Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

Krantz

I vårt borettslag skal vi etablere et par ladeplasser for elbil.

Det er sikringsskap noen få meter fra mulige ladeplasser. Skapet har 400V fordeling med TN-nett. Hovedsikringen i skapet er 25A med 4x10mm2 kabel. Det er i dag 4 underkurser i skapet på 16A hver som går til bodbelysning (antatt maksbruk på ca 25%).

Jeg antar vi kan bytte til 10A sikringer på underkursene og dermed ha 35A til overs som går til 2 stk. nye 16A-kurser for to ladeplasser med industrikontakt. Da kan vi også gjenbruke to av 16A sikringene m/jordfeilautomat.

Høres dette ut som en grei plan?

KjellG

Det enkleste er bare å sette opp to nye 16A kontakter tilknyttet to av dagens sikringer.

Marius Engel


Sitat fra: KjellG på fredag 26. september 2014, klokken 09:31
For å utdype: energimåleren kan ikke lenger være den billige(?) slavetelleren, men en dyr(?) AMS-teller dersom hver enkelt skal betale. Videre kan det være aktuelt at ladingen styres slik at den skjer når strømmen er mindre dyr.

Minusmåler kan benyttes. Det er hovedabonnementet man regner ut strømprisen fra.
Men det vil bli slik at man ikke kan skille mellom dyr dagstrøm og billig nattstrøm på minusmålerne, med mindre man bruker noen litt mer avananserte minusmålere.

Olatho

Da har vi kommet opp med et foreløpig sett med retningslinjer for elbil-lading hos oss.

De punktene som var viktig å få med var at vi IKKE ønsket at folk skulle styre på egenhånd og leie inn elektrikere i hytt og pine til å gjøre ting.
Vi har også ganske begrenset med strøm inn i garasjen, så vi ønsket en løsning som skalerer uten å måtte ta en kjempe-investering allerede ved de første elbilene.
Videre var det et poeng å ikke "skremme" eller helle bensin på bålet til eventuelle "haters", så vi måtte komme opp med et retningslinjer som er bombesikre, så ikke det blir masse bråk på generalforsamlingene i årevis framover.

Ettersom alle plassene er eid direkte av beboerne, får vi ikke støtte fra Oslo kommune til å etablere ladeplasser.  Vi mente derfor det var riktig at kostnaden ved installasjon dekkes av bileier (det er mulighet for lading på offentlige plasser på gata ikke langt unna). 

Legger ved hele utkastet til retningslinjer her.  Det vil bli tatt inn i husordensreglene ved generalforsamling til våren - med eventuelle endringsforslag som kommer inn innen den tid.

Håper det kan være til inspirasjon eller informasjon for andre borettslag.  Det viktigste er at man har noen retningslinjer å forholde seg til, og jeg tror det er lurt for styret å være "føre var", så ikke det er masse spørsmål som må besvares idet de første elbilene banker på garasjeporten.

Retningslinjer for lading av elbiler


  • Elbiler og lignende kjøretøy skal kun lades fra godkjent ladestasjon. 


    • Ladestasjon skal være godkjent for bruk til lading av elbil, og skal benytte seg av såkalt Mode 3 lading med Type 2 plugg.  Dette er den Europeiske standarden for ladestasjoner til elbil, og kan benyttes av alle nyere elbiler.

    • I tilfelle en slik ladestasjon av tekniske årsaker ikke kan brukes, skal alternativ lademetode godkjennes av styret.  Vanlige husholdningskontakter ("schuko") skal under ingen omstendighet benyttes til lading av elbiler eller lignende.
  • Installasjon av ladestasjon skal bestilles gjennom styret
    • For å sikre at installasjon og bruk av ladestasjon ikke utgjør noen risiko skal forespørsel om installasjon av ladestasjon gjøres til styret.  Styret vil gjennom sertifisert elektroinstallatør besørge installasjon av ladestasjon som tilfredsstiller kravene, og som er utstyrt med elektronikk som forhindrer overbelastning.
  • Kostnader ved installasjon av ladestasjon dekkes av den enkelte plass-eier. 

    • Borettslaget vil viderefakturere de faktiske kostnadene ved installasjonen.
  • Kostnader til strøm og vedlikehold dekkes av den den enkelte plass-eier gjennom et fast, månedlig beløp.

    • For å begrense administrasjon og installasjonskostnadene vil hver plass som er utstyrt med ladestasjon også knyttes til et "abonnement" og faktureres et fast beløp hver måned.  Beløpet er ment å dekke et gjennomsnittlig forbruk av strøm, samt eventuelle vedlikeholdskostnader. 
    • Beløpet fastsettes av generalforsamlingen i forbindelse med behandling av budsjettet, og skal i størst mulig grad gjenspeile de faktiske kostnadene til borettslaget i forbindelse med lading.
  • Eventuelle feil på ladeutstyr skal meldes styret så raskt som mulig.

    • Borettslaget vil besørge reparasjon eller utskifting av ladeutstyret dersom dette er nødvendig. Eventuelle skader forårsaket av plass-eier eller andre han har gitt bruksrett for parkeringsplassen vil måtte dekkes av den enkelte.
  • Dersom man ikke lenger ønsker å benytte ladestasjonen, f.eks. fordi man skal flytte, eller om man ikke lenger har behov for den, skal ladestasjonen frakobles på en sikker måte. 

    • Selve ladestasjonen og ferdig lagt kabling og installasjoner gjort i felles fordelerskap mm. skal forbli fysisk montert, men skal frakobles elnettet på forsvarlig vis så de ikke lenger er strømførende.

    • Borettslaget vil med jevne mellomrom kontrollere at et oppsagt abonnement ikke igangsettes eller brukes uten ny godkjennelse.

rsa

Håpløst forslag til retningslinjer synes jeg. Hva er egentlig vitsen med å kreve "godkjent ladestasjon" og i tillegg kreve at den skal ha type 2 plugg? De fleste el-biler som selges i dag må ha hjemmelader med Type 1 plugg (Leaf, Soul og Trillingene), eller benytte vanlig stikkontakt. Sjekk www.salto.no på nett for eksempel. Alle el-biler kommer med en kabel for vanlig stikkontakt, og om man ikke har tenkt å tilby mer enn 10A kurs til hver plass så er det greit å bruke vanlig stikk. De som ønsker å montere ladeboks vil sikkert ha 16A lading og 20A automatsikring på kursen. Og bør kunne få ladestasjon med den kabelen som passer til bilen. Det er fint med retningslinjer, så prøv igjen.

Olatho

De ladestasjonene vi setter opp har type2-kontakt, uten kabel.  Dårlig formulert fra meg, og vil bli fiksa.
Folk kan så bruke type2-type1-kabel hvis de har behov for det.

Grunnen til at vi krever egen ladeboks, og ikke vil ha masse stikkontakter rundt på veggene er som sagt både el- og brannsikkerhet. Det er dette som er anbefalingen fra DSB, og etter min mening den løsningen som i dag er mest framtidsretta.

I tillegg til at vi får montert "smarte" bokser som kan justere ladestrømmen etter totalt forbruk, så vi får en mye mer fleksibel løsning, der vi slipper at sikringer går i hytt og pine.  Vi har veldig begrensa med strøm, og kostnaden for å få lagt inn mer er ganske høy.
Med ladeboks kan vi faktisk gi folk 16A (eller til og med 32A) utenfor peak-perioder, men begrense dem hvis det er mange som skal lade samtidig.  Det anser jeg for å være en stor fordel. 

I et sånt garasjeanlegg er det jo ganske sannsynlig at mange kommer hjem omtrent på samme tid hver dag, og alle plugger bilen til lading samtidig.  Da trenger vi enten veldig mye strøm, eller så må alle begrenses unødvendig mye, for etter hvert som bilene blir ferdig lada vil det jo totalt være mye ledig kapasitet.
Å forsøke oss på å be folk om å justere opp og ned ladinga manuelt, eller be folk vente med å lade til seinere på kvelden og natta er neppe veien å gå hvis dette skal fungere i praksis.

Griffel

Sitat fra: rsa på onsdag 29. oktober 2014, klokken 16:41
. Og bør kunne få ladestasjon med den kabelen som passer til bilen. Det er fint med retningslinjer, så prøv igjen.
Ladestasjon med type2 kontakt kan benyttes av alle typer elbiler, og i en fellesgarasje hvor det skal stå mange biler er dette klart den sikreste løsningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

De retningslinjene var egentlige ikke så dumme  ;)

Men hva slags kostnader snakker vi da om for en ladestasjon for en parkeringsplass?

Hva slags effekt ser dere for dere å føre frem til hver plass?

,

Olatho

Et sted mellom 10 - 15 000 for full installasjon, inkludert ladeboks og kabler og alt (litt avhengig av avstanden fra underfordeling til parkeringsplassen).
Boksen takler 32A. Foreløpig er det bare 1 bruker, meg, og jeg har satt den opp med 16A, men vi må se an behovet litt etterhvert som folk melder seg.

svingen

syns det her var veldig fint løsning jeg,smart og tenke stort på det og ikke ha mange lapper med "husk og ikke lade før klokken XX og mandager trenger hansen og lade først da han skal på lang tur på kvelden"
mye bedre med dynamisk opppleg,fremtids retten og type2 er jo det eneste rett.
Går ut fra det og støtter til manuel avlesning av strøm får og se ca hvor mye som er brukt med tanke på kostaden osv.
bra jobbet får håpe andre og følger den standaren her.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

rsa

Ah, da forstår jeg retningslinjene bedre tror jeg. Et anlegg som dynamisk regulerer hver enkelt ladepunkt basert på total last og tilgjengelig strøm skulle vi også gjerne hatt i vårt borettslag. Hva heter denne ladeboksen og hvordan fungerer styringen? Sitter styringsenheten i sikringsskapet eller er ladeboksene koblet sammen på noen måte? Hvem kan levere et slikt anlegg i Norge i dag? Håper på svar, for denne løsningen vil jeg gjerne legge fram for neste årsmøte!

Olatho

Boksene er disse:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product

Fordelen er at man ikke trenger komplett styreopplegg med en gang. De funker fint alene så lenge du har nok strøm, og så kan man supplere med strømstyring når behovet melder seg.
Vi har vel ca 60A tilgjengelig, og totalt ca 30 parkeringsplasser. Så installerer vi ladebokser etter hvert, og først når den 4. eller 5. blir installert må vi begynne å se på styring av boksene.

Arha

Sitat fra: Olatho på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:18
Et sted mellom 10 - 15 000 for full installasjon, inkludert ladeboks og kabler og alt (litt avhengig av avstanden fra underfordeling til parkeringsplassen).
Boksen takler 32A. Foreløpig er det bare 1 bruker, meg, og jeg har satt den opp med 16A, men vi må se an behovet litt etterhvert som folk melder seg.
Bør ikke elbileieren få refundert penger for installasjonen når han flytter?  Ladestasjonen er jo en verdiøkning av sameiets / borettslagets parkeringsanlegg.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Griffel

Sitat fra: Arha på søndag 02. november 2014, klokken 13:47
Sitat fra: Olatho på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:18
Et sted mellom 10 - 15 000 for full installasjon, inkludert ladeboks og kabler og alt (litt avhengig av avstanden fra underfordeling til parkeringsplassen).
Boksen takler 32A. Foreløpig er det bare 1 bruker, meg, og jeg har satt den opp med 16A, men vi må se an behovet litt etterhvert som folk melder seg.
Bør ikke elbileieren få refundert penger for installasjonen når han flytter?  Ladestasjonen er jo en verdiøkning av sameiets / borettslagets parkeringsanlegg.
Eller er det en verdiøkning på leiligheten?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trine2

Finnes målere som kan monteres på 6. amp motorvarmeruttak, slik at hver plass betaler for deres egen bruk. Vaktmester/styreformann/ildsjel kan lese av målerene en gang i kvartalet eller halvåret.

Dette tror jeg kan være en løsning her hos oss - så kan de fleste saktelade. Om det skulle være skrikende behov så kan vi sette opp ladepunkt for hurtiglading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA