Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor blir det av alle «Tesla killers»?

Startet av Vollis47, søndag 19. mars 2023, klokken 13:07

« forrige - neste »

Vollis47

Så langt i år står Tesla for ca 35% av solgte elbiler. Selv ikke Volkswagen konsernet klarer å nå så høyt med VW, Audi og Skoda sammenlagt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Klykken

Er nok totalpakken som Tesla tilbyr som appellerer til de fleste. Y er stor og romslig, fornuftig priset og lading er enkelt og sømløst, samt rekkevidden er god.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

arthur

Hvor stor andel av elbiler i Norge og/eller det månedlige salget av elbiler utgjør Tesls modeller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 13:16
Hvor stor andel av elbiler i Norge og/eller det månedlige salget av elbiler utgjør Tesls modeller?

Vollis47 svarte deg ovenfor. Model Y står for i overkant av 30% alene. Model Y og Model 3 alene har solgt mer enn alle de andre på top 10-lista til sammen så langt i år. https://www.elbilstatistikk.no/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Elmo

#4
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 13:16
Hvor stor andel av elbiler i Norge og/eller det månedlige salget av elbiler utgjør Tesls modeller?

www.elbilstatistikk.no 
(dagens tall under)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Strøm Tycoon

#5
Syns vi skal se på totalen også, Norge har et veldig sunt elbilmarked hvor det kan se ut som at mange kjøper etter behov

Mange av de store tallene skyldes paradigmeskiftene i elbilmarkedet, likevel ser det helt anderledes ut enn i andre deler av verden, Kina er best på kompromisser, USA verst som jeg ser det

daktari

Helt utrolig salg av Y i år. Passerer nok 3ern i år, men kan og nærme seg e-golf. Hva skjer med bruktprisene her?
Og nyprisen på Y LR nå er fortsatt over lanseringsprisen i 2021?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

#7
Det hjelper ikke at det er vanskelig å tjene penger på å lage elbiler:

https://www.wsj.com/articles/ford-projects-3-billion-loss-on-ev-business-for-2023-98037e4e?st=09z4oqsv2dvayeo&reflink=desktopwebshare_permalink

SitatMotor Co. expects to lose about $3 billion on its electric-vehicle business this year, a reminder of how far traditional auto makers have to go in turning their EV portfolios profitable.

Ford er ikke den eneste av de tradisjonelle bilprodusentene som sliter med å lage elbiler - her er en til:

https://www.autonews.com/china/byd-trims-shifts-2-ev-factories-china-report-says

SitatBYD, in sign of softer demand, trims output at 2 EV factories, report says
BYD has also been slowing output since the start of the year when industry-wide sales began to slow and China ended a national subsidy program for EVs and plug-in electric vehicles.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 22. mars 2023, klokken 23:23Helt utrolig salg av Y i år. Passerer nok 3ern i år, men kan og nærme seg e-golf. Hva skjer med bruktprisene her?
Og nyprisen på Y LR nå er fortsatt over lanseringsprisen i 2021?

Ja det er et helt utrolig salg! Så er det jo Bang for the buck som det heter...

Men mye kan fortsatt skje. Ser TM3 bruktpriser fortsetter å falle de også i likhet med resten av bilmarkedet. Jeg tror faktisk at Elon kommer til holde disse lave prisene fremover også....

Med tanke på at alt har blitt dyrere så er det vel ikke så rart at nyprisen på Y LR nå er fortsatt over lanseringsprisen i 2021, eller? Men kan hende jeg tenker feil her?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. mars 2023, klokken 06:42
Sitat fra: daktari på onsdag 22. mars 2023, klokken 23:23Helt utrolig salg av Y i år. Passerer nok 3ern i år, men kan og nærme seg e-golf. Hva skjer med bruktprisene her?
Og nyprisen på Y LR nå er fortsatt over lanseringsprisen i 2021?

Ja det er et helt utrolig salg! Så er det jo Bang for the buck som det heter...

Men mye kan fortsatt skje. Ser TM3 bruktpriser fortsetter å falle de også i likhet med resten av bilmarkedet. Jeg tror faktisk at Elon kommer til holde disse lave prisene fremover også....

Med tanke på at alt har blitt dyrere så er det vel ikke så rart at nyprisen på Y LR nå er fortsatt over lanseringsprisen i 2021, eller? Men kan hende jeg tenker feil her?


TOCN mener å vite at Tesla kommer til å skru opp prisene etter fredag. Kanskje lurt å kjøpe for å flippe nå, for de som driver med sånt....

Uansett så vil det hjelpe på bruktpriser.
https://www.tocn.no/2023/03/sitter-du-pa-gjerdet-og-venter/
Tesla Model Y                         2021-

1317142119

Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Men folk tenker selvfølgelig med lommeboken og hvis valget står mellom f.eks. en ID4 eller Y og sistnevnte er vesentlig billigere, så må man jo være litt tett mellom ørene (eventuelt ha et fanatisk forhold til VW) for å gidde å kjøpe ID4.

edyrli

Den er ganske imponerende den totalpakken tesla tilbyr. Jeg hadde også glatt valgt Model Y sist jeg byttet om jeg ikke måtte ha 7 seter.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Daniel_0007

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. mars 2023, klokken 15:22Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Men folk tenker selvfølgelig med lommeboken og hvis valget står mellom f.eks. en ID4 eller Y og sistnevnte er vesentlig billigere, så må man jo være litt tett mellom ørene (eventuelt ha et fanatisk forhold til VW) for å gidde å kjøpe ID4.

Selv om de hadde kostet likt så ville jeg ikke kalt en id4 for model y killer heller, begge har sine fordeler og ulemper men hadde man fått en 4x4 id4 for rett under 450 000 da hadde det nok vært en model y killer.
Model 3 2019 LR Rwd

OhmPaPa

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. mars 2023, klokken 15:22Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Helt siden Tesla kom har media skrevet om at Tesla snart ville få problemer med salget og/eller gå konkurs fordi den og den Tesla-Killeren snart kom på markedet.

Vil tro de fleste elbiler du har hørt om har fått slike artikler i massemedia. Men foreløpig er det ingen som selger volum i nærheten av Tesla.

Hvis kjenner til regnskapene til bilprodusentene vs Tesla sitt blir det hysterisk morsomt å lese om Tesla-killer'ene.

Vollis47

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. mars 2023, klokken 15:22Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Det er ikke jeg som har lansert begrepet Tesla killer. Men mange bilprodusenter og/eller deres loyale tilhengere har jo flere ganger påstått at snart kommer de med en ny modell som alle vil velge fremfor en Tesla. Det er ikke bare i Norge Tesla selger godt. Også i Tyskland selger Tesla bra i forhold til tyske merker, som BMW, Audi, Mercedes og VW.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA