Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Retningsstyrt Wifi!?

Startet av Hjortefot, mandag 27. mars 2023, klokken 12:40

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Hjortefot på mandag 27. mars 2023, klokken 15:31
Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. mars 2023, klokken 13:14Hvor langt er det fra vinduet til bilen?
8 meter ned og 8 meter bortover sånn circa.
Prøvd å sette aksesspunktet i åpent vindu (og test med forskjellige kanaler)? Funker det så trenger du bare å legge antenne ut gjennom vegg eller vindu..

Motorwatt

#17
Er routeren i 3dje etasje i en boligblokk med flere routere, og hvor bilen er på en parkeringsplass med flere andre biler tett innpå, så tror jeg sjansen er liten. Som nevnt over mister jeg av og til signaler hvis jeg parkerer feil vei. Min mesh-enhet står i vindu 4 meter fra bilen på samme nivå.

Her ser du antenne-plaseringen i høyre speil. Fungerer nok best i horisontalplanet.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Speil foldet eller ute kan ha litt å si. Men litt verre å justere i vertikalplanet selvsagt. Da må en eventuelt ha en repeater i eller ved bilen. Eller fire ned aksesspunktet. Det er uansett greit å velge et aksesspunkt med PoE, så er det bare en kabel å forholde seg til.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hjortefot

#19
Oppfølging:

Jeg investerte i retningsbestemt aksesspunkt. CPE210 fra tp-link, siden det var rimelig og lett tilgjengelig på norsk nettbutikk. Og tanken var å begrense seg til 2,4 GHz for lang rekkevidde.

Jeg koblet det opp omtrent som tålmodig forklart i denne videoen:

How To Connect Two Routers On One Home Network Using A Lan Cable Stock Router Netgear/TP-Link

Jeg fikk kontakt fra bilen, men usannsynlig dårlig hastighet i utgangspunktet. For å forbedre dette lastet jeg ned litt Wifi-apper til telefonen og koblet til samme nettverk. En "Wifi Analyzer" app kunne vise både signalstyrke og kanal for de nettverkene som var tilgjengelige på parkeringsplassen (tosifret antall) og jeg ser jo at en av mine naboer har et "fantastisk" nett. Ikke rart det er det sterkeste overalt i MIN leilighet i en blokk med armert betong i alle retninger...

Med en klype salt (jeg er ikke ekspert, bare deler amatørerfaringer):
Det ser også ut som aksesspunkter sprer seg LITT utover i kanalene selv om man manuelt velger én kanal. Det er også noen rykter på internettet om at noen Teslaer ikke liker så godt kanaler fra 12 og oppover.

Med de begrensingene valgte jeg en taktisk kanal (8 i dette tilfelle) å låse den fast til, og håper at superwifi-naboen min har gjort det samme.

Suksess! Jeg får iallfall opptil flere Mbps både opp og ned, og det er mer enn nok for oppdateringer og andre praktiske formål. Feiret med å se litt Youtube i min parkerte bil (som en tulling) mens naboene gikk forbi og prøvde å ikke se på meg.  :laugh:

Når det er sagt, så er min noen år gamle Samsung-telefon MYE bedre til å ha kontakt med wifi, og langt fra så kresen på signalkvalitet som Teslaen. Men om det virker, så virker det. Jeg erklærer seier inntil videre.
Model 3 LR - 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA