Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den beste laderen på markedet mhp fleksibilltet

Startet av hELgenen, søndag 26. mars 2023, klokken 12:02

« forrige - neste »

hELgenen

Jeg er en av disse som sitter med 2 stk easee ladere hjemme. Det har fungert ok, men de er på ingen måte perfekt.
Dersom det skulle bli bruksforbud på disse trenger jeg å finne et minst like godt alternativ.
De viktigste egenskapene ved Easee er for meg :

1. Mulighet til å dele belastningen mellom 2 ladere trådløst (altså ingen ekstra kabel mellom disse 2)
2. Laderene kan indivduelt startes og stoppes via app fra hvor som helst i verden
3. Laderen kan programmeres og styres via integrasjon (mot f.eks smarthus)
4. Laderen sin effekt kan justeres løpende via app

Alle disse 4 punktene er for meg å anse som minimumskrav. Jeg er ferdig med ladere jeg ikke kan kontrollere!

Jeg har ikke saumfart markedet ennå, men antar jo at det må finnes andre løsninger der ute som er minst like bra. Faktisk er Easee sine funksjoner som et lite minimum å regne i dagens samfunn hvor vi skal kunne styre alt av effekt.

Jeg har forsøkt å stille spørsmålet i tråden om Easse - men der er folk bare opptatt av å diskutere den saken - ikke hva slags alternativer kundene i dag kan gå til - og det er akkurat det jeg har interesse av.

Jeg ser også at Easse kutter kostnader og det er vel ikke lenge før 4G støtten fjernes - og da sitter jeg med en løsning jeg ikke er fornøyd med lenger så fremt man ikke åpner for Wifi styring slik at jeg kan åpne noen porter på ruter og på den måten nå laderen og så krysse fingrene for at APP kan fungere den veien. Blåtann styring er bare gårsdagens løsning og det eneste fornuftige den kan duge til er vel strengt tatt å bruke det mellom laderene.

turfsurf

Er i samme båt. Vurderer MyEnergi sine saker, men tror HA integrasjonen går via cloud der og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mars 2023, klokken 05:27Go har vel ikke mulighet for lokal styring?

Ser ikke slik ut, og med det vi ser utspille seg nå, så er det for meg et krav å ha lokal styring. Det er utrolig irriterende når skyen svikter, og det skjer jo fra tid til annen. Zaptec har vel også plassert enkelte funksjoner bak en abonnementsløsning, de hadde i hvert fall det tidligere. Det er også en irriterende greie.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

#5
Trådstarter har vel ikke definert mulighet for bruk uten cloud som kriterie, så det er vel to litt forskjellige behov/ønsker som diskuteres her?

På tross av det er jeg usikker på om det finnes en ladeboks som dekker alle fire minimumspunkter uten modifikasjoner/tilpasninger.

Tror kanskje man kommer nærmest og oppnår en mest fleksibel løsning med å smartifisere en dum boks selv, da kan man også velge smarthusløsning som fungerer uavhengig av cloud-løsning. For eksempel kan man sette opp Ecolite og benytte smarthusreléer for å legge inn/ut motstander i forskjellige nivåer, for å starte/stoppe og justere ladestrøm via smarthussystem. Man vil da dekke punkt 2, 3 og 4. Punkt 1 på trådløs lastdeling er nok verre, en helt dum boks har ikke konfigurering og trådløs styring, så for eksempel Ecolite krevde iallfall kabel mellom enhetene. I tillegg vil det kreve en del oppfølging med slike "custom" løsninger, spesielt om man også skal styre mot hovedsikring/effektledd og/eller strømpris.

jlan

Hvis ladestrømmen kan styres på hver lader, så kan man vel også lastdele. Det trengs gjerne en bekreftelse på at bilene virkelig lader. Det kan gjøres med clamp-on effektmeter f.eks., uten å bryte inn i kretsene. Det beste er jo å ha kontakt med bilene, så man kan se aktuell % og ønsket %. For endel biler kan ladestrømmen styres via API, så da er det egentlig ikke nødvendig å styre strømmen fra ladeboksen.

I noen tilfeller vil det være best å lade én bil med all tilgjengelig effekt først, og så den andre, Så ved å ta kontroll selv kan en gjerne gjøre det bedre enn vanlig lastdeling.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA