Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kinesisk serie- og parallellhybrid.

Startet av Griffel, søndag 27. januar 2008, klokken 19:21

« forrige - neste »

Ken

Tenk at de kunne har hatt wankel hjulmotorer for lenge siden og så slipe man kraftoverføring i tillegg. Tror at det var mye med vilje å gjøre at wankel motorer er ikke bedre og mer utbredt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2008, klokken 09:28
Men hvorfor da ikke gå direkte til jetmotoren som har enda dårligere virkningsgrad men enda høyre effekt/vekt forhold.

Gjærne det, men her tenker i alle fall jeg muligheten til å hive ut den stempeldrevne forbrenningsmotoren i en kommende seriehybrid mot en annen form for agregat, og vips så har vi en avgiftstilpasset bil, perfekt for Norge.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#17
Mer om BYD og avgifter

http://www.tu.no/samferdsel/article143249.ece

Kinesiske BYD ligger an til å få den første plug-in-hybriden på veien.

Spørsmålet er hvordan myndighetene vil avgiftsbelegge bilen som er nærmere en ren el-bil enn andre hybrider.

Dagens hybridbiler er bare 10-20 prosent elektriske. Det er bensinbiler som får litt elhjelp.

Med plug-in-hybridene er det motsatt. De vil være 80-90 prosent elektriske. Det vil være urimelig at en elbil skal fritas alle fire avgiftselementer og ikke en plug-in-hybrid, sier Kåre Foss i Autoindustri AS som har agentur for BYD.

Han får støtte av Konrad Pütz, i Bellona:
Det er viktig at vi får et avgiftsnivå for plug-in-hybridene som reflekterer de store miljøgevinstene ved at de i stor grad går elektrisk. Og det er viktig at avgiftssystemet blir bestemt raskt, slik at produsenter og importører tør satse i Norge, sier Pütz.

Finansdepartementet har så langt ikke besvart Teknisk Ukeblads henvendelser om avgiftsnivået på plug-in-hybrider.

Men ifølge direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening (B.I.L) er blant andre de i dialog med departementet om saken. Det kommer nok ingen ting om pluginer for 2009. Dersom regjeringen ønsker, vil vi gjerne komme med innspill til et nytt avgiftssystem, sier Tandberg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Jeg er litt nysgjerrig, hva mener dere andre om avgifter og seriehybrider ? Hvordan burde avgiftene for serie hybrider være, eller mer generelt hva er en god avgiftsløsninger for hybrider, siden fininndelingen er vrien... ?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Griffel

Det som er viktig etter min mening er at det er en serie- plugg in-hybrid.
At den har lang kjørelengde på batteri. (min 100km)

Det må være en seriehybrid da den ikke får direkte støtte av en bensinmotor i bratte bakker eller ved akselerasjon.

Prisforskjellen på strøm fra nettet og bensin/diesel er tilstrekkelig til at alle med fornuften i behold vil kjøre mest mulig på strøm fra nettet, (når en allikevel ikke har glede av ekstra hk fra fossil motoren.). Det kunne tenkes en og annen tulling som kjører aggregatet fordi de ikke gidder å bruke 20sek på å plugge seg til nettet, men de vil bruke desto mer tid på å fylle drivstoff og når det oppdages etter en ukes tid slutter de med det.

Med slike forutsetninger ser jeg ingen stor forskjell på Elbil og Seriehybrid. Om jeg skulle tatt med et bensinaggregat på tur slik at jeg kan kjøre litt lenger er «nesten» det samme som en seriehybrid.

Med en seriehybrid ville dagligkjøringen bli like elektrisk som den jeg har i dag. På langkjøring ville første etappe bli på strøm fra nettet. Resten på et aggregat som går med optimal belastning og som bruker lite drivstoff sammenlignet med en bensinbil.

Altså er seriehybriden bedre for miljø enn to-bils kombinasjonen.

Rent logisk bør en plugg-in seriehybrid med stor kjørelengde kunne betraktes som en Elbil med alle sine fordeler, og et separat aggregat. Aggregatet belastes jo med de avgifter det er på drivstoff.

(Men egentlig mener jeg: Fulle avgifter på alle biler som ikke er rene elektriske slik at det ikke blir for mange i kollektivfeltet og vi blir kastet ut)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Jeg er egentlig helt med på din sak med minst mulig biler med bensinmotor i kollektivfeltet. Men med tanke på at mange av de nye seriehybridene som er planlagt som Volt med ca 65km, Fisker Karma med rundt det samme og et inntrykk av 40miles blir den nye amerikanske "standarden" er det lurt å eksludere disse ? Ville ikke 50km være et bedre mål siden dette burde holde for de aller fleste daglige turer ?
Hva med at man sier at bilen skal kjøre 100 eller 200km og den prosentandelen som da blir med bensinmotor utløser en tilsvarende % sats av vanlige utgifter? Eks hvis bilen klarer 80km på elektrisk får den da 20% av vanlige avgifter hvis 100km er måletallet.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Laban

Det kan da ikke være noe problem å gi slike biler 0 avgifter ved kjøp, men at de sidestilles med vanlige biler i trafikken?

Rene elbiler får EL-skilt og samme goder som i dag, mens serie-plugg in hybrider selges uten avgifter (gjerne uten mva også), men kjører med vanlige skilt. Det skulle da bli lett for politiet å luke ut de som snikkjører i kollektivfeltene med en rask titt på skiltet.

Skulle jeg kjøpt en ny bil for langtur/ferie i dag, og hvis serie-plugg in hybrid hadde vært et alternativ, hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde kjøpt selv om jeg måtte stå i kø og betale parkering som fossil biler.

Søstern min har forøvrig kjøpt en Lexus hybrid og er strålende fornøyd med å slippe å bruke fossilmotoren ved kjøring i byen og saktegående kø.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Ken

Men hvorfor snakk om bensin motorer her? Bioetanol skulle ha en lavere avgiftsklasse og noe må gjøres med den giftige Biltema rødspriten. Hvis det er snakk om forbrenningsmotor som range extender så trengs det bare en 5liters dunk i nødtilfelle. Litt dumt å kjøre rundt med full tank hele tiden.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Det skal lønne seg å kjøpe plug-in hybridbiler. Miljøvernministeren vil tilpasse avgiftsystemet

http://www.tu.no/energi/article152342.ece
Utdrag:
"
Etter et møte med Energibedriftenes Landsforening var Erik Solheim begeistret over muligheten til å få store deler av transportsektoren over til elektrisitet.

– Plug-in hybridteknologien gjør det mulig å redusere klimagassutslippene fra transport uten at det kreves store endringer i infrastrukturen. Vi må få omgjort avgiftsystemet slik at vi legger til rette for denne teknologien.

Jeg stor tiltro til at plug-in hybrider blir en viktig del av framtidens billøsninger, sier Erik Solheim til Teknisk Ukeblad. "

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Jeg fortsetter diskusjonen om avgiftslegging av seriehybrider her:

Syntes batteriElbiler bør fortsette med null avgifter.

Seriehybrider vil nok komme hurtig når de først kommer, og for at vi skal slippe høyere avgifter på sikt ,syntes jeg en plug in Seriehybrid kunne hatt 0 avgifter, men moms slik at finansdepartementet blir fornøyde. Ellers bør de andre fordelene være forbeholdt batteri elbilene ( i motsetning til serie hybridene)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

SitatSeriehybrider vil nok komme hurtig når de først kommer, og for at vi skal slippe høyere avgifter på sikt ,syntes jeg en plug in Seriehybrid kunne hatt 0 avgifter, men moms slik at finansdepartementet blir fornøyde. Ellers bør de andre fordelene være forbeholdt batteri elbilene ( i motsetning til serie hybridene)

(imotsetning til parallel hybridene) mener du Elektrolux?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

espen

Jeg vil lansere følgende enkle ønske:

50=50:
Minimum 50 km rekkevidde på strøm fra nettet bør gi 50% avgiftsfritak. Klarer man mindre på en lading er avgiftene som vanlig, ref dagens Toyota Prius som får et mindre fradrag.

Dette bør kunne gi enkle regler å forholde seg til, og en rettferdig opptrapping av avgifter i tråd med miljøbelastning. Det vil også omfatte de prototypene det har vært snakk om som gjør at de fleste kan kjøre rent på strøm til daglig og kun starte forbrenningsmotoren på langturer.

EL-skilter som gir gratis parkering og kollektivfelt må selvfølgelig forbeholdes rene elbiler, men det er nok fornuftig både taktisk og miljømessig at vi deler på ladepluggene.

elektrolux

Sitat fra: Ken på lørdag 27. september 2008, klokken 19:54
(imotsetning til parallel hybridene) mener du Elektrolux?

Nei. Jeg mener batteri Elbilene bør få beholde sine fordeler i motsettning til andre typer Elbiler generelt. Det være seg seriehybrider, eller paralellhybrider.

Alle har sine virkeområder, og en paralellhybrid vil være et fint supplement til en batteri elbil, mens en seriehybrid til dels kan erstatte en batteriElbil for dem som vil begrense bilparken sin.

På virkelig lange turer er jo paralellhybrid mer effektivt enn seriehybrid, da kraften kan gå rett fra fossilmotor til hjul, mens den på seriehybrid må omformes til strøm og tilbake igjen underveis til hjulet.

Ellers kunne en 100% CO2 avhengig bilavgift der CO2 utslippet de første 100 km ( inkl kaldstart ) la grunnlaget for avgiften. For å ta runde tall, som jeg liker så godt, kan f.eks 100g/ km gi 100K i engangsavgift, og med en sterkt progresjon over det. ( dobbelt så mye CO2 200gr/km kunne gitt 400K i avgifter, osv). Det ville betydd en kraftig skjerpelse i forhold til dagens nivå, men ville favorisert alle kjøretøy som virkelig er miljøvennlige.

At kaldstarten tas med i regnestykket gjennspeiler virkeligheten bedre, og vil gi biler som Hummer og Audi Q7 så store avgifter at de ville fått tilbake statussumbol imagen sin. I dag kan enhver 50 åring med nedbetalt hus kjøpe slikt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#28
Det er et sant virvar av betegnelser på hybridbiler:
Parallel hybrid; serial hybrid; two mode hybrid; full hybrid; mild hybrid, micro hybrid. Etc.

Med alle varianter og oppfinnsomme systemnavn som bilfabrikkene kommer med (e-flex etc.) er det ikke enkelt å gi bestemmelser som går på hybridtype.

Imidlertid det som har betydning er «plug-in» og hvor langt bilen kan kjøre på ren batteridrift, i tillegg må det være en viss minimumsytelse på el-motoren/batterier slik at en kan kjøre greit nær fartsgrensen på el-motoren under de fleste forhold. (Dette pkt. er ikke relevant for seriehybriden)

Sitat fra: elektrolux på mandag 29. september 2008, klokken 13:48

På virkelig lange turer er jo paralellhybrid mer effektivt enn seriehybrid, da kraften kan gå rett fra fossilmotor til hjul, mens den på seriehybrid må omformes til strøm og tilbake igjen underveis til hjulet.

Motoren i en seriehybrid kan være relativt beskjedn i ytelse og gå på et optimalt turtall hele tiden dermed er det ikke sikkert at en seriehybrid bruker mer drivstoff enn en paralellhybrid, snarere blir det et spørsmål om ytelsesforhold mellom de to motorene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Verdens første plug-in-hybrid er satt i serieproduksjon. Men det er opp til norske myndigheter om den kommer hit

http://www.tu.no/industri/article193480.ece

"Mens bilgigantene General Motors og Toyota har mer enn nok annet å tenke på i disse krisetider, har altså kineserne funnet det for godt å starte produksjon og salg av en oppladbar hybridbil som kan kjøre ti mil med utelukkende batteridrift før bensinmotoren må hjelpe til.

Til sammenligning er GMs Chevy Volt og Toyotas neste-generasjon Prius minst ett til to år fra serieproduksjon."

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA