Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilbarna

Startet av Aspiranten, lørdag 03. november 2012, klokken 14:16

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 16. november 2012, klokken 23:31
Synes det er et dillemma av og til det der: vil jo at barna skal like elbilen, og da bruker man mer strøm for at de skal ha det behagelig og ikke mislike bilen, samtidig som man noen ganger kommer opp i litt upraktiske situasjoner nettopp pga. det.

Det ordner seg så snart de må betale fon bensinen selv. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joakim Sveli

#16


Sønnen min på 1 år og 9 mnd er praktisk talt vokst opp med Leaf eller Think. husker nok ikke så mye av Thinken. han sier brrrrrrmmmm til biler fortsatt. Tross alt mange fossilbiler på veiene rundt omkring. Han har dog forsøkt flere ganger å lade sin egen bil, og vil gjerne ha med seg ladekabelen rundt. Dere ser på bildet, om det fungerer. Han elsker for øvrig av- og påknappen til Leafen, og hermer etter lyden som den lager.

Har også en ny sønn på 1,5 mnd - som kjørte elbil allerede 2 dager gammel. Regner med at hans billyd blir litt annen.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

arnejorg1

Sitat fra: ElRey på lørdag 17. november 2012, klokken 20:32
Han har dog forsøkt flere ganger å lade sin egen bil, og vil gjerne ha med seg ladekabelen rundt. Dere ser på bildet, om det fungerer.

Du kan jo kjøpe el-traktor til han. Han klarer vel og beherske den nå, iallefall om noen år. ;)
Så får han seg ladbart kjøretøy og kan ta med seg ladekabelen ;) :)



her får du kjøpt den http://www.choppi.no/john-deere-ground-force-12v-elektrisk-traktor
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

JohanH

Tilbaks on topic: Jeg hat to gutter, 2 1/2 år og 6 mndr. Del eldste elsker MiEVen eller som han sier: "Tik-tak-bilen" fordi det ikke er motorlyd uten alt du hörer når du ska svinge er blinklysene: tik-tak tik-tak :)

Så syns han det er stas å lese reg. skilt : "EL..." Så sier han "EL betyr elektrisk".

Og når ting og leker ikke virker hjemme sier han: "Pappa, vi må lade batteriet!" :)

Trond Arve

Kona spurte fireåringen: "Hva skal vi gi pappa til jul da?"
Fireåringen: "Kanskje vi skal gi ham litt strøm?"

;D ;D ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

laumb

Først frunkytime for en på 8 mnd!?



_____
Tapatalkin' from iTalatut.

RunarBT

Sitat fra: Trond Arve på mandag 19. november 2012, klokken 14:00
Kona spurte fireåringen: "Hva skal vi gi pappa til jul da?"
Fireåringen: "Kanskje vi skal gi ham litt strøm?"

;D ;D ;D

:-D

tomrh

Merker forresten at fjortiser er helt umulig å overbevise om elbilens fortreffelighet når de "tror" at alle andre jevnaldrende synes elbil er teit. Og at man er den eneste i bygda som kjører elbil er tungt å svelge for en som på død og liv ikke vil skille seg ut. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

foxy

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:30
Merker forresten at fjortiser er helt umulig å overbevise om elbilens fortreffelighet når de "tror" at alle andre jevnaldrende synes elbil er teit. Og at man er den eneste i bygda som kjører elbil er tungt å svelge for en som på død og liv ikke vil skille seg ut. :D

stor forskjell til det jeg opplever! mine barn synes det er kult med elbil... og datteren har flere ganger spurt om hun kan bruke smart cab når hun får lappen...  :D
I-miev 2011
Asker

cra

Så en artig episode her en kveld, som involverte en guttunge på ~4 eller deromkring som tydeligvis ikke var så vant med å se elbiler. Jeg stod i minibanken, og bak meg stod en rekke biler parkert side om side. Guttungen kommer sammen med foresatte og ramser opp langs rekka:

Det er en arbeidsbil (varebil)
Det er en sjefsbil (stor audi e.l.)
Det er en mammabil ("vanlig/liten bil)
Det er en sportsbil (bil med "sint front")
Det er en .... <lang pause> Tråbil?? (Mitsubishi iMiew)

Det var vanskelig fra å holde seg fra å le høyt der jeg stod, og jeg måtte spørre min bedre halvdel etterpå om jeg hadde hørt riktig, og joda, hun hadde hørt det hun også....  ;D

Angrer litt på at jeg ikke vennlig lærte ham at "det der, gutten min, det er en framtidsbil, det!" :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Lekebil kaller ungene i vår gate trillingene (jeg hadde en på prøvekjøring) ;D

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 04. desember 2012, klokken 12:53
Lekebil kaller ungene i vår gate trillingene (jeg hadde en på prøvekjøring) ;D

Thomas

;D ;D

Ja det er stor forskjell på hvordan små biler oppfattes på landet og i mer urbane strøk, helt uavhengig av om det er her i Norge eller i andre land.  ;)
I-miev 2011
Asker

tomrh

Sitat fra: foxy på tirsdag 04. desember 2012, klokken 12:26
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:30
Merker forresten at fjortiser er helt umulig å overbevise om elbilens fortreffelighet når de "tror" at alle andre jevnaldrende synes elbil er teit. Og at man er den eneste i bygda som kjører elbil er tungt å svelge for en som på død og liv ikke vil skille seg ut. :D

stor forskjell til det jeg opplever! mine barn synes det er kult med elbil... og datteren har flere ganger spurt om hun kan bruke smart cab når hun får lappen...  :D
Ja, jeg har to helt ulike tenåringer. Det er dattera mi som ikke vil skille seg ut, mens eldstemann på 16 synes elbilen er supersmart og er lei seg fordi han ikke får øvelseskjøre i den. For han må jo lære seg å gire og bruke clutch enn så lenge.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 13:37
Ja, jeg har to helt ulike tenåringer. Det er dattera mi som ikke vil skille seg ut, mens eldstemann på 16 synes elbilen er supersmart og er lei seg fordi han ikke får øvelseskjøre i den. For han må jo lære seg å gire og bruke clutch enn så lenge.

Er dette egentlig så viktig ? Jeg har inntrykk av at det selges færre og færre biler med manuell girkasse, så om jeg skulle tatt lappen i dag tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med den bilen. Det er vel noe sånt som 7-8 år siden jeg sist kjørte en bil med manuell girkasse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. desember 2012, klokken 13:51
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 13:37
Ja, jeg har to helt ulike tenåringer. Det er dattera mi som ikke vil skille seg ut, mens eldstemann på 16 synes elbilen er supersmart og er lei seg fordi han ikke får øvelseskjøre i den. For han må jo lære seg å gire og bruke clutch enn så lenge.

Er dette egentlig så viktig ? Jeg har inntrykk av at det selges færre og færre biler med manuell girkasse, så om jeg skulle tatt lappen i dag tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med den bilen. Det er vel noe sånt som 7-8 år siden jeg sist kjørte en bil med manuell girkasse.

Jeg tror det fortsatt er vanligst med manuell kasse, så det er jo greit å kunne det. Å øvelseskjøre med automat ser jeg ikke på som noe problem; det kan kanskje til og med være en fordel å kunne konsenterere seg som å følge med på skilt og trafikkbilde en stund først, og så lære seg det med giringa. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA