Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilbarna

Startet av Aspiranten, lørdag 03. november 2012, klokken 14:16

« forrige - neste »

laumb

Eller kanskje lære seg å gire før man blir dytta ut i tyngre trafikk?

Giring må man uansett lære seg, for det er manuell bil på oppkjøringen - om man ikke vil låse seg til automat for alltid da.

Selv har jeg kjøpt min siste bil med manuelt gir. Det betyr ikke at jeg vil unngå manuelt gir for all framtid. Leiebil osv. Er ikke alltid men automat.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

cra

Sitat fra: laumb på tirsdag 04. desember 2012, klokken 14:18
Eller kanskje lære seg å gire før man blir dytta ut i tyngre trafikk?

Ja, selvsagt. Vi har brukt en kveld eller to på et øde industriområde for å komme i gang med den biten. Ser flere andre som gjør det også. :)

Selv tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe noen bil med automatgir med det første; det blir nok elektrisk med "fast reduksjonsgir" neste gang også.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 13:37
Sitat fra: foxy på tirsdag 04. desember 2012, klokken 12:26
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:30
Merker forresten at fjortiser er helt umulig å overbevise om elbilens fortreffelighet når de "tror" at alle andre jevnaldrende synes elbil er teit. Og at man er den eneste i bygda som kjører elbil er tungt å svelge for en som på død og liv ikke vil skille seg ut. :D

stor forskjell til det jeg opplever! mine barn synes det er kult med elbil... og datteren har flere ganger spurt om hun kan bruke smart cab når hun får lappen...  :D
Ja, jeg har to helt ulike tenåringer. Det er dattera mi som ikke vil skille seg ut, mens eldstemann på 16 synes elbilen er supersmart og er lei seg fordi han ikke får øvelseskjøre i den. For han må jo lære seg å gire og bruke clutch enn så lenge.

Huff, jeg håper mine ikke blir sånne som skal være kliss lik alle andre, med redusert livskvalitet som resultat. De er så utrolig kjedelige når de bare mener det sauene mener.

Kanskje det er derfor jeg liker elbilfolk så godt... Dere tør å ha meninger :-)
Nissan Leaf

Aspiranten

Vedr. giring finnes det mange gode dataspill som gir muligheter for manuell giring. dette er en god måte å lære hvordan turtall og utveksling fungerer. Deretter kan man lære hvor 1. 2. 3. 4. osv ligger på den individuelle spaken.

Det viktigste er at man lærer å lytte på turtallet, slik at man instinktivt vet om man skal opp eller ned.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 04. desember 2012, klokken 14:35
Vedr. giring finnes det mange gode dataspill som gir muligheter for manuell giring. dette er en god måte å lære hvordan turtall og utveksling fungerer. Deretter kan man lære hvor 1. 2. 3. 4. osv ligger på den individuelle spaken.

Det viktigste er at man lærer å lytte på turtallet, slik at man instinktivt vet om man skal opp eller ned.

Det er vel det praktiske (koordinasjonen mellom føtter, hender, hørsel) det må øves på, ikke så mye om når man skal gire. Det er jo bare for den erfarne ledsageren å si fra om at nå skal du snart gire. Og det trenger man snart ikke gjøre heller, når det kommer krav om at alle biler (nye da, selvsagt) skal vise med indikator når man skal gire opp/ned for å få lavest mulig utslipp. Bra tullingene i EU vet å sysselsette seg med viktige ting.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Det er faktisk viktig. Helt latterlig hvor mange som ligger på for høyt turtall. Selv om du er flink, så betyr ikke det at bestemor vet at hun bør cruise istedetfor å ha 3000omdreininger.

Det går lettere å øve koordinasjon etter at man har skjønt prinsippet som ligger bak giringen. Jeg husker selv når jeg lærte å kjøre moped, så skjønte jeg ikke bæret av hvordan giringen fungerte. Det ble nok slitt litt ekstra hardt både på girkasse og clutch den uka.
Nissan Leaf

cra

Dette er jo ganske typisk for gammelt folk med dårlig hørsel; det er lett å høre hvem av naboene mine det er som tar av, for å si det sånn. Å vente for lenge med å gire medfører "bare" før høyt forbruk og utslipp, men å kjøre på for lavt turtall kan kvele motoren med tilhørende tap av lys, styre- og bremsehjelp, og ikke minst stresset.

Det er mye enklere å la dem øve seg på dette i den virkelige verden enn på dataspill; jeg har i alle fall tilgode å spille noe dataspill der jeg kan kjøre caravelle med tilsvarende turtallsområder. Caravellen er forøvrig enkel sånn sett; er det 50 eller med er det høyeste gir som gjelder, unntaket er oppoverbakke, evt. nedoverbakke med bremsing på gir. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

http://www.youtube.com/watch?v=hctGOOkkC-Q

Rette giropplevelsen som på Caravelle burde vel komme her tenker jeg  ;D
Nissan Leaf

laumb

Sitat fra: cra på tirsdag 04. desember 2012, klokken 14:22
Selv tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe noen bil med automatgir med det første; det blir nok elektrisk med "fast reduksjonsgir" neste gang også.  ;)

Lurifaksen!
+1


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Xtian

Vi har en gul Buddy, som er foretrukket transportmiddel når barna skal i barnehagen eller noe annet sted.  "Stinkebilen" Volvo V70 vil de helst ikke sitte på i.  Så de er absolutt positive til å kjøre elbil.  Men sønnen vår var vel tre og et halvt da han protesterte da jeg kalte Buddyen en bil og utbrøt:  "Nei, nei, dette er ikke noen bil, dette er en bil," og klappet på en diger svart van som stod ved siden av.  Buddyen er jo en elbil, selvfølgelig...

Christian 8-)

Joakim Sveli

#40
Chademo- så enkelt at selv en 2-åring klarer det
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Sverre_E

(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

tomrh

En stund siden jeg skrev i denne tråden, barna mine er blitt eldre, og det er rart å se hvordan de forholder seg til elbiler. Eldstemann er snart 20 og student, han synes elbiler er bare utrolig geniale ifht utgifter! Dattera mi er snart 18 og øvelseskjører. Hun sier hun lever i feil tidsepoke for hun synes giring, lyd og minst mulig automatikk er endel av opplevelsen av å kjøre bil. Hun liker gamle amerikanske biler og skulle helst levd et bekymringsløst liv på 50- og 60-tallet. :) Yngstemann er 8 år og liker fortsatt at biler skal ha lyd men elsker at jeg aksellererer med elbilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

#43
Ser ut fra de siste innleggene at giringassistenten på jr. sin Polo faktisk har en funksjon.

Det er snakk om en indikator som viser giret bilen er i og med piler opp eller ned om bilen mener en bør bytte gir.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Elbilbarna begynner å få lappen. :) Som incentiv hjemme så få dattera mi kjøre i-MiEV gratis så ofte hun vil (og den er ledig) men må betale bensin til fossilen med lommepengene om hun heller velger den. Det virker. ;D

I går kom det en desperat telefon, hun hadde mistet det siste batteristreket for langt hjemmefra og lurte på hva hun skulle gjøre. Endte opp med å få henne til å besøke noen venner bare få km unna der hun fikk lade. Må visst ta et lite minikurs i økokjøring, for både kona og jeg mente hun hadde nok strøm til å gjennomføre turen sin. Oppdragende å kjøre elbil. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA