Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skal gamlingene kjøpe?

Startet av cjohnsen84@gmail.com, fredag 24. mars 2023, klokken 12:29

« forrige - neste »

cjohnsen84@gmail.com

Hei,

Gamlingene holder på å kjøpe en 2021 modell Kona til 379k(forhandlet ned 10k). Bilen har 64kwh batteri og har gått i overkant av 20k. Jeg synes i utgangspunktet dette er en ganske stiv pris fra forhandler, spesielt når man kan få M3 til samme pris, eller flett ny for bare 30k mer. Dum som jeg er ba jeg de ta betenkningstid gjennom helgen og ikke signere noe kontrakt i dag, så skulle jeg komme tilbake til de med bedre forslag, eller bekreftelse av at tilbudet er ok. Det er flere biler i dette segmenetet og jeg er ikke sikker på hva som er best verdi for pengene. Jeg heller mot Tesla ettersom jeg eier det selv, men det er nok ikke sikkert de trenger det. De ønsker en relativt ny bil med rekkevidde på over 400km med størrelse som en Kona i alle fall. De har noen langturer i året på ca 340km. Hva vil være det beste valget i dette segmentet? Om det finnes tråder på dette allerede beklager jeg på forhånd, er ikke så god å lete ;)

De får også 80k i innbytte for sin Kia Sportage, noe jeg også synes er lavt. På Finn starter tilsvarende årsmodell på 130k, dog med lengre km teller. Jeg er klar over at forhandlere liker marginer, men uten å være ekspert opplever jeg marginene i dette tilbudet å være for store og at det er rom for mye mer pruting eller å heller gå for andre alternativer.

På forhånd takk for alle innspill  :)

Mvh,
CJ

Daniel_0007

Ja spesielt siden det er ny model på trappene, innbytte prisen på den gammle er grei vil jeg si, kan ikke forvente å få tilnærmet finn pris når forhandler skal tjene penger og. Og prisene på finn betyr ikke at de går for det heller.
Spørs på budsjettet dems, for den prisen kan man jo få ny byd atto 3 eller mg4
Model 3 2019 LR Rwd

geear

380k for en 2021 Kona hørtes vilt ut. Har de i det hele tatt sett på Finn? Finner jo 2021 Kona med lav km til rett i overkant av 300k om man vil.

https://www.finn.no/car/used/search.html?driving_range_to=50000&engine_effect_from=200&fuel=4&mileage_to=50000&model=1.772.2000438&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&year_from=2021

E-Niro var/er en dyrere bil ny, med omtrent samme teknikken (annen batteriprodusent), og de får du også til langt lavere pris enn 380k. For eksempel https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=290016321

Hva med batteriproblematikken i Kona, har den aktuelle bilen fått ny batteripakke eller er den ikke berørt av tilbakekallingen? Garantisak, men ville uansett sjekket det opp.

arthur

Sitat fra: cjohnsen84@gmail.com på fredag 24. mars 2023, klokken 12:29Hei,

Gamlingene holder på å kjøpe en 2021 modell Kona til 379k(forhandlet ned 10k). Bilen har 64kwh batteri og har gått i overkant av 20k. Jeg synes i utgangspunktet dette er en ganske stiv pris fra forhandler, spesielt når man kan få M3 til samme pris, eller flett ny for bare 30k mer.

Har selv en 20-model registrert i april 21 som har gått 16.000, nettopp hatt service med krok som de kan få for 330* hvis av interesse. Bare å ta kontakt. Bilen er helt strøken og uten riper og steinsprut. Norsk bil kjøpt ny hos BNH.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svk

Selg gamle bilen via nettbil og bestill en Y,da kan de spørre deg når de lurer på noe

Trekkoppbil

Bruk helga til å legge ut en annonse på Finn.
Det kan være mange eiere av elbiler i denne prisklassa, som ønsker å bytte til en fossilbil i 100 000kr-klassa.

Balaklava

Jeg og kona har blitt "gamlinger" selv. Ungene har blitt store og vi skal nå ha bil for oss to, ikke for en familie på tre, eller fire.

Frem til nå har vi hele tiden tenkt "mest mulig bil for pengene". Først mest mulig plass og nyest bil. Så har det ballet på seg gjennom årene med at vi ønsket automatgear, så 4wd, så hengerfeste. Merke osv har spilt liten rolle, har skrudd mye selv og aldri kjøpt nytt.

Nå som vi er "gamlinger" er økonomien mer på plass, plassbehovet er redusert, det er ikke særlig gøy å skulle lære nye ting på "greier" som bil. Vi søker mer trygghet, ønsker en forhandler som er hyggelig og grei og generelt minst mulig mas rundt bilholdet, og vi er villig til å betale for å få det sånn.

Oppsummert, bilen er mindre viktig, alt rundt er mer viktig, hva vi "føler" er aller viktigst, å få mest mulig for pengene er ikke lengre veldig viktig.

Kanskje det viktigste er å la "gamlingene" gjøre sitt eget valg, og se litt bort fra økonomien i valgene?


Vaduz

Ja det er nok lurt å la de få det som de vil. Ikke alle som er interessert i å optimalisere alle aspekter ved bilen og pris, men mer totalpakken rundt som blir nevnt over. Viktigste er at de blir fornøyd, og Kona er jo en god bil:)

Svk


Trekkoppbil

Spørsmålet er vel hvorfor de bytter, og hvilke behov dem har.

Sjølv så fikk jeg gamlinger til å kjøpe en Leaf på 37kwt.

Jeg lurer på om det hadde vært bedre for dem å ha en billigere 4-hjulstrekk på bensin.

ToWalkOrDrive

Ser at Tesla kaster inn 5000km gratis hurtiglading om du kjøper Tesla (før kvartalet slutter sikkert).
Kan jo nesten få flunk ny Model 3 for den prisen til den brukte Konaen...
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3?TRIM=LRAWD,M3RWD&ADL_OPTS=TOWING&arrangeby=plh&zip=7485&range=0

Sånn ellers så ser jeg at den kvinnelige biljournalistgruppen i Europa har kåret Kia Niro som den beste bilen (men uavhengig av drivlinje), blant annet pga gode seter og god plass... Gjelder nok den nye modellen som kom nå, men som koster over 450.000 - 500.000, som vel mer konkurrerer med Model Y osv.
https://www.motor.no/bil/verdens-beste-bil-valgt-av-kvinner/243814
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA