Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Trine2 på lørdag 08. oktober 2016, klokken 17:59
Finnes målere som kan monteres på 6. amp motorvarmeruttak, slik at hver plass betaler for deres egen bruk. Vaktmester/styreformann/ildsjel kan lese av målerene en gang i kvartalet eller halvåret.

Dette tror jeg kan være en løsning her hos oss - så kan de fleste saktelade. Om det skulle være skrikende behov så kan vi sette opp ladepunkt for hurtiglading.

Finnes sikkert målere men det mye kostnader til målere, innstallering og timelønn til de som skal administrere dette. Bedre å la de som trenger å lade betale 2-300 kr i mnd som er ca det det koster.
For øvrig er det ikke tilrådelig å slippe folk til på en kurs som ikke tåler mer enn 6 A, da det er bilen og laderen som bestemmer hva som trekkes av strøm og standard er 10 A.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TB

Sitat fra: Trine2 på lørdag 08. oktober 2016, klokken 17:59
Finnes målere som kan monteres på 6. amp motorvarmeruttak, slik at hver plass betaler for deres egen bruk. Vaktmester/styreformann/ildsjel kan lese av målerene en gang i kvartalet eller halvåret.

Dette tror jeg kan være en løsning her hos oss - så kan de fleste saktelade. Om det skulle være skrikende behov så kan vi sette opp ladepunkt for hurtiglading.
Det er mulig å montere kWh måler i stolper for motorvarmer, men det er neppe ein god løysing, for mange ulemper til å forsvare prisen med montering. Dvs, prisforskjell for ein god permanent løysing, som gir mange fordeler blir for liten.

Eksempel på ulemper, finnes nok fleire og...:
- Motorvarmeruttak er normalt dimensjonert med 5-600 W pr uttak. Dvs, ca 2,5 A, her skal du trekke 6A.
- 16A 3 fas kurs med 5 motorvarmerstolper med to uttak vil dermed kunne levere til maks 3 biler, pluss 3-4 som bruker motorvarmer, ved perfekt fasefordeling.
- Ca halvparten av kontantene i stolpene kan faktisk brukes, men alle stolpene må ha to kWh målere.
- Det er normalt felles sikring og JF i stolpe, for to eller fire uttak.
- Må ha plass til både kWh måler, og eigen 6A sikring = trangt = tar tid å montere.
- Det er samme nøkkel til alle stolper. "Tjuveri" av strøm kan skape konflikt.
- Det er normalt 2 kontakter pr stolpe. Ved å plugge inn feil vil det gi feil måling, og konflikt.
- Avlesing er manuelt, og blir dermed ikkje utført så ofte. Dermed kan det bli spørsmål om avlesing faktisk er rett.
- Motorvarmerstolper gir normalt ingen avlasting for den tunge "boksen" som ladekabler her.
  (Kan montere egen "hylle" eller kurv, men gir ekstra kostnader ...)
- Mange stolper er ikkje mulig å låse når ladekabel står inne. Støpsel på motorvarmer kabel er gjerne mindre / kortere.
- Slitasje på kontakter som stadig skal settes inn/ut.
- 12 timer lading gir maks 16 kWh brutto.
- Bileier som av og til kommer sent hjem, og skal tidlig ut vil bare rekke å lade rundt 8 kWh. På de minste biler betyr dette gjerne at bilen ikke kan brukes dagen etterpå.
- Bileier som enkelte ganger trenger å lade mer / raskere vil være mer aktuelt som det kommer biler med større batteri, 30, 40, 60 kWh batteri er snart.

Bør sterkt vurdere en permanent, bedre løsning.

http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/1-fase-kwh-m%C3%A5lere/237/1
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trine2

Takk for svar. Jeg er på jakt etter løsninger og ikke argumenter for å velge noe annet.

Poenget er denne investeringen skal være billig, så får dyrere løsninger presse seg frem etterhvert.

Når det gjelder folk som trenger mer strøm enn 6 amp. så får de lade nede på bensinstasjonen. Jeg vil tro 6 amp holder for de fleste til daglig småkjøring.

Mulig anlegget er underdimensjonert om ALLE skal lade på en gang. Men nå snakker vi vel en til tre el-biler av gangen.

Jeg vil tro/håpe det finnes små enkle målere man kan sette i eksisterende stikkontakter. Vi er ikke plaget med/av kjeltringstreker så dette vil nok fungere til en viss grad.


Griffel

Med sikringer som begrenser til 6A er vel andre løsninger vel så greie.

Oppgjør basert på kjørelengde oppgitt til forsikringsselskap f.eks. 0,2kr/km
eller
Rundsum basert på gjennomsnittstbehov 13000km/år f.eks. 2600kr/år
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trine2

Synes avlesning av km er en god og ikke minst billig løsning. Man kan ha en til to avlesninger i året. Det er ikke så mange bilene og administrere, så dette bør gå greit.

Problemet blir for ladbare hybrider, men et alternativ kan være å betale etter størrelsen på batteriet om de vil være med i ordningen. 8 Kw batteri a kr. 1,5  skulle bli kr. 4380,- pr. år. Synes man ikke dette er et bra alternativ kan man gå bort fra lademuligheter og fastplass, alternativt installere måler for egen regning. Selv høres det noe drøyt ut så man kan vurdere å ta betalt for fem dagers uke istedet for alle 7 dagene.

Det er mulig eksisterende motorvarmeruttak må forbedres, men dette vil vel være en liten kostnad som veier opp for dyre ladepunktsløsninger og abonnementsordninger.

Jeg ser ikke på tjuveri av strøm som noe problem hos oss. Det er heller ikke noe problem med oppheng for ladeklossene.

6 amp skulle vel holde for de fleste siden man normalt står parkert minst ti timer før de brukes morgenen etter. For dem dette ikke holder for så kan de velge å hurtiglade litt på offentlige plasser. Vi kan jo også sette opp en hurtiglader med betalingsløsning, men en slik stasjon ligger rett bort i gaten og ser det som unødvendig.

Jeg ser absolutt fordeler ved å være tilsluttet strøm kontinuerlig fremfor å kun ha ladestasjoner.

Rio

Trine2:
Man får bittesmå kWh-målere for en billig penge. De ser ca slik ut, men spør elektrikeren:



I tillegg så er det neppe alle bilene som har motorvarmer, eller alle stolpene som har en elbil, så:

1) Sett av noen få stolper hvor dere fjerner 2 x 6 A, og erstatter med en enkel 10 A automatsikring og en kWh-teller. En til hver elbil, med en nabo uten motorvarmer. Koster svært lite. Dersom kursen tåler det, kan dere ha en 16 A CEE industrikontakt, så folk kan lade med 16 A.

2) Behold resten av stolpene med motorvarmere - koster ikke noe.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Arha

Løsningen med 6A kurser tror jeg ikke er noe å satse på.  For at dette skal virke må alle elbileierne kjøpe ny ladekabel som kan stilles på 6A, da er det bedre å bruke pengene på nye kurser og faste ladestasjoner. 
Når det gjelder betaling er det enkleste en fast månedspris på 2-300 kroner uansett batteristørrelse, årlig kjørelengde er ikke avhengig av størrelse på batteriet.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Griffel

Sitat fra: Trine2 på mandag 10. oktober 2016, klokken 18:43
Problemet blir for ladbare hybrider, men et alternativ kan være å betale etter størrelsen på batteriet om de vil være med i ordningen. 8 Kw batteri a kr. 1,5  skulle bli kr. 4380,- pr. år.
Det var jo ganske drøy pris tilsvarende noe slik som 22000km/år på strøm.
Jeg ville jo tro at en ladbar hybrid ville ha færre km på strøm enn en gjennomsnittlig elbil. En bør vel heller tenke 90% strøm og 10% bensin/dielsel for eksempel.
20-30øre/km i strøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Sitat fra: Trine2 på mandag 10. oktober 2016, klokken 11:15
Takk for svar. Jeg er på jakt etter løsninger og ikke argumenter for å velge noe annet.

Poenget er denne investeringen skal være billig, så får dyrere løsninger presse seg frem etterhvert.

Når det gjelder folk som trenger mer strøm enn 6 amp. så får de lade nede på bensinstasjonen. Jeg vil tro 6 amp holder for de fleste til daglig småkjøring.

Mulig anlegget er underdimensjonert om ALLE skal lade på en gang. Men nå snakker vi vel en til tre el-biler av gangen.

Jeg vil tro/håpe det finnes små enkle målere man kan sette i eksisterende stikkontakter. Vi er ikke plaget med/av kjeltringstreker så dette vil nok fungere til en viss grad.
Ser absolutt at du vil ha ein løysing, med liten investering. Bur sjølv i burettslag med likande problemstilling. Der er fast pris satt til 200 kr pr mnd for elbil og 125 kr pr mnd for hybrid.

Plasser er fordelt slik at maks ein el / hybrid er på samme kurs. Problemet no er at det er ikkje nok ledige kurser, det er 11 ladbare biler totalt sett. Dvs, ein permanent løysing må på plass.

Å montere lokale kWh målere blir dermed ein kortvarig løysing, som berre vil "løyse" problemet på svært kort sikt. Ergo, legg heller opp til ein midlertidig løysing, der det blir understreka dette er midlertidig.

Ved å sette opp ladebokser med lastbalansering vil det være mange fordeler:
- Enkelte modeller støttar å bruke ein felles kabel, som blir kobla frå boks til boks. Dvs, enkelt å utvide.
- Har ofte innebygd jordfeilbryter og kWh måler.
- Automatisk fordeling av forbruk etter faktisk belastning.
- System for tilgang og oversikt over faktisk forbruk.
- Type 2 kontakt gjer at alle biler kan lade med ein rimelig kabel.
- Type 2 kontakt er meir slitesterk, robust enn schuko.
- Om det blir innført effekt tariff på nettleige vil det være mulig å "glatte ut" toppane, som faktisk vil spare kostnader kontra ein enklere løysing, der alle kobler til på samme tid.
- Brukere som lader på tider der belastning er mindre kan få raskere lading = betre unytte faktisk kapsistet.

Når det gjeld enkle målere som blir plugga inn i stikkontakt, har testa litt - og fant ut:
- Motorvarmerbokser er ofte for små / trange til at det er plass.
- Er ofte ikkje laga for bruk utendørs.
- Måler ikkje spesielt nøyaktig (20-25 % forskjell på tre stk av samme modell..)
- Enkle å nullstille, enten med knapp på boksen, om batteri går tomt (som det gjer når det blir kaldt) - eller pga. dei sluttar å fungere..

Dvs, bruk i staden tid og ressursar på den permanent løysning, når tida er inne/ det er mange nok bilar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Trine2 på mandag 10. oktober 2016, klokken 18:43
6 amp skulle vel holde for de fleste siden man normalt står parkert minst ti timer før de brukes morgenen etter. For dem dette ikke holder for så kan de velge å hurtiglade litt på offentlige plasser. Vi kan jo også sette opp en hurtiglader med betalingsløsning, men en slik stasjon ligger rett bort i gaten og ser det som unødvendig.

Jeg ser absolutt fordeler ved å være tilsluttet strøm kontinuerlig fremfor å kun ha ladestasjoner.
Skal "folk flest" gidde å bruke elektrisk bil må det være enkelt. Å måtte flytte bilen "rundt om kring" er for spesielt interesserte - så strøm på den normale p-plass er heilt nødvendig.

At burettslaget skal sette opp hurtiglader med betalingsløsning vil neppe svare seg. Kostnaden for å administrere / kreve inn betalingen vil nok overstige inntektene og ekte hurtiglader (50 kWh) har stor investering.

Bruk heller pengane på faktiske plasser. Er ingen praktisk forskjell på å bygge eit nytt p-hus / garasje. Den som vil leige plass betaler ein sum pr. mnd for å stå i det nye huset. Det må gjerne lånes ein sum, som må betales ned over 10-15-25 år.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rio

TB: Du kan være sikker på at innen 5 år er dagens løsninger både antikviteter og ekstremt dyre sammenlignet med det som finnes når det blir masseprodusert.

Per i dag var det snakk om noe få elbiler. Da kan hun ta dobbelt antall, og lage en løsning basert på eksisterende stolper dersom det er mulig (hvilket det trolig er). Det er veldig få som trenger mer enn 10 A (16 A), og de fleste doble motorvarmerstolpene står tomme, og kan bruke til en elbil.

Jeg jobber med teknologi, men la oss ikke lage så dyre løsninger når det enkle faktisk vil fungere i lang tid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Sitat fra: Rio på mandag 10. oktober 2016, klokken 20:58
TB: Du kan være sikker på at innen 5 år er dagens løsninger både antikviteter og ekstremt dyre sammenlignet med det som finnes når det blir masseprodusert.

Per i dag var det snakk om noe få elbiler. Da kan hun ta dobbelt antall, og lage en løsning basert på eksisterende stolper dersom det er mulig (hvilket det trolig er). Det er veldig få som trenger mer enn 10 A (16 A), og de fleste doble motorvarmerstolpene står tomme, og kan bruke til en elbil.

Jeg jobber med teknologi, men la oss ikke lage så dyre løsninger når det enkle faktisk vil fungere i lang tid.
Du har heilt rett, dette er eit dilemma.

Av eigen erfaring er mitt poeng å ikkje lage det for avansert. Her eg bur har det vore vurdert mange ulike løysingar frå den første elbil dukka opp i 2012. Idag er det 11 bilar og ein meir permanent løysning må på plass. Men, det er klart - å vente litt til, så blir det nok større utvalg, og lågare pris på materiellet. Men, for dei som har kjøpt eller vurderer å kjøpe bil hjelp ikkje dette - dei treng strømmen "idag".

Den erfaring eg har er at det går fint så lenge elbiler er fordelt utover, samt bruk av motorvarmer blir styrt med ur. Dermed er normalt lading ferdig til motorvarmer slår seg på.
Om det ikkje blir brukt ur (t.d. pga. motorvarmer boksen er for liten..) og det er "mange nok" brukere av motorvarmer vil det bli knapt på vinterstid. Kjedelig både for brukere av motorvarmer og ladbar bil om sikringen går.

Så lenge som det er snakk om få biler - og det er lite bruk av motorvarmer - bruk gjerne dagens plasser / anlegg. For å sleppe å montere kWh måler, bruk fast pris. Forbruket er normalt så lite det vil ta lang tid å tjene inn kWh måler.

Om ein del år, når antall er bilar har auka, utvalget av utstyr har auka og prisen gått ned kan investering bli gjort.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rio

Enig i det.

Det vil være steder hvor man har mange elbiler (og dårlig tilførsel) at man må ha lastbalansering nå, men når det er snakk om 3-4 elbiler, så går det nok greit de fleste stedene. Når det er flere som kjøper elbil vil det også være mer støtte for å investere i et bedre system.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ingeniøren

#119
Sitat fra: Arha på mandag 10. oktober 2016, klokken 19:25
Løsningen med 6A kurser tror jeg ikke er noe å satse på.  For at dette skal virke må alle elbileierne kjøpe ny ladekabel som kan stilles på 6A, da er det bedre å bruke pengene på nye kurser og faste ladestasjoner. 
Når det gjelder betaling er det enkleste en fast månedspris på 2-300 kroner uansett batteristørrelse, årlig kjørelengde er ikke avhengig av størrelse på batteriet.

Enig. Min bil (BMW i3) vil ikke lade en gang når jeg setter ladeboksen på 6A uten at jeg mekker på innstillinger i bilen.

Forslår at dere oppgrader anlegget til 16 A kurser, i alle fall for de som har el/hybrid, setter en målet på strøm inn i garasjen og fordeler kostnader etter en nøkkel dere blir enige om mellom de som bare har motorvarmer, hybrid og elbil. Og når det gjelder strøm og motorvarmer så trekker en slik med kupevarmer ca 1kWh. Det blir 24kWh i døgnet det - minst det dobbelte av hva du vil bruke på å lade din bil hvis du lader daglig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA