Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri Statistikk

Startet av Contango, tirsdag 28. mars 2023, klokken 09:13

« forrige - neste »

Contango

I og for seg ikke en artikkel som er spesielt for iPace, men i motsetning til de andre bilene så overrasket batteribytte statistikken for iPace meg. Dette er vel USA data der iPace kanskje representerer et veldig lite datagrunnlag.
https://www.teslarati.com/ev-battery-health-stats-concerns/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Sitat fra: Contango på tirsdag 28. mars 2023, klokken 09:13I og for seg ikke en artikkel som er spesielt for iPace, men i motsetning til de andre bilene så overrasket batteribytte statistikken for iPace meg. Dette er vel USA data der iPace kanskje representerer et veldig lite datagrunnlag.
https://www.teslarati.com/ev-battery-health-stats-concerns/
Om I-Pace bruker eksakt de samme batteriene som Kona og Bolt aner jeg ikke men de har de samme dimensjonene/kapasiteten (på cellenivå) og leverandør (LG Chem) som Bolt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Trekkoppbil

Den statistikken har ikke noen verdi, så lenge det ikke er oppgitt mer detaljer om datainnsamlingen.
Det er oppgitt at man har henta data fra 13000 kjøretøy, men det er ikke oppgitt hvor lenge kjøretøyene er overvåket, eller i under hvilken alder de er overvåket, eller hvilke modeller som er støttet av systemet eller ikke.

Jeg trur heller ikke i-pace har statistisk signifikans blandt disse 13000, da i-pace utgjør 1 prosent av elbilene i usa, med sine 6600 eksemplarer.

Datene ser ut til å være samla inn fra Recurrentauto, som samler inn data med hensikt å tilby eiere og forhandlere individuelle bruktbilrapporter. Bileier kan gi Recurrentauto tilgang til serviceportal,  eller man kan ta bilde av instrumentpanel i bilen.

Nå oppretta jeg en konto der, for å sjekke ut hvordan innsamlingen fungerer. Jeg prøvde meg med vin til 3 usa-leafer. For de 2 første kom det melding om at bilene ikke støttes av systemet, og jeg kunne settes på en venteliste. Det var en 2012 SL, og en 2014 S. Først da jeg prøvde med en 2016 Leaf SV, så var den støttet, men da kom jeg ikke lenger, fordi jeg måtte kople meg opp med smartcar serviceaccount, og smartcar spør etter innlogging hos MyNissan hvor jeg ikke har klart å opprette konto.

2014- og 2016-modellene fikk nye batterier i hhv 2018 og 2021, på kapasitetsgarantien, mens 2012-modellen har fått det før den kom i mitt eie. Det ser ut som at Recurrentauto ikke klarer å detektere batteribytte på noen av dem.

Jeg er heller ikke imponert over datakvaliteten til Recurrentauto, dersom de selger bruktbilrapporter. Jeg oppgav vin til en 2014 S, som jeg prøvde å legge inn, og da oppgir Recurrentauto at det er en 2014 SL.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA