Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fwd vs Rwd på vinterføre

Startet av IK, fredag 24. mars 2023, klokken 09:34

« forrige - neste »

IK

Hei!
Kjører fwd kia ev og sliter på vinterføre, spesielt på is, både i bakker og på flatt mark. Kjører pigfritt.
Gir Rwd bedre grep i bakkene pgå vektfordeling? At det er rett og slett mye vekt på bakhjulene i oppoverbakker?

Kan man si at  for eksempel Id3 presterer bedre på vinterføre enn  f.eks. Kia  Niro?

vinterdekk

#1
Jeg mistenker at vektfordeling betyr mer enn hvilke to hjul som driver bilen. Har du FWD har bilen fordel av å være framtung slik fossilbiler ofte er pga. bensinmotor framme. Har du mer balansert vektfordeling slik mange elbiler er så er RWD tingen.

Jeg testet Kia Niro PHEV (ikke elektrisk) og VW ID.5 RWD med bakkestart i de samme bakkene på samme dag for noen måneder siden og det var så lite forskjell at jeg tror alder på dekk gjorde mest utslag. Vi konkluderte med at AWD passet våre ønsker for neste bil bedre.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Trekkoppbil

Man bør sjekke vektfordeling for hver enkelt bilmodel, om man vurderer 2-hjulstrekk.
Mange modeller har mer vekt foran enn bak.
Jeg synes Leafen har bra vektfordeling, og jeg kan ikke huske å ha sett noen som slår den.
Hvis du rygger oppover bakkene,så kan fwd gi bedre grep enn rwd.

FWD og RWD gir helt ulike kjøreegenskaper i svinger, og de krever hver sin kjørestil.

Pesonlig prioriterer jeg å kjøpe dekk som passer til nysnø, som f.eks Hakka R2, R3 eller R5. Kontinental kan også duge. Det er ulike meninger om hvor breie dekka bør være, men jeg lurer på om litt smale dekke kan være greie i nysnø.

egleh

Sitat fra: IK på fredag 24. mars 2023, klokken 09:34Kan man si at  for eksempel Id3 presterer bedre på vinterføre enn  f.eks. Kia  Niro?
Nei, ikke et enkelt svar på dette, unntatt for det ene scenarioet oppoverbakke, da er nok id3 noe bedre. De fleste elbiler har batteripakken fra midten av bilen og bakover, så i utgangspunktet litt mer vekt
bak. Elmotorer er lette. Så på flat mark vil det ikke være noe
vesentlig forskjell mellom fwd og rwd grepsmessig, der vil
dekkene være det som gjør forskjell, på is er piggdekk vesentlig
bedre. Bredde er også viktig, i løs snø er smale dekk og høyt
marktrykk ok for å "grave seg ned" til feste. Men på is, spesielt
med piggfritt, er brede dekk og maksimal gripeflate det som gir
mest friksjon. Personlig synes jeg forhjulstrekk er en fordel pga
at du i en viss grad kan styre retningen på kreftene og feks dra
fronten sideveis slik at du finner grep, og det er lettere å
snu. I oppoverbakke vil bakhjulsdrift være merkbart bedre pga at
marktrykket øker. I nedoverbakke kan forhjulsdrift være
fordelaktig i tilfelle du trenger å rygge tilbake, å rygge opp
glatte bakker er vesentlig lettere med forhjulsdrift. Hvis man er
på en smal vei og møter en hindring slik at man må rygge er
derfor forhjulsdrift å foretrekke siden du har større sjans å
komme deg tilbake. Så om jeg skulle rangere generelt etter
egenskaper for vinterføre ville jeg sagt 4wd med pigg, 4wd piggfri, fwd pigg,
rwd pigg, fwd piggfri, rwd piggfri...

IK

Problemet er at det ikke finnes kompakt EV med firehjulstrekk. Garasjen min er smal og kort.
Derfor 4×4 utgår.
Vurderer pigg til neste vinter men gruer meg mest til dårligere grep på bar asfalt, bl a ved bremsing.
Kjører e18 og brøytete veger 80% og isete lokalveier med bratte bakker 20%.
Tenker alikevel at piggdekk kan til en viss grad kompensere dårlig  fremkommelighet på vinterføre.

Id3 har litt for liten bakkeklaring spør meg.

vinterdekk

Det er noen kompakte AWD biler tilgjengelig eller på vei til markedet, er en egen tråd om det her.

https://elbilforum.no/index.php?topic=63879.0
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

edyrli

Bare litt synsing.
Min første bil var en Fiat Panda FWD. Den veide 670kg, 135 dekk og hadde omtrent alt vekt framme. Jeg som da trente litt kunne løfte bahjulene opp fra bakken med å løfte i fangeren bak.
Dette var en helt fantatisk vinterbil. Helt uten sammenlikning. Jeg kom fram der folk med bobler stod fast selv om de også skal være gode vinterbiler. Jeg kjørte slalom oppover sirdalen mellom biler som stod fast. Med piggfrie vinterdekk!
Jeg tenker derfor en bil som Jeep Avenger kan være en god vinterbil selv om den ikke har AWD. Den er mindre og lettere enn en del andre konkurrenter. har høy bakkeklaring og den har avanserte kjøreprogrammer for offroad og snøkjøring.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

geear

Generelt er lav vekt positivt for fremkommeligheten, og så tror jeg at dersom man har litt proaktiv kjørestil så kan man komme lengst med bakhjulsdrift, er man passiv sjåfør så vil fremhjulstrekk føles tryggest og være "best".

Synd at ikke det har blitt vanlig med en motor per hjul, eller en løsning for diffbrems på elbiler med kun en motor per aksling. Bakhjulsdrift med diffbrems gir meget bra fremkommelighet.

Sitat fra: egleh på søndag 26. mars 2023, klokken 20:48De fleste elbiler har batteripakken fra midten av bilen og bakover, så i utgangspunktet litt mer vekt
bak.
Du sier de fleste elbiler er baktunge. Kan du komme med eksempler? Vil vel påstå at de fleste elbiler har batteripakken mellom akslingene, ikke fra midten og bak.

chargedup

Sitat fra: geear på torsdag 30. mars 2023, klokken 09:22
Sitat fra: egleh på søndag 26. mars 2023, klokken 20:48De fleste elbiler har batteripakken fra midten av bilen og bakover, så i utgangspunktet litt mer vekt
bak.
Du sier de fleste elbiler er baktunge. Kan du komme med eksempler? Vil vel påstå at de fleste elbiler har batteripakken mellom akslingene, ikke fra midten og bak.
Er vel kun Ford Focus som har batteriene i "bagasjerommet" som jeg vet om.

Bakhjulstrekk er optimalt dersom man skal opp en bakke/fjell pga tyngdekraft. En Leaf vil derfor kunne stå fast der en i3 kommer opp, men i3 vil for de fleste føles mer skummel på vinterføre fordi bakhjulene kan slippe. Overstyring er for de fleste skumlere enn understyring. Jeg vil heller ha en bil som kommer opp (bakhjulstrekk) en bratt bakke enn en bil som blir stående fast pga forhjulstrekk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

automat

Ioniq har batteriet under baksetet. Selv om vektfordelingen på papiret ser bra ut, så skal man ikke ha mye last eller passasjerer før bilen blir sidrumpa. Mange klager på vinteregenskapene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

1317142119

Svaret er ikke så enkelt som at RWD alltid er bedre enn FWD (eller vice versa) opp en bakke. Det kommer helt an på føreren, dekkene og teknologien som overfører kraft fra motoren til hjulene. I teorien er RWD bedre, men i praksis er det ikke en fasit med to streker under svaret.

F.eks. har jeg selv kjørt opp hytteveier med FWD-biler på piggfrie vinterdekk og passert tyske premium-SUVer med AWD og piggdekk som har stått fast. Det betyr ikke at FWD/piggfritt er bedre enn AWD/pigg. Det betyr bare at føreren er vel så viktig når man sammenligner biler.

I tillegg har du biler som rett og slett har elendige hjelpesystemer, og andre biler som har ekstremt gode. F.eks. VW Egolf med FWD har skandaløst (på grensen til uforsvarlig) dårlig traction control, mens på andre siden av skalaen har du BMW i3 med RWD som har så kraftig traction control at folk hver vinter lurer på om det er noe galt med bilen fordi den ikke har like god akselerasjon. I realiteten er det så glatt at dekkene sliter med feste og bilen holder igjen effekten for å beholde det lille festet som er, men det foregår så sømløst at man ikke merker bilen spinner/sladder. Det betyr ikke at RWD automatisk er bedre enn FWD - bare at for de to spesifikke modellene er den ene fullstendig overlegen den andre rent teknologisk. Sånn vil det være for andre biler man sammenligner også. Noen klarer å lage gode biler, andre ikke fullt så gode.

Men hvis du har 2 identiske biler, hvor den ene er FWD og den andre RWD, og samme person kjører begge bilene, så er det sannsynlig at en RWD-bil enklere kommer opp en bratt vinterbakke enn enn FWD-bil. Det er fordi tyngdepunktet flyttes bak over bakhjulene når man kjører opp bratte bakker.

ToWalkOrDrive

I tillegg kan en se på vektfordelingen på bilen. De fleste har nært 50/50 på flat mark, men f.eks. iX3 til BMW har vel 57% bak, og 43% foran, så da får en jo enda bedre grep oppover på denne bakhjulstrekte bilen.

Det er jo ikke veldig ofte at en vil slite med så glatt is at en ikke kommer frem. Dersom jeg hadde hatt 2WD og kjørt på slike veier ville jeg nok valgt å hatt en bøtte med Leca Safe under gulvplaten i bagasjerommet, sammen med en leke-spade til å strø med. En 10-litring dekker 100m2. Utrolig mange kunne kommet seg opp bakken om de tok med en sånn pose når de står fast. Fordelen er at det blir liggende ganske lenge og, til alles glede.
https://www.megaflis.no/hus--hage/hage-og-uterom/vinterprodukter/leca-safe-vinterstro-10ltr
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Kjørt 3 sesonger med MG ZS som er FWD og som ut ifra maks vekt/aksel uansett er tyngre forran enn bak (+20kg på stappa bil, trolig mer med tom bil).

Bilen virker for lett forran, særlig i oppoverbakker, og dette forsterkes ytterligere av 340nm og litt lite sofistikert antispinn.
Det drar i alle retninger under hjulspinn, og skulle du skru av antispinn så må rattet fort stå 90° mot venstre pga kort drivaksel på venstre og lang på høyre side som resulterer i morsomme moment forflytninger når du omsider får grep.

Bilen funker helt greit på vinterføre, for alle del, men når jeg må bytter den ut til RWD Y er jeg overbevist om at fremkommeligheten øker... Kanskje godt hjulpet med at RWD Y er ~100kg tyngre bak enn forran ihht papirene, og uansett har en mer sofistikert antispinn som faktisk bremser spinnende hjul (eDiff).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JPM

Jeg har nå kjørt TM3 SR+ på trønderske vinterveier, er brukbart fornøyd. Viktig å påpeke at dette ikke er min første RWD (Mercedes, Volvo etc), men helt klart den beste RWD jeg har kjørt. Jeg har lagt 100kg sandsekker i brønnen i bagasjerommet, noe som gir meg et godt grep på vinteren. Samme "trikset" har blitt gjort på RWD biler i alle år.

Off-topic, hadde en Jaguar I-Pace før Teslaen, DET var vinterbil det. 10/10

Moas

Etter å ha byttet elbil fra fwd til rwd så har jeg lagt merke til at jeg nesten aldri får hjulspinn lenger. Det er jo positivt av flere grunner
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA