Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vann som renner inn i bil fra FWD

Startet av K.Fosse, tirsdag 21. mars 2023, klokken 22:21

« forrige - neste »

K.Fosse

Hei!

Har hatt en 2019 X i ett års tid, og har sett at det gjerne renner inn vann når jeg åpner falcondørene etter at det har regnet.

Følelsen er at dette er blitt verre, men usikker på om det er riktig. Noen som kan bekrefte at de får åpnet uten at det renner inn noe vann?

Lagt ved en snutt som viser hvordan det rant inn i dag. Ikke masse vann på bilen, men litt, og det rennner ganske mye vann inn i bilen..

Bilen stod tilnærmet rett, men antagelig marginalt helling til den siden. Rant ikke inn noe på førersiden.

turfsurf

Ganske vanlig på X. Fikses med å få justert på tetningslistene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Slik var det ikke på vår X, selv om vi bor i Bergen. Kun når det var kraftig nedbør det kom noe sånt som det der. Eller om man åpnet bakluken når dørene var åpen 🙈
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Som turfsurf sier, mange X-eiere har vært gjennom dette. Pakningene er plassert for tett slik at vannet ikke renner ned mellom, men over. Tesla vet veldig godt hva det er og fikser det lett. Ble fikset på begge FWD på min X, gjaldt også bakfra.

En liten avsporing, men må bare si det er utrolig at kvaliteten fra Fremont aldri blir bedre. Virker ikke som de lærer en eneste ting underveis. Dette var et kjent problem allerede i 2017, og allikevel klarte de altså ikke montere pakningene riktig på en ny bil i 2019.  :o

K.Fosse

Takk! Da blir det vel et nytt besøk til Tesla. Det store spøramålet er jo nå om de fleste ting er utbedret før garantien går ut neste år, eller om det fortsetter å komme. Fantastisk bil, men begynner å bli lei service/ reparasjoner..

geear

Ja, det er trist med den bismaken. Y P ble løsningen for min del, og selv om Y er mer kjøreglad, så må jeg innrømme at jeg nok gledet meg mer til å sette meg inn i X-en hver dag enn Y-en. Savner også den tredje seteraden litt. Men en kombinasjon av bismaken, lanseringsdagspris på Y, fortsatt høy bruktpris på X (aug 2021), kjekt å få alt det siste av tech, raskere lading, slippe CCS-adapter osv. gjorde at det ble overgang til Y.

Øyvind.h

Sjekk også at ikke pakningene er trykket flate. Det slet vi med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

K.Fosse

Takk for tips. Tesla henviste til bruksanvisning om ikke å bruke FOB, men trykke på dørhåndtak, uten at det har noe for seg - så sendt ny melding med bilde av akkurat det samme som skjer så får vi se..

Model Y P kan virke fristende ja, men er plassen med 3 små i barneseter som gjør bytte vanskelig..Har sett det går, men virker veldig trangt. Hvordan er erfaringen din med kvalitet på Y VS. X, @geear?

geear

Så ved å trykke på døra så skulle ikke vannet renne av fra toppen av døra og ned over pakningen?  :o  ::)

Tre barneseter er nok en utfordring ja. Heldigvis varer det ikke nødvendigvis så lenge. Har to barn og en tenåring, men kun ett forovervendt barnesete, og det går strålende, men hender vi savner tredje seterad for å få litt avstand mellom de, eller for en kompis eller to med på tur.

Kvalitetsmessig er min opplevelse at X og Y er som natt og dag. På X-en var det bare å begynne med servicebesøk fra første måned, har ikke nøyaktig tall, men tror jeg talte meg opp til 25 besøk hos Tesla på mindre enn fire år, omtrent på husken, og flere av gangene var det flere feil. Ble jo slik at en gikk og utsatte besøk bare for å akkumulere opp noen flere før en tok bryet med å levere bilen inn. Har hatt Y i mer enn 1,5 år nå (fra Berlin og Shanghai), og eneste feilen er skjevlimt takglass på Berlin-bilen, det ble demontert av Hurtigruta, og samme i slengen klarte de å ødelegge taktrekket, så det endte dessverre med to servicebesøk som følge av samme feil.

turfsurf

Har og 90.000km i X og nå drøye 20.000km i Y. Med 3 barneseter ville jeg ikke vurdert Y. Det er for smalt.

Ellers har jeg stort sett samme erfaring som geear når det gjelder kvalitet på X vs Y. Har dog ikke hatt behov for service overhodet på Y.

Hadde X blitt produsert andre steder enn i USA (spesifikt California) hadde jeg kanskje vurdert den på nytt. Mest savnede bilen i familien, både av voksne og barn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Hos oss har varmepumpa havarert en gang på Y. Byttet blinklys pga krakkelering, byttet begge tåkelysa frem pga vann to ganger og rettet hjulstilling pga skjevslitasje på framdekk.

Vi gikk fra S til Y etter tre år med S-en. S-en var det en del feil på, men ikke så voldsomt som dere opplever med X. Y er mer gocart (stump) enn S, den støyer mer innvendig, mer slitsom på langtur og litt trangere enn S.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Har du hatt mye problemer med din 2019-modell, @K.Fosse? Jeg har hatt inntrykk av at mye problemer gjaldt de eldre modellene som geear og turfsurf har hatt. Jeg har hatt svært lite, og har ikke hørt at andre heller har hatt mye.
Hva har du opplevd?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

K.Fosse

Teller 7 fullførte servicebesøk siste året, så ja, vesentlig mer enn jeg ville forventet.

Nå er 8. bestilt for 4.hjulskontroll etter at vi måtte bytte bakdekk pga. skjev slitasje. Det kan riktig nok ha skjedd pga. kjøring i en dump eller liknende, så akkurat den skal jeg nok ikke legge på Tesla. Men har også fått påpekt noe slakk i noe av forstillingen på EU-kontroll (men så lite at de bare kommenterte det, uten at det fikk noen merknad).

Etter forrige regnskyll kunne jeg ellers konstantere at vannet fortsatt rant inn, selv etter reparasjon på garanti så de skal se på det på nytt også. Etter siste vask der jeg tok grundig i hjulbuene fant jeg også at det dekselet på innsiden var gått litt ut/ fra hverandre i skjøten, så der må det jo være enormt potensiale for å samle opp salt og sand og alt annet som dras opp fra veien.

Ser også at de plastikklistene nede på dørene "buler" litt ut enkelte steder, som om noe lim har løsnet eller det har deformert seg. Tenkte jeg skulle prøve meg på det og, men det er vel type en ting mange ikke ville klaget på fordi det er rent kosmetisk, men som jeg mener bør holde i mer enn 4 år på en såpass dyr bil spesielt..

Fantastisk bil når alt funker, så håper stadig at jeg får tatt alt, spesielt mtp. garanti som utløper neste år.. Frister lite å gå tilbake til diesel, og foreløpig få virkelig gode elektriske alternativ. Vurderer å teste Nio ES8, men litt skeptisk til den også, og hvor lenge/ hardt de vil satse på utbygging av sin infrastruktur i Norge og Europa. Leser også ganske blandede erfaringer om service, lovnader og oppfølgning etter at bilene er kjøpt.

geear

Listene nederst på dørene fylles med sand, det er derfor de buler ut mellom klipsene/festene. Fikk mine skiftet på garanti en gang, tror de limte de også for å unngå at det fyltes opp igjen, men ga opp etterpå. Sånne ting er en av grunnene til påstanden min om at Model Y er en mer ferdigdesignet bil. X har mange slike designfeil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA