Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterigaranti importbil vs "norsk"?

Startet av Balaklava, onsdag 22. mars 2023, klokken 19:16

« forrige - neste »

Balaklava

Finner flere kilder som sier 8 år, 100 000km med 70% kapasitet i Norge.

Men hva gjelder for importbiler?


Toalmar

Har du kjøpt en importbil ettersom du spør?
Jeg vil tro Bertel O. Steen kan svare på dette, eventuelt må vel forhandleren som importerte den kunne svare på det.
Vet at en del importerte biler har bedre serviceavtale enn man får i Norge, men da må den utføres f eks i Sverige.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Balaklava

Kjøpe importbil før en vet hva som gjelder? Nei, ikke denne karen :-). Vurderer EQC og det dukker stadig opp importbiler på finn.no, må vite hva som gjelder for å i det hele tatt kunne vurdere om det er aktuelt.

Og det blir enda viktigere om en skal til å kjøpe ekstratjenester for å dekke opp ifht garanti, må jo vite hvilke "hull som må tettes".

Vil finne skriftlig kilde på dette, ikke hva en tilfeldig selger sier, eller importør/forhandler.
------

Har paralellimportert Hyundai nå og vet av erfaring at informasjon fra selger, importør, forhandler ikke er noe en kan forholde seg til. Mulig BOS er anderledes... men er det noen grunn til at de skulle være det? ;-).

Med så mange importbiler på veien skulle en tro det var mange som hadde kontroll på dette.


RJK

Er ingen ekspert på importbiler og regler der, men hovedregel er at garanti er det som gjelder i det landet den er importert fra som første land. Altså hva gjelder i den bilens "hjemland". Og ikke minst om du må forholde deg til importøren/forhandleren i det landet, eller om de du kjøper bilen av, er seg sitt ansvar bevisst.

Det gjelder jo og hva slags utstyr som er standard, og hva som første kjøper har valgt å ta med som ekstrautstyr. Har f.eks. bilen varmepumpe og "nordisk" klimaanlegg?

Dernest er det viktig å vite hvem som har importert bilen, og hva denne forhandleren lover. Lover de samme som ved original-importert bil? Følger det med garanti via 3.partsselskap, og hvilke dekninger gir disse?

 Samt at man bør se på hvordan produsenten ser på garanti/reklamasjonssaker, og vanlig reparasjon og service på "ikke-norske" biler. Her kan det være store forskjeller på hvordan produsent forventer og forlanger at en kunde blir møtt, selv om man ikke har kjøpt norsk "original-innført" bil.

Uansett, en norsk forhandler vil du dessuten ha 5 års reklamasjonesrett av, dersom den er solgt til deg som privatkjøper, eller 2 år som firmakunde. Vær obs på at de ikke stiller seg bare som megler mellom selger i utlandet og deg som kunde, eller om de tar ansvar som importør og selger fra eget, norskregistrert firma.

Her vil du nok stå langt tryggere, selv om vilkårene er de samme, dersom det er en norsk kjede og gjerne merkeforhandler som har sideimportert. Dess større og mer solid, dess tryggere er du i utgangspunktet.

Faren for at selger er en luguber enmanns bakgårdsbedrift med postboksadresse, skal man ikke se for lett på. Spesielt med tanke på om de har økonomi til å få en rekalmasjonssak mot seg, og om de står inne for dette. Og går de konk, så hvordan står du deg i så tilfelle med bil som ikke fungerer (som den skal), og service-bulletiner/tilbakekallinger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Balaklava

Gode og relevante tilbakemeldinger!

Såvidt jeg har funnet ut gir MB 4 år og 80 000km generell garanti i Tyskland. Og, som i alle andre EU/EØS land (for MB) 8 år og 160 000km med 70% gjenstående på batteripakka. Og to års reklamasjonsrett. Samlet sett, helt ok. Ikke i toppklasse i forhold til andre merker, men uansett. 

Det store spørsmålet er jo om BOS er villig til å ta jobben og sende regning til MB eller om en ender i en "wont touch this" situasjon. Pluss tilleggsrisiko mtp ukjent historikk på bilen. Tidligere var det organisert juks med km stand på importbiler, aner ikke om det er mulig på nyere biler? Men jeg vil jo nesten tro det.

Har ikke sett noen importerte bruktbiler med pris som tilsier at det vil være et godt valg økonomisk, som vel egentlig er naturlig iom at de jeg ser på er solgt avgiftsfritt i Norge for 2-3 år siden.

Men skulle det dukke opp en "godbit" så er det greit å vite hva som gjelder. Og det er en god del importbiler på finn.no. Lurer på hvorfor når de har vært solgt avgiftsfritt i Norge, hvordan kan de ha blitt enda mye billigere i Tyskland?




RJK

Mange firmaer som har registrert biler på seg "selv" (som privatpersoner), og dermed fått utbetalt støttebeløp fra tyske myndigheter. Bilene er så kjørt akkurat så langt de må for å oppfylle kriteriene. Noen er temmelig sikkert kjøpt tilbake fra reelle kunder som har kjøpt nye biler og fått ny støtte.

Ved eksport har de regler for refundering av mva, og dermed blir bilen billigere inn til Norge, enn vanlig innkjøpspris for forhandleren. Noe av denne fordelen får kanskje du som kjøper, men mesteparten går nok i lomma til forhandler.

Og med situasjonen vi hadde før nyttår, der biler ble solgt dyrere enn nypris i Norge, var det nok store penger å hente der. Dette slår nok tilbake litt nå, og enkelte må kanskje selge med tap, eller nesten ingen fortjeneste. Som er sunt for en eventuell kjøper.

Importbiler er naturlig nok forventet å koste mindre enn "norske" biler, og ingen vil brenne inne med disse, som kan være godt grunnlag for å prute kraftig. Her er det absolutt ingen grunn til å gi listepris eller listepris minus 10-15 K pruting.

Ukvalifisert tips/gjetning, et sted mellom 25-50 K under listepris bør du sikkert havne. Hadde ihvertfall jeg forventet i dagens marked. Men selvsagt lettere å oppnå mest rabatt ved å ta ut i ekstrautstyr du uansett vil/bør/må ha...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Toalmar

BOS vil nok ikke ta regningen for en eventuell garantijobb på en importbil, de gjorde i hvert fall ikke det tidligere. Importerte en C-klasse 2012 modell i 2013 som jeg måtte ta noen garantijobber på. Jeg måtte betale regningen og få igjen via Tyskland, men her kan jeg selvsagt ta feil.
Håper verden har gått fremover og at BOS har endret seg på dette punktet.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Balaklava

Sitat fra: RJK på lørdag 25. mars 2023, klokken 01:14Er ingen ekspert på importbiler og regler der, men hovedregel er at garanti er det som gjelder i det landet den er importert fra som første land. Altså hva gjelder i den bilens "hjemland". Og ikke minst om du må forholde deg til importøren/forhandleren i det landet, eller om de du kjøper bilen av, er seg sitt ansvar bevisst.

Det gjelder jo og hva slags utstyr som er standard, og hva som første kjøper har valgt å ta med som ekstrautstyr. Har f.eks. bilen varmepumpe og "nordisk" klimaanlegg?

Dernest er det viktig å vite hvem som har importert bilen, og hva denne forhandleren lover. Lover de samme som ved original-importert bil? Følger det med garanti via 3.partsselskap, og hvilke dekninger gir disse?

 Samt at man bør se på hvordan produsenten ser på garanti/reklamasjonssaker, og vanlig reparasjon og service på "ikke-norske" biler. Her kan det være store forskjeller på hvordan produsent forventer og forlanger at en kunde blir møtt, selv om man ikke har kjøpt norsk "original-innført" bil.

Uansett, en norsk forhandler vil du dessuten ha 5 års reklamasjonesrett av, dersom den er solgt til deg som privatkjøper, eller 2 år som firmakunde. Vær obs på at de ikke stiller seg bare som megler mellom selger i utlandet og deg som kunde, eller om de tar ansvar som importør og selger fra eget, norskregistrert firma.

Her vil du nok stå langt tryggere, selv om vilkårene er de samme, dersom det er en norsk kjede og gjerne merkeforhandler som har sideimportert. Dess større og mer solid, dess tryggere er du i utgangspunktet.

Faren for at selger er en luguber enmanns bakgårdsbedrift med postboksadresse, skal man ikke se for lett på. Spesielt med tanke på om de har økonomi til å få en rekalmasjonssak mot seg, og om de står inne for dette. Og går de konk, så hvordan står du deg i så tilfelle med bil som ikke fungerer (som den skal), og service-bulletiner/tilbakekallinger.

Vi ser på biler til pluss-minus 500K. Ser for meg 15-20% lavere pris enn "billigste norske", minst, på importbil før det skulle være aktuelt å vurdere. Og jeg ser ikke de prisforskjellene på finn.no så jeg tror egentlig det hele er et blindspor. 


Mastiff

#9
Sitat fra: Toalmar på søndag 26. mars 2023, klokken 08:25BOS vil nok ikke ta regningen for en eventuell garantijobb på en importbil, de gjorde i hvert fall ikke det tidligere. Importerte en C-klasse 2012 modell i 2013 som jeg måtte ta noen garantijobber på. Jeg måtte betale regningen og få igjen via Tyskland, men her kan jeg selvsagt ta feil.
Håper verden har gått fremover og at BOS har endret seg på dette punktet.


Nei, verken verden eller BOS har endret seg der. ;D Jeg måtte bytte styresnekke. Det ble dekket av goodwill fra Tyskland (antakeligvis fordi de visste at de uansett måtte dekke det på Junge Sterne, som jeg hadde i tillegg i ett år til, før den Platinum Import-garantien jeg kjøpte da jeg bruktimporterte, begynner å gjelde neste år og fram til 2029). Så jeg betalte 50 høvdinger med VISA-kortet (og fikk nok bonuspoeng hos SAS til å sende fruen en tur hjem til familien i Kirkenes) og fikk så tilbake pengene et par uker senere.

Angående hovedspørsmålet fikk iallfall jeg beskjed om at batterigarantien var den samme i hele Europa, med 8 år/160 000. I tillegg har jeg fått ganske klar beskjed av folk som kan det der mye bedre enn meg at batteriet etter all sannsynlighet ikke blir det første som ryker på en elbil, det har en holdbarhet som til og med imponerer ingeniørene.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA