Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løsning for sensorløse biler kommer

Startet av Motorwatt, søndag 19. mars 2023, klokken 15:01

« forrige - neste »

snakkesalig


geirci2

Hmmm...

Jeg, på min Model 3 2019 (og selvføgelig med USS), fikk nettopp meldingen "Parkeringshjelp utilgjengelig". Ingen avstandslinjer, ingen info om avstander til evt. hindringer, intet lydvarsel. Her går det jaggu bakover :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Klykken

Sitat fra: geirci2 på mandag 20. mars 2023, klokken 21:59
Hmmm...

Jeg, på min Model 3 2019 (og selvføgelig med USS), fikk nettopp meldingen "Parkeringshjelp utilgjengelig". Ingen avstandslinjer, ingen info om avstander til evt. hindringer, intet lydvarsel. Her går det jaggu bakover :-)
Snø/is/skitt på sensorer. Evt at én eller flere faktisk er gåen (de er nesten forbruksvare).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geirci2

Feilmeldingen (har aldri sett den før i løpet av 4 år) fikk jeg rett etter henting av bil fra Tesla service (garantibytte av venstre frontlykt pga. feil på lyktens interne eletronikk). Kanskje servicefolka ikke har skrudd sammen bilen korrekt etter skifte av frontlykta?...
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

snakkesalig

Det er uansett en bedre ide å legge inn en service-forespørsel i appen enn å spørre synserne her inne.

Motorwatt

Sitat fra: snakkesalig på mandag 20. mars 2023, klokken 11:20
Sitat fra: geear på søndag 19. mars 2023, klokken 18:03
Har ikke lagret nummeret, men her er iallfall supporten som håndterer TWC. De har ringt meg opp direkte (fra utlandet).

chargingsupportemea@tesla.com

Takk for tips, skal sende epost.


Du har da fått tips fra en "synser" etter at Tesla ikke kunne svare på app-forespørsel, og avsluttet saken.


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

snakkesalig

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. mars 2023, klokken 18:04
Sitat fra: snakkesalig på mandag 20. mars 2023, klokken 11:20
Sitat fra: geear på søndag 19. mars 2023, klokken 18:03
Har ikke lagret nummeret, men her er iallfall supporten som håndterer TWC. De har ringt meg opp direkte (fra utlandet).

chargingsupportemea@tesla.com

Takk for tips, skal sende epost.


Du har da fått tips fra en "synser" etter at Tesla ikke kunne svare på app-forespørsel, og avsluttet saken.

Huh?

Jeg prøver å fortelle vedkommende at han må legge inn en service -forespørsel i appen.

Motorwatt

Tror de fleste vet det. Men det har vist seg at det er mye god informasjon som finnes her, og ofte med bedre bakgrunnsinformasjon enn det Tesla vil/kan fortelle. Tror at de som besøker dette forumet har større interesse for bilen enn den vanlige bruker, og da er "synserne" en utmerket kilde.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Elektro12


k1

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 25. mars 2023, klokken 15:09Så rimelig håpløst ut ift. sensorer.

?? Tydeligvis øyet som ser...
Jeg synes det ser meget lovende ut. Heller ikke veldig ulikt fremvist på skjermen slik USS på Tesla viser. Ikke det samme, men ser slettes ikke dumt ut.
Jeg velger å felle dom når jeg har prøvd det selv  :+1:

Kim-

Helt enig. Har troen. USS klarer vel ikke å se sånne lave fortauskanter som vist i videoen?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

JRF

Sitat fra: k1 på lørdag 25. mars 2023, klokken 17:17
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 25. mars 2023, klokken 15:09Så rimelig håpløst ut ift. sensorer.

?? Tydeligvis øyet som ser...
Jeg synes det ser meget lovende ut. Heller ikke veldig ulikt fremvist på skjermen slik USS på Tesla viser. Ikke det samme, men ser slettes ikke dumt ut.
Jeg velger å felle dom når jeg har prøvd det selv  :+1:

Tja hvor nøyaktig det er med centimetere margin, eller hvordan det visuelt presenteres er egentlig mindre interessant. Det regner jeg med at løses på en god måte uansett. Det som er interessant er hvordan den løser utfordringer med kamerabildet. Som møkkete linse, dårlig sikt, lite kontraster i bildet, osv.

Som vi vet blir ryggekamera bildet helt ubrukelig etter kort tid på Norske vinterveier. Mens ultralyd sensorer ikke har noe problem med litt snø, sørpe og møkk. Og i motsetning til flere andre på dette forumet så har jeg ingen tru på at Tesla vil ta på seg kostnaden med å ettermontere ultralyd eller radarsensorer når man uunngåelig finner ut at kamera ikke vil fungere til dette i utfordrende forhold som det er f.eks så og si hele vinteren i Norge.

HOFFERN342

Sitat fra: JRF på mandag 27. mars 2023, klokken 13:37
Sitat fra: k1 på lørdag 25. mars 2023, klokken 17:17
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 25. mars 2023, klokken 15:09Så rimelig håpløst ut ift. sensorer.

?? Tydeligvis øyet som ser...
Jeg synes det ser meget lovende ut. Heller ikke veldig ulikt fremvist på skjermen slik USS på Tesla viser. Ikke det samme, men ser slettes ikke dumt ut.
Jeg velger å felle dom når jeg har prøvd det selv  :+1:

Tja hvor nøyaktig det er med centimetere margin, eller hvordan det visuelt presenteres er egentlig mindre interessant. Det regner jeg med at løses på en god måte uansett. Det som er interessant er hvordan den løser utfordringer med kamerabildet. Som møkkete linse, dårlig sikt, lite kontraster i bildet, osv.

Som vi vet blir ryggekamera bildet helt ubrukelig etter kort tid på Norske vinterveier. Mens ultralyd sensorer ikke har noe problem med litt snø, sørpe og møkk. Og i motsetning til flere andre på dette forumet så har jeg ingen tru på at Tesla vil ta på seg kostnaden med å ettermontere ultralyd eller radarsensorer når man uunngåelig finner ut at kamera ikke vil fungere til dette i utfordrende forhold som det er f.eks så og si hele vinteren i Norge.

Sikkert derfor Tesla nå reklamerer med 5000km gratis lading om du henter bil før 31. Mars. Mange som har tenkt samme tanken, og heller vil vente til HW4 kommer på de nyere produserte bilene til sommeren.

Kim-

Kan noen legge bilde ut av ryggekameraet sitt når det er helt ubrukelig? Får opplevelsen av at ryggekameraet kunne egentlig vært helt svart fra september-mai for enkelte. Etter flere år med Tesla har det kun vært noen ganger med helt tilsmusset kamera, men en ser fortsatt konturer (blurry som «gamle» ryggekameraer)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA