Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Datasim i bilen

Startet av Macdaddy93, tirsdag 28. mars 2023, klokken 11:09

« forrige - neste »

Macdaddy93

Som tittel sier.

Har sett meg lei av å betale over 2000kr i året for å ha internett i bilen. Dvs satelittkart, google-søk osv..

Bestilte meg et datakort fra mobiloperatøren min, og satte det i bilen med god tro om at dette skulle bli bra.
Men, ingenting skjer? Datakortet er aktivert og alt er i orden. Bilen viser til og med at kortet har signal, men likevel har jeg ikke internett i bilen. Den sier bare at lisensen min har utløpt når jeg prøver funksjoner som krever internett.

Flere som har vært borti det her, og vet om en løsning?
Er det så enkelt som at jeg er utålmodig og burde kjøre meg en tur for å få alt online?

Wendel

Dette er nok fordi lisensen din er utgått. Den har kun 3 års varighet fra bilen er ny. Hjelper dessverre ikke å sette inn datasim. Det du må gjøre er å evt kjøpe forlengelse av lisensen.

Orbit

....eller ha gammel nok bil til at det ikke var innebygd SIM i bilen. MY19 kan i alle fall kun kommunisere med SIM-kort som du setter i selv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

storeulv

MY '21 og nyere har kun eSim, eldre modeller har sim-slot. Modellene med eSim er så vidt jeg vet låst til et eget abonnement, mens de med sim-slot tar alle typer abonnement.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Macdaddy93

Sitat fra: Orbit på tirsdag 28. mars 2023, klokken 20:12....eller ha gammel nok bil til at det ikke var innebygd SIM i bilen. MY19 kan i alle fall kun kommunisere med SIM-kort som du setter i selv.
Sitat fra: storeulv på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:44MY '21 og nyere har kun eSim, eldre modeller har sim-slot. Modellene med eSim er så vidt jeg vet låst til et eget abonnement, mens de med sim-slot tar alle typer abonnement.

Har en 2019-modell med simkort-slot. Jeg kan se at bilen kommuniserer med datakortet, for det dukker opp et ekstra antenneikon med signal og teksten LTE+. Så noe data går det over, men tydeligvis ikke det jeg vil ha?

Er det virkelig slik at man må betale 2300kr i året for å få satelittkart, googlesøk og slikt i bilen?

Hårek

Sitat fra: Macdaddy93 på torsdag 30. mars 2023, klokken 14:04Er det virkelig slik at man må betale 2300kr i året for å få satelittkart, googlesøk og slikt i bilen?
Ja, det er blitt vanlig at bilfabrikantene tar betalt for tjenester. Forlenge Audi connect-lisens
Tilkobling til internett er en forutsetning for å bruke tjenestene. Hvordan det gjøres kan variere, for modeller med slot for SIMkort så brukes dette.
Man må skille mellom Audi abonnement og abonnement for nettilkobling, det er to forskjellige ting.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Macdaddy93

Sitat fra: Hårek på torsdag 30. mars 2023, klokken 17:20
Sitat fra: Macdaddy93 på torsdag 30. mars 2023, klokken 14:04Er det virkelig slik at man må betale 2300kr i året for å få satelittkart, googlesøk og slikt i bilen?
Ja, det er blitt vanlig at bilfabrikantene tar betalt for tjenester. Forlenge Audi connect-lisens
Tilkobling til internett er en forutsetning for å bruke tjenestene. Hvordan det gjøres kan variere, for modeller med slot for SIMkort så brukes dette.
Man må skille mellom Audi abonnement og abonnement for nettilkobling, det er to forskjellige ting.

Nå er jeg forvirret.
Går det an med eldre modeller som har sim-slot, eller ikke?
Min model med sim-slot har ikke hatt behov for å ha noe der de tre første årene. Bilen har jo også internett nå som jeg har satt i et datakort fra Telenor, men ingenting fungerer over nett.

Hårek

Bilene har også sitt eget eSIM. Skal ikke si sikkert hvilke tjenester som bruker den ene eller andre SIM.
Men poenget er vel at din Audi lisens har utløpt (Audi connect navigation & infotainment). Jeg har også SIM kort, og mistet noen tjenester da min lisens gikk ut.

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Macdaddy93

Sitat fra: Hårek på fredag 31. mars 2023, klokken 08:12Bilene har også sitt eget eSIM. Skal ikke si sikkert hvilke tjenester som bruker den ene eller andre SIM.
Men poenget er vel at din Audi lisens har utløpt (Audi connect navigation & infotainment). Jeg har også SIM kort, og mistet noen tjenester da min lisens gikk ut.



Det var jo kapitalistisk og fint av Audi. Man kan med andre ord ordne internett i bilen selv, men Audi lar deg ikke laste ned satelittkart og google-søk med mindre du bruker deres nett til over 2000kr/året... Dette er vel de to funksjonene jeg vil savne mest.

Orbit

De 2000kr ++ er ikke en gang for databruken til satelittkart etc, kun funksjonaliteten. Data sendes over ditt SIM-kort, så det kan bli en del kostnader ved kjøring i land som ikke har roaming med Norge, f.eks Sveits.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Individual

Sliter med det samme selv.
Har eget sim-kort, men lisens utløpt på Audi Connect... mest interessert i trafikkinfo.
2300,- i året for funksjonen + datatrafikk på eget sim. Blir for dyrt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA