Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremser m.m

Startet av zanzibar, tirsdag 28. mars 2023, klokken 19:19

« forrige - neste »

zanzibar

Hei folkens,

Jeg er litt i tvil og spør åpent her hva dere tenker om dette:

Var innom 2 verksted her i Oslo i dag for å sjekke om jeg bør ta bremservice på TMS 75d 2017.

Verksted 1:

"Du må bytte klosser og skiver foran" 10600kr for jobben + bremservice (2000 kr, kun bak). Ellers koster kun bremseservice 4000kr!

Verksted 2:

"Alt ser bra ut, her trenger du ikke gjøre noe som helst, det er helt normalt at det kommer litt rust, kjør videre trygt."

Legger ved bilder og håper noen med ørnblikk kan gi meg et tips hva jeg bør gjøre. :-)


Bilde1 og 2: Bakbremser
Bilde3: Foran

geear

Får knapt bedre tilstand enn dette på fem-seks år gamle bremseskiver. Lite striper og ingenting rust. Eneste grunner til å skifte de er om de er under minimumsmål (da er det mer slitekant ytterst enn du har, med mindre den er slipt ned tidligere) eller de er skjeve (vibrasjoner).

Bremseklossene på det siste bildet nærmer seg siste vise, de har nok maks 1/4 igjen av levetiden. Ville ikke vært feil å skifte nå, men kan sikkert holde 10-20k til om du vil strekke strikken, avhengig av kjørestil/regenbruk.

Det ukjente her kan være hvis den er tung på pedalen, da er det behov for å rengjøre bremsekalipere/klosser og montere det sammen igjen med bremsefett. Tids/kostbesparende å gjøre samtidig med bytte av klosser. Ikke noen stor jobb hvis det har vært gjort før, om ikke kan det være litt krise å få ut pinner og klosser. Noen ganger kan det ende med kaliperbytte. Vet du ikke når det er gjort sist så be de som IKKE anbefalte å skifte bremser om å ta den jobben.  ;D

zanzibar

Takk for svaret :-)
Det er akkurat det jeg skal gjøre,
bestille bremseservice hos dem som anbefalte å ikke gjøre noe som helst. :)

OlaR

Jeg hadde min 2019 LR på PKK i går og fikk beskjed om at skiver og klosser bak måtte byttes.  Fikk oppgitt ca kr 10.000.
 Bilen har gått 65' km. 

Testen ble gjort hos et frittstående verksted i Oslo. Jeg kunne tenke meg å få en alternativ vurdering av dette før jeg setter i gang.  Har noen en anbefaling til hvor jeg kan få gjort det?

alda

Om det inte var Bilexperten Bosch på Alnabru du var hos så kan jag rekommendera dem. De är ärliga och redliga, och försöker inte lura kunderna sina (i alla fall mina erfaringer på 3 besök).

Jag hade läckande kondenser på min TMS, dyr reparation, men de kunde dokumentera med film de hade tatt med mobil för att visa mig var läckagen var.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

OlaR

Sitat fra: alda på onsdag 19. april 2023, klokken 08:54Om det inte var Bilexperten Bosch på Alnabru du var hos så kan jag rekommendera dem. De är ärliga och redliga, och försöker inte lura kunderna sina (i alla fall mina erfaringer på 3 besök).

Jag hade läckande kondenser på min TMS, dyr reparation, men de kunde dokumentera med film de hade tatt med mobil för att visa mig var läckagen var.
Takk, dette viste seg å være et veldig godt tips!
Jeg var hos dem i går og alt i alt betalte jeg litt over 11.000 for en jobb jeg hadde fått tilbud på 16.000 for hos verkstedet som tok PKK'en.  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA