Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?

Startet av Elektro12, søndag 19. mars 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Svk

Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 12:06
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:53
ang lakk så er nok de 2 nye fargene i berlin mye bedre i og med det er 8 eller 13 lag med lakk.

https://www.torquenews.com/11826/elon-musk-announces-new-paint-colors-8-13-layers-tesla-model-y-made-giga-berlin

Hvor mange lag er den hvite "multi-layer"-lakken?

Må være noen som har målt tykkelsen på Y? alt under 60my er vel å anse som tynt

ToWalkOrDrive

#31
En må og ta med en faktor nå som heter "Politisk Risiko". Nå har vi en ekstremt ustabil regjering som kan gjøre hva som helst. Det siste de snakker om nå er avgift per kilometer på 30 øre (6000 i året om en kjører 20000km, selv om det er på privat vei / utlandet). Dette er selvsagt bare begynnelsen. I tillegg kommer reduserte rabatter på bompenger.

Samtidig har de historisk sett vært veldig på å øke avgifter på bensin, så når de kommer skikkelig i gang så skal vel avgiftene opp der og. Så det er mange usikre momenter.

https://www.elbil24.no/nyheter/slakter-foreslatt-elbil-avgift-useriost/77842444
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 12:03
Sitat fra: edyrli på mandag 20. mars 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:42
Jeg tok for moro å satte opp et røft Excel-ark på ny Tesla mot f.eks. en 2016 Toyota til ca 180 000.

Tar man service på japaneren for å holde garantien og annet og korrigerer for kjørte kilometer og slitte dekk så kommer du nokså likt ut på ny Tesla vs. brukt japse.
Grovt regnet er det jeg også så når jeg byttet. Den gamle bilen min kostet meg ca 20.000 i året på rep og servicer. I tillegg brukte den 0,9 på mila. Så det blir 38.000 på drivstoff om man regner 24 kr/l. Så nesten 60.000 i året på rep og drivstoff...

Og på en måte er NCAP-resultatet alene verd halve prisen når kone og unger er rundt på farten...
Om du skal ha fossil, finn en fornuftig plug in, men samme hvor mye du leser/sammenligner. Så kommer du tilbake til Y

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 12:12
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 12:03
Sitat fra: edyrli på mandag 20. mars 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:42
Jeg tok for moro å satte opp et røft Excel-ark på ny Tesla mot f.eks. en 2016 Toyota til ca 180 000.

Tar man service på japaneren for å holde garantien og annet og korrigerer for kjørte kilometer og slitte dekk så kommer du nokså likt ut på ny Tesla vs. brukt japse.
Grovt regnet er det jeg også så når jeg byttet. Den gamle bilen min kostet meg ca 20.000 i året på rep og servicer. I tillegg brukte den 0,9 på mila. Så det blir 38.000 på drivstoff om man regner 24 kr/l. Så nesten 60.000 i året på rep og drivstoff...

Og på en måte er NCAP-resultatet alene verd halve prisen når kone og unger er rundt på farten...
Om du skal ha fossil, finn en fornuftig plug in, men samme hvor mye du leser/sammenligner. Så kommer du tilbake til Y

Ja, det teller mye for meg og at Model Y er en bil som kan være i en møteulykke på E39, etter at motgående bil kom over i feil kjørebane pga søvn / illebefinnende / glatte veier osv, hvor alle som sitter i bilen potensielt kan gå ut av bilen. Er en del tilfeller fra USA hvor Tesla-sjåfører har lagt seg til å sove med autopilot, og bilen har smelt i det ene og andre, og ingen hardt skadde.

Har og eksempelet her, hvor mange har brukt denne plassen til å ta livet sitt, og alle har lyktes med det tidligere. Men han her som prøvde å drepe familien mislyktes da han satt i en Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 12:12
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 12:03
Sitat fra: edyrli på mandag 20. mars 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:42
Jeg tok for moro å satte opp et røft Excel-ark på ny Tesla mot f.eks. en 2016 Toyota til ca 180 000.

Tar man service på japaneren for å holde garantien og annet og korrigerer for kjørte kilometer og slitte dekk så kommer du nokså likt ut på ny Tesla vs. brukt japse.
Grovt regnet er det jeg også så når jeg byttet. Den gamle bilen min kostet meg ca 20.000 i året på rep og servicer. I tillegg brukte den 0,9 på mila. Så det blir 38.000 på drivstoff om man regner 24 kr/l. Så nesten 60.000 i året på rep og drivstoff...

Og på en måte er NCAP-resultatet alene verd halve prisen når kone og unger er rundt på farten...
Om du skal ha fossil, finn en fornuftig plug in, men samme hvor mye du leser/sammenligner. Så kommer du tilbake til Y

Plugin er det ingen fornuft i. For det første blir man så lei av å lade hver eneste gang man parkerer. Som regel svært dyr service. Sjekket på en Skoda, neste service var 14 000 kroner - hvis det ikke var noe ekstra utover minimumet å gjøre.

Svk

Er ikke plug in mer fornuftig? Da kan man kjøre el noen mil når man vil/har tid.
Men 14.000 for service?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 12:30
Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 12:12
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 12:03
Sitat fra: edyrli på mandag 20. mars 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:42
Jeg tok for moro å satte opp et røft Excel-ark på ny Tesla mot f.eks. en 2016 Toyota til ca 180 000.

Tar man service på japaneren for å holde garantien og annet og korrigerer for kjørte kilometer og slitte dekk så kommer du nokså likt ut på ny Tesla vs. brukt japse.
Grovt regnet er det jeg også så når jeg byttet. Den gamle bilen min kostet meg ca 20.000 i året på rep og servicer. I tillegg brukte den 0,9 på mila. Så det blir 38.000 på drivstoff om man regner 24 kr/l. Så nesten 60.000 i året på rep og drivstoff...

Og på en måte er NCAP-resultatet alene verd halve prisen når kone og unger er rundt på farten...
Om du skal ha fossil, finn en fornuftig plug in, men samme hvor mye du leser/sammenligner. Så kommer du tilbake til Y

Plugin er det ingen fornuft i. For det første blir man så lei av å lade hver eneste gang man parkerer. Som regel svært dyr service. Sjekket på en Skoda, neste service var 14 000 kroner - hvis det ikke var noe ekstra utover minimumet å gjøre.

Du bør ha større "sample size" enn 1 når du skal generalisere om priser. F.eks. koster det under 9000 for RAV4 hybrid som hovedservice, og under 3500 for mellomservice på Toyota Bilia AS. Det er ikke så ille for en gammeldags bil på merkeverksted. Men dette varierer selvfølgelig etter konkurranse og andre ting.
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

Selvsagt, men f.eks. på en RAV4 så vil du ha ca. 30 000 i servicekost på 5 år for å opprettholde Flex-garanti.


Elektro12

Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 12:59
Er ikke plug in mer fornuftig? Da kan man kjøre el noen mil når man vil/har tid.
Men 14.000 for service?

Komplisert oppbygning, mer vedlikehold. I min verden så er det enten elbil eller en bensin uten turbo og regreim.  :)

Svk

Mulig 14.000 er med automat oljeskift. Toyota har jo ikke skiftintervall på kassene sine...

Vaduz

Bare et lite innspill når det gjelder lakk, så sa alle det samme for fem år siden også om solid black på s/x, men jeg er veldig glad jeg aldri lot meg overtale til noe ekstra lakkbehandling. Du får litt steinsprut og småriper, men det blir helt irrelevant uansett når bilen er fire-fem år og nærmer seg slutten på garanti. Helt andre ting man bryr seg om. Men skulle du være redd for annenhåndsverdien er det bare å koste på den en skikkelig detailing før salg, men tviler sterkt på at det vil ha mye å si for prisen.

Svk

Får jo lakkert en del også for 10-20.000

ToWalkOrDrive

Har hatt 3 forskjellige svarte Tesla siste 9 år, og lakken har holdt seg på bilen på alle. Vokser bilene selv med ujevnt mellomrom...av og til Veldig ujevnt. Ikke sett noe ille på lakken.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Forrige bilen min kjøpte jeg brukt fra merkeforhandler i oslo området.3år gammel. usett.
selger nevnte ingenting om steinsprut. Men han så at de skulle skifte frontrute og sommerdekk før levering..
Når jeg fikk bilen, så hadde vel alle deler på bilen steinsprut. unntatt bakluka...
Tydelig det er mye grus der øst. Litt mindre her vest og andre steder sikkert. Så tror bruk og område man bor i har mye å si for lakken.Bilen var da kjørt 115.000km.
Men skal man bruke bilen så må man kjøre på veien, så man slipper jo aldri helt klar...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på tirsdag 21. mars 2023, klokken 07:44
Forrige bilen min kjøpte jeg brukt fra merkeforhandler i oslo området.3år gammel. usett.
selger nevnte ingenting om steinsprut. Men han så at de skulle skifte frontrute og sommerdekk før levering..
Når jeg fikk bilen, så hadde vel alle deler på bilen steinsprut. unntatt bakluka...
Tydelig det er mye grus der øst. Litt mindre her vest og andre steder sikkert. Så tror bruk og område man bor i har mye å si for lakken. Bilen var da kjørt 115.000km.
Men skal man bruke bilen så må man kjøre på veien, så man slipper jo aldri helt klar...

Ja, kanskje den har kjørt mer på grusveier eller veier som blir strødd om vinteren. I vest er de gjerne enda gladere i salt. At de skal skifte frontruten er gjerne et tegn på stor påkjenning av dritt fra veiene, og tegn på at resten og har fått hard behandling. I tillegg er det jo noen som konstant skal ligge 1,5 sekund bak bilen foran. Prøver heller ikke å ligge rett bak lastebiler som er involvert i veibygging (som kjører på gruslagte plasser, hvor grusen slipper dekkene etter en stund).

Kanskje de store regnmengdene som kommer med jevne mellomrom hjelper på å holde veiene renere i vest (i tillegg til mindre kuldegrader og behov for strøsand).
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA