Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriproblem,Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

Startet av Skogsmulle, søndag 04. november 2012, klokken 00:10

« forrige - neste »

Skogsmulle

Hei!
Jeg har et batterispørsmål som jeg trenger hjelp med, håper på hjelp fra noen som er litt mer insatt i emnet enn meg.
Rekkvidden på Buddyn har blitt litt i kortaste laget(10 km). Jeg tenkte at jeg skulle utelukke att  problemet var f ex et defekt batteripar. Så jag målte alla batteripar via jp2 kontakten i carcontrollern.
Enda problemet er at jeg ikke er helt sikker på hur jeg ska tyde resultatet. Så jeg skriver ner resultaten her, så kanske noen som har peiling kan fortelle meg om det finnes håp for min batteripakke.
Første målingen er tatt med nyladet batteri(tok ut strømledningen nån timme før).
Andra målningen är tatt med bilen stående med bakhjulen i luften, och kjører ung. 40km/h, ikke noe motstand.
Tredje målingen er tatt med i prinsip tomt batteri. Når jeg målte jp2 - 1 samtidig som jeg kjørte bilen, var spenningen nede i 18-20 Volt, og då gikk bilen sakte sakte fremover.

Målingsresultat med full ladet batteri;
jp2 - 8 og
jp2  - 1(batteri 1/2) : 79,5v
jp2  - 2(3/4)            : 66,3v
jp2   -3(5/6)            : 53v
jp2   -5(7/8)            : 39,8v
jp2   -6(9/10)          : 26,5v
jp2   -7(11/12)        : 13,2v
jp2   -12                 : 79,5v

Målingsresultat med lett belastning som beskrevet ovenfor;
jp2 - 8 og
jp2  - 1(batteri 1/2) : 76,1v
jp2  - 2(3/4)            : 63,5v
jp2   -3(5/6)            : 50,7v
jp2   -5(7/8)            : 38,1v
jp2   -6(9/10)          : 25,3v
jp2   -7(11/12)        : 12,6v
jp2   -12                 : 75,8v

Kjørte batteriet nesten tomt. Parkerte og målte på jp2-1, 65v som siden økte til 75v i løpet av 15 minuter.

Målingsresultat nesten tomt batteri;
jp2 - 8 og
jp2  - 1(batteri 1/2) : 75v
jp2  - 2(3/4)            : 62,3v
jp2   -3(5/6)            : 49,5v
jp2   -5(7/8)            : 37,7v
jp2   -6(9/10)          : 25,2v
jp2   -7(11/12)        : 12,4v
jp2   -12                 : 75,2v

Slo siden på tenninga, kjørelys og vifta på maks(fortsatt med tomt batteri)

jp2 - 8 og
jp2  - 1(batteri 1/2) : 66,5v
jp2  - 2(3/4)            : 54,2v
jp2   -3(5/6)            : 41,5v
jp2   -5(7/8)            : 32,2v
jp2   -6(9/10)          : 22,5v
jp2   -7(11/12)        : 9,8v
jp2   -12                 : 66v

Kanske skal si at når batteri er så og si helt tomt, så buddyn så vitt går frem, står det 60% på displayen. Så bilen slår seg ikke av når batteriet er tomt. Men jeg trur ikke det er en del av problemet med svak batteri!?

Er det noen som kan si noe om batteristatusen etter disse målingene?
Batteritype er Concorde Chairman Amg blybatterier.

Mvh
Anders


Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

Rav4_EV

Carcontrolleren stopper å nedskrive batterikapasiteten når den kommer under 60%.
At batteriene dine er tomme før du kommer under 60% på kapasitetsmeteret betyr at batteriene dine kun er 40% av 60% av nye batterier. Med andre ord mest egnet til gjenvinning.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Skogsmulle

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 04. november 2012, klokken 21:02
Carcontrolleren stopper å nedskrive batterikapasiteten når den kommer under 60%.
At batteriene dine er tomme før du kommer under 60% på kapasitetsmeteret betyr at batteriene dine kun er 40% av 60% av nye batterier. Med andre ord mest egnet til gjenvinning.


Der forstod jeg ikke helt vad du mener....40% av 60% av nye batterier.
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

Skogsmulle

Noen andre som kan gi en analyse utifra, målings resultatene?
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

hens

#4
Det er enklere vurdere om en måler spenningen på hvert av batteriparene. De skal hvile på omkring 12.8 volt fulladet, og omtrent 11.8 volt tomme.
Hvis noen av batteriene faller under 10 volt under last, er det fordi de ikke har mer kapasitet, og vil reverseres ved fortsatt kjøring. Det er svært skadelig å reversere batterier, spesiellt ved de strømmer som oppstår når batteriet nærmer seg tomt.

Når AGM batterier mister kapasitet, er det ofte fordi vannet i elektrolytten har blitt borte. Den syren som blir igjen får høyere konsentrasjon, noe som fører til høyere motspenning i batteriet, som gjør at laderen avslutter for tidlig.

På chairman-batteriene er det plugger som kan åpnes, slik at batteriene kan etterfylles. Det er gjenger på proppene, men ikke i lokket, derfor må pluggene vris og trekkes ut. Vri med fastnøkkel 17 mm og bruk en tang til å trekke med. Fyll 1 dl på hver celle, men ikke mer enn at separatoren absorberer vannet.  
Sett bilen til lading. Sannsynligvis vil nå laderen gå lengre enn den har gjort tidliger, fordi syren er blitt fortynnet. Da vil spenningen stige langsommere. Hvis batteriet fortsatt virker tørt, kan det nå fylles til nivået såvidt dekker separatoren. Mål vannmengden for hver celle. Hvis alle Cellene trenger like mye vann er det et godt tegn. Kjør batteriet ned til bilen begynner å trekke dårlig, og sett den til lading igjen.  
 NB! BRUK KUN DESTILLERT VANN (eller 4 liters batterivann fra Biltema)
Denne prosedyren må gjentas mange ganger, tiden det tar før laderen stopper er en indikasjon på hvordan kapasiteten øker etter hvert.  Hvis batteriet ikke reagerer på vannfylling og lading har sulfateringen gått for langt. Da må batteriene byttes.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Skogsmulle

Hens, tusen takk for utfyllende svar!!! Dette skal prøves så fort som mulig! Bare et par ting jeg lurer på.
Prosedyren blir altså slik?
Først lade bilen, sen fylle 1 dl/celle, lade igjen, fylle opp til separator,
deretter kjøre tills bilen begynner å trekke dårlig, og sen lade. Og sen gjenta denne prosedyre flere ganger.
Har jeg forstått riktig da?
Er det viktig at hele denne prosedyre gjøres ved et og samme tilfelle?



Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

hens

Ved pause i "behandlingen" må batteriet fullades for ikke å sulfatere.
Det er heller ikke sikkert at alle cellene reagerer likt på behandlingen, men det er verdt et forsøk.
Jeg prøvde metoden på mitt 4 år gamle12 volt batteri, og det levde 1,5 år etterpå.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Skogsmulle

Ok, dette skall prøves i morgen! Rapporterer resultatet senere!
Takk igjen!
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

Skogsmulle

Alle celler tok omtrent like mye vann. Men merket ikke noe forbedring etter å ha prøvet dette.
Så det ble ny pakke på økern.
Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA