Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøremodus kan nå forandres under kjøring 🥳

Startet av Andreas84, fredag 17. mars 2023, klokken 18:20

« forrige - neste »

Andreas84

Endelig kan en bytte mellom chill og sport uten å måtte stoppe bilen å sette den i park!

Er det noen som har funnet talekommando for å bytte mellom chill og sport?

Apropos talekommando:
Kommando "kjør til" fungerer bedrer enn "naviger til"
"Slå av vindusvisker" setter fart til 1 🤔

Handyman

Jeg har alltid kunne bytte mellom standard og chill mens jeg kjører. Ikke noe nytt for meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Og de som har acceleration boost kan endre fra Sport til Chill under kjøring. Det som ikke kan endres er stoppmåte.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

snakkesalig

Jeg venter på muligheten til å slå av og på passasjer-airbag under kjøring. Glemmer det stadig vekk og da kan det være litt pes å finne et sted og stoppe.

Evnt en advarsel hver gang bilen startes med avslått airbag.

Thob

Og jeg venter på en funksjon som gir advarsel når man går ut av bilen om at mobiltelefon er i bilen. Bruker utelukkende tlf til nøkkel og når den legges på ladeplaten under kjøring er det alt for lett å glemme den når man går fra bilen, som da er ulåst og klar for å bli stjålet🤷🏼‍♂️☺️

geear

Du må få deg tettere forhold til telefonen din. Går helt på automatikk både å legge den der og ta den med. Som en kroppsdel.. 😂🫣

For airbag lar jeg automatikken styre det..

Kim-

Sitat fra: snakkesalig på søndag 19. mars 2023, klokken 11:11
Jeg venter på muligheten til å slå av og på passasjer-airbag under kjøring. Glemmer det stadig vekk og da kan det være litt pes å finne et sted og stoppe.

Evnt en advarsel hver gang bilen startes med avslått airbag.
I hvilken sammenheng har du behov for å skru av airbaggen?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Sitat fra: Kim- på søndag 19. mars 2023, klokken 19:03
Sitat fra: snakkesalig på søndag 19. mars 2023, klokken 11:11
Jeg venter på muligheten til å slå av og på passasjer-airbag under kjøring. Glemmer det stadig vekk og da kan det være litt pes å finne et sted og stoppe.

Evnt en advarsel hver gang bilen startes med avslått airbag.
I hvilken sammenheng har du behov for å skru av airbaggen?

Min eldste på 9 år sitter fremme iblant på pute, men hun må pent flytte bak når min bedre halvdel skal være med på kjøretur. Da må jeg stoppe en plass, sette bilen i park og skru på igjen.

Ingen stor operasjon, men sånn sett så hadde jeg satt pris på å kunne gjøre dette under kjøring. Jeg går utifra at dette er av sikkerhetshensyn, uten at jeg vet hva eventuelt det skulle være.

geear

Sitat fra: førategangtesla på søndag 19. mars 2023, klokken 20:17
Sitat fra: Kim- på søndag 19. mars 2023, klokken 19:03
Sitat fra: snakkesalig på søndag 19. mars 2023, klokken 11:11
Jeg venter på muligheten til å slå av og på passasjer-airbag under kjøring. Glemmer det stadig vekk og da kan det være litt pes å finne et sted og stoppe.

Evnt en advarsel hver gang bilen startes med avslått airbag.
I hvilken sammenheng har du behov for å skru av airbaggen?

Min eldste på 9 år sitter fremme iblant på pute, men hun må pent flytte bak når min bedre halvdel skal være med på kjøretur. Da må jeg stoppe en plass, sette bilen i park og skru på igjen.

Ingen stor operasjon, men sånn sett så hadde jeg satt pris på å kunne gjøre dette under kjøring. Jeg går utifra at dette er av sikkerhetshensyn, uten at jeg vet hva eventuelt det skulle være.
Samme gjør jeg med både 7 og 12-åring, men må innrømme at jeg har stolt på automatikken her. Fant ut jeg måtte sjekke manualen før jeg igjen skulle påstå at dette skjer automatisk, og det ser jammen ut som at Model Y ikke har automatisk deteksjon basert på vekt! Dette hadde Model X, så det er helt sikkert flere tidligere X-eiere som kjører Y uten å vite dette!

Y: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-0943510B-B8A7-4E0E-8998-62ACB9BD4D12.html

SitatKontroll av fremre kollisjonspute for passasjer

Når det sitter et barn i passasjersetet foran (selv om barnet sitter i barnesikringssystem eller på en sittepute), må du deaktivere kollisjonsputen for passasjer foran, slik at den ikke skader barnet ved en eventuell kollisjon. Trykk på Kontroller > Trygghet > Fremre kollisjonspute for passasjer, og før kjøreturen må du kontrollere at statusen for kollisjonsputen for passasjersetet øverst på berøringsskjermen er avslått (se Statusindikator for kollisjonspute).

X: https://www.tesla.com/ownersmanual/modelx/no_no/GUID-C360D6D7-0CF8-46FE-ABDA-849526D1BEF9.html

SitatPassasjerdetektering foran

Model X har et system for klassifisering av passasjerer (OCS), som kontrollerer status for den fremre kollisjonsputen for passasjer.

Merk
Systemet for klassifisering av passasjerer (OCS) registrerer automatisk når det eventuelt er unødvendig eller skadelig å blåse opp kollisjonsputen for passasjer foran.

La merke til en annen ting som jeg ikke har sett adressert noe sted før i tråder rundt forskjeller på eldre og nyere Model Y:

SitatMerk
Følgende biler er utstyrt med setemontert kollisjonspute på indre del av førersetet:

    biler produsert ved Gigafactory Berlin etter ca. januar 2022
    biler produsert ved Gigafactory Shanghai etter ca. slutten av juni 2022
    biler produsert på Gigafactory Austin etter ca. slutten av oktober 2022
    biler produsert i Fremont etter ca. slutten av februar 2023

Det betyr altså at alle Model Y Long range utlevert i Norge til og med aug/sept 2022 ikke har denne sideairbagen i setet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA