Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ford Focus 2018 (oppgradert modell)

Startet av S-H-B, fredag 17. mars 2023, klokken 21:45

« forrige - neste »

S-H-B

Jeg skal kjøpe en elbil som i hovedsak skal brukes frem og tilbake fra jobb (ca.10 mil). Har kommet over en brukt Ford Focus 2018 mod (facelift typen) som ligger til rundt 110 000. Er dette en grei pris?

HCO

Denne finnes det ikke mange av, så det er ikke mye å sammenligne med. Jeg vil si at 110.000 er en riktig pris forutsatt at den er registrert så sent på året at man rekker å ta en garantiutløpstest og en batteritest før den blir 5 år. Dersom den er over 5-årsgrensen bør man sjekke den grundig før man kjøper, og prisen bør ligge noe lavere etter min mening.

På min 2017-modell fikk jeg byttet alle foringer i forstillingen samt fikset en "boble" under lakken rett før salg. Kjøperen syntes fortsatt den klakket i drivverket selv om alle foringer var byttet. Symptomet er at man hører/merker en tydelig klakking når man gir gass og slipper gassen), så det endte faktisk med at kjøperen fikk ny motor på garanti.

En annen ting man bør være klar over, er at det ikke lenger er mulig å bruke app på disse, f.eks. for å starte formvarming av kupéen. Forvarming kan programmeres fra dashboardet, men det forutsetter at ladeledningen står i for at den skal starte.

Forøvrig er det en god bil å kjøre, spesielt dersom man liker litt halvsportslige kjøreegenskaper, se hva jeg skriver om bilen her: https://elbilforum.no/index.php?topic=52743.msg953133#msg953133.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

grimli

Synes det virker som en bra pris, om du kan leve med begrenset bagasjeplass og bilen ellers er OK og ikke har gått fryktelig langt. Har ikke sett disse så lavt priset før, men det er jo ganske få av dem, og utropsprisene på Finn kan nok være litt i høyeste laget.

Jeg har en slik som nummer 2 bil, og er ganske godt fornøyd. Den litt merkelige batteriplasseringen gir i det minste ganske god plass i baksetet, du slipper det høye gulvet endel lignende biler har. Har byttet noen foringer i understellet på garanti, ellers lite problemer. 100 km er ikke noe problem, det bør gå greit selv i kulde og med dårlige kjøreforhold. Merk at bilen bruker mye strøm i starten til å varme batteripakka når det er kaldt, rekkeviddeindikatoren er gjerne svært pessimistisk, men tar seg opp etterhvert. Jeg er ganske sikker på at forvarming bare varmer kupeen, ikke batteriet. God å kjøre på gode veier, litt stump/hard på ujevnt underlag. Ellers ble jeg litt irritert når appen sluttet å virke pga. at 3g-nettet ble skrudd av.

S-H-B

Tusen takk til begge 2! Skal bort å kikke på den i dag, så får vi se om det blir et kjøp.

S-H-B

Det ble kjøp! Satser på denne yter som den skal😊

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Electric cars in Norway

Supert kjøp og gratulerer  :+1:

Jeg blir så gla hver gang jeg ser disse bilene på veiene. En kongebil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA