og i dag kan de ha høy vrakverdi, da det er høy etterpørsel etter enkelte deler.
2013 Leaf kom med 100 endringer, og et utvalg av tilleggsutstyr som skinnseter, luft-luftvarmepumpe, arroundview, 6kw likeretter, og Bose-anlegg.

Jeg har inntrykk av at de fleste eldre Leaf som er annonsert på Finn, er annonsert som  helt anndre årsmodeller, enn de burde. Det gjelder nok de fleste Leafer som er kjøpt nye i Norge, mens for USA-Leafer kan man lese årgangen ut fra 10. tegn i vin.

Model Y

Du kan få tak i en relativt ny e-UP! til den prisen.
Det er ikke mye å skryte av i den bilen, men det er mye bruksbil for pengene.
Vår 8 år gamle hadde null rust i karosseri, og nesten ingenting på understell. Full rekkevidde og ingen feil. 80k kilometer da vi solgte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA