Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løsning for sensorløse biler kommer

Startet av Motorwatt, søndag 19. mars 2023, klokken 15:01

« forrige - neste »

filtvet

Hvorfor er tesla-eiere så ivrige etter å forsvare dårlige beslutninger? Har de aksjer? (som uansett virker som en dårlig ide - har de hørt ordet risikospredning).

Tesla selger bra nå, men jeg tror det er max 2-3 år til før de andre merkene er like gode så da er det nok game over og tesla blir en nisjebil.

Handyman

Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Hvorfor er tesla-eiere så ivrige etter å forsvare dårlige beslutninger?
Hva mener du med "tesla-eiere" jeg antar at du ikke mener alle. De som skriver her representerer jo absolutt ikke en gjennomsnittlig eier. Det er også eiere her som ikke forsvarer Teslas valg.
Men for noen av de som forsvarer Tesla (nærmest ukritisk) er nok Confirmation bias inne i bildet, og andre er nok rimelig overbevist om at Tesla gjør riktige valg. Sikkert flere grunner også.
For meg fremstår det eksempelvis veldig merkelig at de som ikke eier, og som heller ikke ser ut til å ville eie, har så mange negative tanker og meninger om Tesla. Hva kan det skyldes?
Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Tesla selger bra nå, men jeg tror det er max 2-3 år til før de andre merkene er like gode så da er det nok game over og tesla blir en nisjebil.
Dette er det ikke få som har sagt så lenge Tesla har produsert biler. Jeg tror heller det kan bli motsatt, nemlig at dersom ikke de "andre merkene" virkelig ikke skjerper seg så kan noen av dem være historie om noen år. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Hvorfor er tesla-eiere så ivrige etter å forsvare dårlige beslutninger? Har de aksjer? (som uansett virker som en dårlig ide - har de hørt ordet risikospredning).
På forrige side i denne tråden er det ganske mange Tesla-eiere som har kommentert. Mulig vi tolker innleggene forskjellig, men hvor stor andel av "tesla-eiere" må gjøre noe for at du skal skjære alle over én kam? Jeg kan se at Krizz, k1 og Kim- kan muligens tolkes til å forsvare kameraløsningen, mens innleggene fra turfsurf, Handyman, deg selv, Motorwatt, meg, Contango og Torpedo Ted er kritiske. Altså et stort overtall av Tesla-eiere som ikke forsvarer beslutningen.

Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Tesla selger bra nå, men jeg tror det er max 2-3 år til før de andre merkene er like gode så da er det nok game over og tesla blir en nisjebil.
Sier ikke du tar feil, men dette har jeg hørt siden jeg bestilte min første Tesla for seks år siden, og det har enda ikke skjedd. Firmaverdi, interesse og salgstall har skutt til himmels siden den gang. De som ikke sov i timen (som meg) og var enda tidligere ute med Tesla har sikkert hørt det siden tidenes morgen. Personlig skulle jeg ønske at de andre merkene var på høyde med Tesla på elbil-delen av bilene, men har dessverre blitt skuffet i lansering etter lansering.

Kim-

Jeg forsvarer ikke kamera løsningen. Hadde dette vært gjort på forhånd og så faset ut så ville det vært bedre. Det ble vel sånn for å spare peng og for å forhindre at bilene ikke skulle komme seg ut. Naboen sin id4 ble forsinket med noen mnd pga ultralyd sensorer.

Men sumsum, tenker jeg på det i hverdagen? Nei. Bruker jeg noen ganger sensorene til å avgjøre hvor langt jeg kan rygge? Nei. All piping fra USS er/var skrudd av på mine foregående Teslaer.

Det jeg savner er sensorer foran, ikke alltid like lett å avgjøre om du treffer noe på hjørnet av bilen hvis en skal manøvre seg på litt trange steder. Blir kanskje en ekstra unødvendig rygging.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:55
Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Hvorfor er tesla-eiere så ivrige etter å forsvare dårlige beslutninger?
Hva mener du med "tesla-eiere" jeg antar at du ikke mener alle. De som skriver her representerer jo absolutt ikke en gjennomsnittlig eier. Det er også eiere her som ikke forsvarer Teslas valg.
Men for noen av de som forsvarer Tesla (nærmest ukritisk) er nok Confirmation bias inne i bildet, og andre er nok rimelig overbevist om at Tesla gjør riktige valg. Sikkert flere grunner også.
For meg fremstår det eksempelvis veldig merkelig at de som ikke eier, og som heller ikke ser ut til å ville eie, har så mange negative tanker og meninger om Tesla. Hva kan det skyldes?
Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Tesla selger bra nå, men jeg tror det er max 2-3 år til før de andre merkene er like gode så da er det nok game over og tesla blir en nisjebil.
Dette er det ikke få som har sagt så lenge Tesla har produsert biler. Jeg tror heller det kan bli motsatt, nemlig at dersom ikke de "andre merkene" virkelig ikke skjerper seg så kan noen av dem være historie om noen år.
Hva mener du med å skjerpe seg? De aller fleste som produserer elbiler leverer da bra biler? Men de har store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc. Tipper at VW har rundt 80 millioner biler på veiene World Wide. Tesla har et par millioner. Tesla klarer seg nok, og det gjør også de aller fleste av de andre. Vi kommer heldigvis aldri i en situasjon hvor vi bare kan kjøpe Tesla-biler. Noe som nok er Ultra Fansens våte drømmer...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mars 2023, klokken 11:29
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:55
Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Hvorfor er tesla-eiere så ivrige etter å forsvare dårlige beslutninger?
Hva mener du med "tesla-eiere" jeg antar at du ikke mener alle. De som skriver her representerer jo absolutt ikke en gjennomsnittlig eier. Det er også eiere her som ikke forsvarer Teslas valg.
Men for noen av de som forsvarer Tesla (nærmest ukritisk) er nok Confirmation bias inne i bildet, og andre er nok rimelig overbevist om at Tesla gjør riktige valg. Sikkert flere grunner også.
For meg fremstår det eksempelvis veldig merkelig at de som ikke eier, og som heller ikke ser ut til å ville eie, har så mange negative tanker og meninger om Tesla. Hva kan det skyldes?
Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Tesla selger bra nå, men jeg tror det er max 2-3 år til før de andre merkene er like gode så da er det nok game over og tesla blir en nisjebil.
Dette er det ikke få som har sagt så lenge Tesla har produsert biler. Jeg tror heller det kan bli motsatt, nemlig at dersom ikke de "andre merkene" virkelig ikke skjerper seg så kan noen av dem være historie om noen år.
Hva mener du med å skjerpe seg? De aller fleste som produserer elbiler leverer da bra biler? Men de har store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc. Tipper at VW har rundt 80 millioner biler på veiene World Wide. Tesla har et par millioner. Tesla klarer seg nok, og det gjør også de aller fleste av de andre. Vi kommer heldigvis aldri i en situasjon hvor vi bare kan kjøpe Tesla-biler. Noe som nok er Ultra Fansens våte drømmer...
Det er flere som leverer bra elbiler, ingen tvil om det. Problemet for en del produsenter at at de tjener lite penger på disse. De må delta mer aktivt i utviklingen og ikke la Tesla være benchmark for nyutvikling. En av deres hovedutfordringer mener jeg er nettopp det du beskriver som "store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc." De må altså skjerpe seg på måten de "driver butikken på". Etter min mening henger de igjen i gamle vaner og tradisjonelle tankesett. Det er vanskelig å hevde om Tesla.... på både godt og vondt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

#51
Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Hvorfor er tesla-eiere så ivrige etter å forsvare dårlige beslutninger? Har de aksjer? (som uansett virker som en dårlig ide - har de hørt ordet risikospredning).

Tesla selger bra nå, men jeg tror det er max 2-3 år til før de andre merkene er like gode så da er det nok game over og tesla blir en nisjebil.

Ettersom Tesla er helt ubrukelig uten piping i ørene, så må det jo være et syyykt bra tegn at de selger så mye. Da må de vel selge 20.000 på et kvartal med piping? Er det det du tenker? Ser ut til at de får et bra kvartal.
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

#52
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:25Det er flere som leverer bra elbiler, ingen tvil om det. Problemet for en del produsenter at at de tjener lite penger på disse. De må delta mer aktivt i utviklingen og ikke la Tesla være benchmark for nyutvikling. En av deres hovedutfordringer mener jeg er nettopp det du beskriver som "store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc." De må altså skjerpe seg på måten de "driver butikken på". Etter min mening henger de igjen i gamle vaner og tradisjonelle tankesett. Det er vanskelig å hevde om Tesla.... på både godt og vondt.
Jeg vil/kan snu litt på det. Tesla har som de fleste ungdommer voksesmerter. Og det bare med 4 modeller. De klarer fremdeles ikke å betjene delelogistikken, og mange opplever tildels lange ventetider på deler. Noe burde de lært på 10 år (og ja, før alle nå trekker sammenligninger med andre produsenter, så finnes det nok å ta av blant disse også, men nå snakker vi om Tesla). Tesla lager heller ikke unike elbiler lenger. Både på teknikk og rekkevidde finnes det allerede konkurrenter, og flere kommer "daglig". Også for Tesla finnes det en nedre grense på hva de kan gjøre med prisene for å holde salget oppe.

Én ting har de gjort, og det er forenklingen med bestillingsprosedyren, men også her kommer konkurrentene for fullt. De "solgte" arvesølvet ved å åpne Superladere for alle. Merkelig beslutning spør du meg. Konkurrentene har alle en stor fordel, og det vil vi merke etterhvert. De slipper å forholde seg til en Musk-type.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mars 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:25Det er flere som leverer bra elbiler, ingen tvil om det. Problemet for en del produsenter at at de tjener lite penger på disse. De må delta mer aktivt i utviklingen og ikke la Tesla være benchmark for nyutvikling. En av deres hovedutfordringer mener jeg er nettopp det du beskriver som "store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc." De må altså skjerpe seg på måten de "driver butikken på". Etter min mening henger de igjen i gamle vaner og tradisjonelle tankesett. Det er vanskelig å hevde om Tesla.... på både godt og vondt.
Jeg vil/kan snu litt på det. Tesla har som de fleste ungdommer voksesmerter. Og det bare med 4 modeller. De klarer fremdeles ikke å betjene delelogistikken, og mange opplever tildels lange ventetider på deler. Noe burde de lært på 10 år (og ja, før alle nå trekker sammenligninger med andre produsenter, så finnes det nok å ta av blant disse også, men nå snakker vi om Tesla). Tesla lager heller ikke unike elbiler lenger. Både på teknikk og rekkevidde finnes det allerede konkurrenter, og flere kommer "daglig". Også for Tesla finnes det en nedre grense på hva de kan gjøre med prisene for å holde salget oppe.

Én ting har de gjort, og det er forenklingen med bestillingsprosedyren, men også her kommer konkurrentene for fullt. De "solgte" arvesølvet ved å åpne Superladere for alle. Merkelig beslutning spør du meg. Konkurrentene har alle en stor fordel, og det vil vi merke etterhvert. De slipper å forholde seg til en Musk-type.
Ja. Alle har sine utfordringer. Ingen tvil. Vi kunne sikkert fortsette i lang tid med å ramse opp.
Poenget mitt var at jeg ikke tror det er "game over" for Tesla om noen år, og at de bare blir en nisjebil slik filtvet tror (nok avsporing).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Det er jeg veldig enig med deg i. Tesla har kommet for å bli, og gudskjelov for det...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Sitat fra: geear på onsdag 29. mars 2023, klokken 10:50Jeg kan se at Krizz, k1 og Kim- kan muligens tolkes til å forsvare kameraløsningen

Jeg forsvarer den ikke på noen måte. Jeg synes bare det er for tidlig å konkludere med at den er ubrukelig.
Var det idioti for oss forbrukere å fjerne ULS før de hadde vision på plass - ja det oppleves slik, men konsekvensen kunne evt ha vært at produksjonen ble stoppet eller drastisk redusert pga delemangel, vi vet ikke.

Skulle jeg gjerne hatt begge deler - ja. Er det en deal breaker for meg at det kun er vision - nei.
Jeg fikk 2023.6.9 i natt og fikk testet det godt i dag. Det fungerte veldig bra, uten feil for min del ved parkering og rygging. Kjørte i sørpeføret her i oslo-området i dag og kameraet bak hadde litt smuss på seg (kan fremdeles se greit ut av det), og det påvirket ikke vision assistenten da jeg måtte rygge inn på en trang plass. Vil det kunne være et problem at kamera blir tilgriset så mye at det ikke fungerer, ja garantert, men igjen, ikke noe problem for min del. Jeg hadde nok av issues med at ULS koblet seg ut på X'en min vinterstid også.

Jeg blir bare overrasket over alle som svartmaler løsningen basert på teorier og synsing - før man faktisk har prøvd det ut en stund.

filtvet

Veldig rart at de solgte ladenettet, men det er vel litt typisk Musk. Tjene mest mulig penger på kortest mulig tid med alle mulig midler. Eller null konsekvenstenk - en mann som har 9 barn med x antall ex-koner.....

Musk har gode sider også - for all del.


geear

Skal ikke se bort fra PR-verdien i det. Musk har tross alt vist seg å være et markedsføringsgeni.

RuneW

Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Tesla selger bra nå, men jeg tror det er max 2-3 år til før de andre merkene er like gode så da er det nok game over og tesla blir en nisjebil.

Haha. Dette høres ut som uttalelsene til en besserwisser fra 2015.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Sitat fra: geear på torsdag 30. mars 2023, klokken 09:33Skal ikke se bort fra PR-verdien i det. Musk har tross alt vist seg å være et markedsføringsgeni.
Det jeg mener han er god på er å ta æren. Derfor har han lagt ned PR-avdelingen slik at han personlig kan formidle alt det positive. Har han noen gang kommet med noe negativt, eller noen gang besvart spørsmål av negativ karakter som det ikke finnes noen løsning på? 

Han blir geniforklart for alle funksjoner i hele bedriften. Teknisk, økonomisk, PR og markedsføring, administrasjon og ledelse, HR, etc. Ingen skal fortelle meg at han han aktivt deltar  i alt som rører seg i Tesla (+ flere andre selskaper). Og det hjelper godt for imagen at han har en stor skare persondyrkere som støtter han i vått og tørt. Dette er et fenomen som sannsynligvis har sin opprinnelse i "The American Dream" hvor økonomisk suksess er blant de viktigste indiegrensene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA