Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?

Startet av Elektro12, søndag 19. mars 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

geear

#45
Det er en god del veier i indre strøk i sør-norge som strøs i stedet for saltes, så det kommer helt an på hvor en ferdes, enten man er tilhørende vest, sør eller øst.

Svk

Her vest saltes det hver natt og så strøs det på småveier/boligfelt

Elektro12

Status:
- Har bestilling på TMY lagt inn, men etter å ha testet en med park-sensorer så er det helt uaktuelt å kjøpe en ny uten dette. Jeg betaler heller ikke overpris for en brukt. Bestillingen er satt på "vent" og så får vi se hva som skjer med nyheter om HW4/Radar i kommingen/Vision og hele lapskausen.
- Etter litt praktisk utprøving synes jeg også bagasjerom og plass i baksetet er litt "hypet". Det er bra, men ikke mer enn det må være for litt lengre personer. Bagasjerommet opplevdes litt begrenset med hattehyllen på plass.
- Kvalitetsmessig knirket og knakte det overraskende mye i bilen over ujevne flater.

Ikke veldig imponert og det viser hvor viktig det er å teste ut i praksis.

Svk

Prøvde Nissan Ariya Evolve på onsdag. Tror jeg må ha en sånn :-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på fredag 24. mars 2023, klokken 05:05Status:
- Har bestilling på TMY lagt inn, men etter å ha testet en med park-sensorer så er det helt uaktuelt å kjøpe en ny uten dette. Jeg betaler heller ikke overpris for en brukt. Bestillingen er satt på "vent" og så får vi se hva som skjer med nyheter om HW4/Radar i kommingen/Vision og hele lapskausen.
- Etter litt praktisk utprøving synes jeg også bagasjerom og plass i baksetet er litt "hypet". Det er bra, men ikke mer enn det må være for litt lengre personer. Bagasjerommet opplevdes litt begrenset med hattehyllen på plass.
- Kvalitetsmessig knirket og knakte det overraskende mye i bilen over ujevne flater.

Ikke veldig imponert og det viser hvor viktig det er å teste ut i praksis.

For min del er og baksetet "Bra".
Problemet mitt er at veldig mange konkurrerende biler som er langt fra bra. Den er og den beste Teslaen på sete-plass. Når det gjelder bagasjerommet har jeg ikke hattehylle (Kinabil fra 2021). Når jeg skal på langtur med mye bagasje tar jeg ut begge gulvplatene. Da er det plass til Mye bagasje.

Går det ikke an å ta ut hattehyllen på de nye som har det?
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

En betraktning:

Har enda ikke handlet bil, men Model Y fremstår som god valuta til tross for at kvaliteten virker å være så-som-så på en del områder. På brukten koster nå større ICE-biler som er sammenliknbare fort 200-300 tusen hos forhandler fra 2015-2017 med 3 mnd garanti på "outlet".

Ikke vanskelig å regne hjem en flunk ny RWD Model Y på 431 tusen da med 5 års garanti og null dinosaur-saft-behov på tanken.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 12. april 2023, klokken 06:07En betraktning:

Har enda ikke handlet bil, men Model Y fremstår som god valuta til tross for at kvaliteten virker å være så-som-så på en del områder. På brukten koster nå større ICE-biler som er sammenliknbare fort 200-300 tusen hos forhandler fra 2015-2017 med 3 mnd garanti på "outlet".

Ikke vanskelig å regne hjem en flunk ny RWD Model Y på 431 tusen da med 5 års garanti og null dinosaur-saft-behov på tanken.

Nei, det er veldig mye bil for pengene med Model Y.
Alternativt ser jeg at du kan få en bakhjulstrukket ID4 med stort batteri (77kWh) for 330.000 + reg, med hengerfeste, 2021-modell kjørt 45.000. Litt rart at den allerede har 3 eiere, men...

Kjenner en som har en slik, og har vært strålende fornøyd (utenom litt software-greier).

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297942196
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. april 2023, klokken 12:21
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 12. april 2023, klokken 06:07En betraktning:

Har enda ikke handlet bil, men Model Y fremstår som god valuta til tross for at kvaliteten virker å være så-som-så på en del områder. På brukten koster nå større ICE-biler som er sammenliknbare fort 200-300 tusen hos forhandler fra 2015-2017 med 3 mnd garanti på "outlet".

Ikke vanskelig å regne hjem en flunk ny RWD Model Y på 431 tusen da med 5 års garanti og null dinosaur-saft-behov på tanken.

Nei, det er veldig mye bil for pengene med Model Y.
Alternativt ser jeg at du kan få en bakhjulstrukket ID4 med stort batteri (77kWh) for 330.000 + reg, med hengerfeste, 2021-modell kjørt 45.000. Litt rart at den allerede har 3 eiere, men...

Kjenner en som har en slik, og har vært strålende fornøyd (utenom litt software-greier).




Ville vært bekymret for bremsene på denne, ser ut som rotor må byttes eller trengs en real puss

Model 3 2019 LR Rwd

syklisten

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 13. april 2023, klokken 13:34Ville vært bekymret for bremsene på denne, ser ut som rotor må byttes eller trengs en real puss


Tipper selgeren vasket bilen kvelden før og deretter lot den stå. Er nok bare en hinne med rust som bremses vekk bare man triller ut fra gårdsplassen.
Men sløvt av eieren å ikke se dette selv før han/hun tok bildene.

Elektro12

#54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. april 2023, klokken 12:21
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 12. april 2023, klokken 06:07En betraktning:

Har enda ikke handlet bil, men Model Y fremstår som god valuta til tross for at kvaliteten virker å være så-som-så på en del områder. På brukten koster nå større ICE-biler som er sammenliknbare fort 200-300 tusen hos forhandler fra 2015-2017 med 3 mnd garanti på "outlet".

Ikke vanskelig å regne hjem en flunk ny RWD Model Y på 431 tusen da med 5 års garanti og null dinosaur-saft-behov på tanken.

Nei, det er veldig mye bil for pengene med Model Y.
Alternativt ser jeg at du kan få en bakhjulstrukket ID4 med stort batteri (77kWh) for 330.000 + reg, med hengerfeste, 2021-modell kjørt 45.000. Litt rart at den allerede har 3 eiere, men...

Kjenner en som har en slik, og har vært strålende fornøyd (utenom litt software-greier).

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297942196

Ja, det er liksom noe fornuftig på hvert steg av veien prismessig. ID4 1st har ikke Keyless, det er litt kjipt og en 2 år gammel bil med 45000 til 330 er i mitt hode dårligere valuta enn ny TMY RWD til 466.

Selger hos Tesla sier det har vært svært lite feil på TMY siste tiden så det er jo relativt betryggende.


Sammenlikner man ny TMY mot f.eks. en brukt fossil til 200 tusen så er jo fossilen fort 6-7 år gammel. Tar man de årene inn i TMY-regnestykket så vil jeg tror en TMY vil være verd 250 tusen ganske langt frem i tid. (6-7 år?) og således like "billig" og kanskje mindre service og dill-dall? Service på fossilbiler har jo blitt helt tullete i pris, noen plugin-hybrider skal de ha 10-15 tusen for hovedservice på, man skal klattlade mye i garasjen før det regnestykket går opp.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på fredag 14. april 2023, klokken 06:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. april 2023, klokken 12:21
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 12. april 2023, klokken 06:07En betraktning:

Har enda ikke handlet bil, men Model Y fremstår som god valuta til tross for at kvaliteten virker å være så-som-så på en del områder. På brukten koster nå større ICE-biler som er sammenliknbare fort 200-300 tusen hos forhandler fra 2015-2017 med 3 mnd garanti på "outlet".

Ikke vanskelig å regne hjem en flunk ny RWD Model Y på 431 tusen da med 5 års garanti og null dinosaur-saft-behov på tanken.

Nei, det er veldig mye bil for pengene med Model Y.
Alternativt ser jeg at du kan få en bakhjulstrukket ID4 med stort batteri (77kWh) for 330.000 + reg, med hengerfeste, 2021-modell kjørt 45.000. Litt rart at den allerede har 3 eiere, men...

Kjenner en som har en slik, og har vært strålende fornøyd (utenom litt software-greier).

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297942196

Ja, det er liksom noe fornuftig på hvert steg av veien prismessig. ID4 1st har ikke Keyless, det er litt kjipt og en 2 år gammel bil med 45000 til 330 er i mitt hode dårligere valuta enn ny TMY RWD til 466.

Selger hos Tesla sier det har vært svært lite feil på TMY siste tiden så det er jo relativt betryggende.


Sammenlikner man ny TMY mot f.eks. en brukt fossil til 200 tusen så er jo fossilen fort 6-7 år gammel. Tar man de årene inn i TMY-regnestykket så vil jeg tror en TMY vil være verd 250 tusen ganske langt frem i tid. (6-7 år?) og således like "billig" og kanskje mindre service og dill-dall? Service på fossilbiler har jo blitt helt tullete i pris, noen plugin-hybrider skal de ha 10-15 tusen for hovedservice på, man skal klattlade mye i garasjen før det regnestykket går opp.

Ja, er jo litt større rekkevidde på den bilen jeg linket til enn SR Model Y, men hvis en ikke ofte kjører 40+ mils turer så er det ikke nødvendigvis så viktig.

Har kjørt over 45.000 km med min 2021 Kina-Model Y, og det har ikke vært 1 feil. Eneste er at jeg irriterer meg over demperne på dårlig asfalt (som visstnok er mye bedre på ID4 fra 2021). Jeg vet ikke om de nye comfort-demperne er på dagens Standard Range Model Y, men tror det, men tror fremdeles ikke de er som ID4-demperne.

En kan sitte og sammenligne regneark osv, men i dagens marked hvor det er så mange bra biler så tror jeg at jeg ville prøvd de forskjellige bilene som er aktuelle. Plutselig er det deal-breakers som en ikke har tenkt over.
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

Da har øksa falt. Det ble fossil!

Nydelig stasjonsvogn med lite kilometer, alle fasiliteter og 3 års garanti med på kjøpet for 150 lapper. No-brainer. Deilig å slippe å trøkke på BK med alle Tesla-eierne. :D

Svk

Ja,hvorfor ikke.
Har tenkt tanken på hybrid etter jeg kjøpte EV i januar.
0.4-0.6 på mila og aldri noe tull.(2012 Prius +)

Har sett litt på siste versjon av prius plug in

Fonn

Sitat fra: Elektro12 på fredag 14. april 2023, klokken 17:06Da har øksa falt. Det ble fossil!

Nydelig stasjonsvogn med lite kilometer, alle fasiliteter og 3 års garanti med på kjøpet for 150 lapper. No-brainer. Deilig å slippe å trøkke på BK med alle Tesla-eierne. :D

Er det en stv med 7 år garanti? må jo være en god deal du fikk

Electric cars in Norway

#59
Sitat fra: Fonn på lørdag 22. april 2023, klokken 07:37
Sitat fra: Elektro12 på fredag 14. april 2023, klokken 17:06Da har øksa falt. Det ble fossil!

Nydelig stasjonsvogn med lite kilometer, alle fasiliteter og 3 års garanti med på kjøpet for 150 lapper. No-brainer. Deilig å slippe å trøkke på BK med alle Tesla-eierne. :D

Er det en stv med 7 år garanti? må jo være en god deal du fikk
Grattis med bil :+1:  Hvis jeg kan få lov  til å  tippe...? Det er sikkert Kia. De har 7 år. Flotte biler både fossil og elbilene deres. Hadde selv en Kia med 64 pakka i en periode og trivdes med den. https://www.kia.com/no/service-og-vedlikehold/garanti/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA