Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMYP i italia

Startet av ingenam@gmail.com, tirsdag 20. juni 2023, klokken 09:37

« forrige - neste »

ingenam@gmail.com

Skal på biltur fra Bergen til Dolomittene i Italia om få uker. Ser at det skal gå helt fint å komme seg dit med bruk av superladere langs veien. Er imidlertid litt skeptisk til ladenettverket der nede i fjellkeden. Er også usikker på hvilke støpsler som brukes der nede, finner på nettet at de bruker forskjellige typer i Italia. Noen som har gjort tilsvarende tur som har noen gode tips til lademuligheter evt hvilke overganger en bør ha med for å få ladet litt utenfor allfarvei? Evt også hvilke ladeapper som fungerer i området for andre superladere? Ser bare at det er en "jungel" å velge i....

Orbit

Det finnes noen spredte type-2 AC-ladere på hoteller etc, og også noen få DC/HPC-ladere. Dersom du setter opp en gratis-konto hos f.eks. Elli har du lademulighet på de aller fleste av disse.

Dersom du er helt utenfor allfarvei, brukes det delvis egne italienske typer kontakter, men også schuko (type F) på nyere installasjoner. Den italienske varianten kommer i to versjoner (type L, 10 A og 16 A), men jeg har ikke funnet gode adaptere (som både tåler kontinuerlig last, og som har jording) - så har endt opp med å sette italienske type-L støpsel på en mini-skjøteledning med schuko i andre enden. Dette som en backup, som aldri har vært nødvendig å bruke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nimrad

Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:14Dette som en backup, som aldri har vært nødvendig å bruke.
Jeg tror det er det man bør tenke. Lad helt opp før du kjører ut fra hovedveiene og planlegg litt så skal det jo egentlig vanskelig gjøres å finne 50 mil uten muligheter for noe hurtiglading vil jeg tro. Sjekk hoteller i tillegg så har man en god plan.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA