Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hastighet hjemmelading Bz4x

Startet av Leffi, lørdag 18. mars 2023, klokken 21:26

« forrige - neste »

Leffi

Jeg ser at når jeg lader bilen hjemme, så lader den aldri mer enn 5.67 kw. Det er jo en 6.6 kw ombordlader i bilen, men som skrevet så lader den ikke mer enn 5.67 kw. Er dette den hastigheten som alle har, eller kan det være noe med innstillingen på laderen min mon tro? Jeg har en Zaptec go koblet til 230 volt 1 fase.

Mondeo

Stor sikring da? Med 25A får du max 5.75kW ut av veggen.
Har du en 30A sikring kan det hende laderen er satt til 25A.

Leffi

#2
Har 32a ja, så da fikk jeg opplart det. Takker så mye for info.

Svk

Du må logge inn via web å sette max styrke der.holder ikke med å velge i app

Leffi

Sitat fra: Svk på torsdag 06. april 2023, klokken 20:56Du må logge inn via web å sette max styrke der.holder ikke med å velge i app

Hovedsikringen i huset 32a og da mente Lyse at det ikke er så bra å sette laderen på 32a. Derfor er den satt slik at den gir max 5.7kw.

Svk

Har de låst den mekanisk? Eller kan du endre via web innlog på zaptec portal?

Går fint å trekke 32A om strømtrekket ellers ikke er stort, slik at hovedsikring ikke ryker.

Leffi

Sitat fra: Svk på fredag 07. april 2023, klokken 12:33Har de låst den mekanisk? Eller kan du endre via web innlog på zaptec portal?

Går fint å trekke 32A om strømtrekket ellers ikke er stort, slik at hovedsikring ikke ryker.

Jeg kan gå inn å endre i portal. Jeg pleier å lade på natten,og vi har ingen vaskemaskiner eller noe gående da,så det er vel strengt tatt ikke noe annet som trekker mye strøm på den tiden av døgnet da..

geear

Hvis du kun har 32A hovedsikring er det vel 3-fas TN (400V), totalt ca 22 kW?

Lader Toyotaen kun 1-fas?

Leffi

#8
Sitat fra: geear på fredag 07. april 2023, klokken 16:44Hvis du kun har 32A hovedsikring er det vel 3-fas TN (400V), totalt ca 22 kW?

Lader Toyotaen kun 1-fas?
50A hovedsikring er det. 32A på laderen. Tror kansje Lyse tøyser litt. 240v 1fas i huset. Huset er fra 1974, men fikk satt inn nytt sikringsskap for et par år siden.

geear

Oi dæsken.. da er det drøyt å i det hele tatt lade med 25A. Da er du over omtrent med et strykejern eller kaffetrakter samtidig som du lader, og du har helt sikkert varmtvannsbereder, varmekabler, ovner?

Men har du gamle keramiske sikringer så kan du overbelaste det mye og lenge uten at sikringen ryker..

Leffi

#10
Nei har nytt sikringskap med nye sikringer. Har ikke varmekabler. Hovedsikring 50A og 32A på lader, men den er som skrevet justert til 25A fra innstallatør. Mener du at det er for høyt med 25A?

Svk

Har hus fra 94.
Har også 50A og 32A på zaptec'n
Jeg kjører 20A
Mest for at kraftlaget vil at en skal søke om en skal lade med mer enn 20A.
Har ladet med 32A 2-3 ganger. Går helt fint om en ikke lager mat el


ENTO

#12
Dere burde jo også tenke på hvilken trinn dere havner på ift pris på månedsmax ! Det kan fort bli dyrt dersom man havner over 10 kw eller over 5 kw for den saks skyld !!

Håvar

Dette er litt off topic, men pris på månedsmaks er veldig individuelt.
Vår nettleverandør har step á 2 kW, så å øke fra 4-6 eller 10-12  kW koster 60 kr ekstra pr mnd.
Ikke alle har 5 kw steg i nettleiemodellen, så det behøver ikke å bety så mye. Om jeg øker fra 7 til 14 kW i mnd går nettleia opp 120 kr den mnd

https://www.noranett.no/nettleiepriser/nettleiepriser-halogaland-fra-1-4-2023-article3729-2415.html
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA